Palabra y sabiduría africana en Babá Osaím, cimarrón, ora por la santa muerta de Cronwell Jara Jiménez
Descripción del Articulo
This paper examines the short-story collection titled Babá Osaím, cimarrón, ora por la santa muerta (1989), by Peruvian writer Cronwell Jara Jiménez (Piura, 1949). Specifically, it concentrates on the linguistic, cultural and religious elements of the texts that are related to the way in which the h...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/28350 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/28350 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Cronwell Jara narrativa descolonización afrorrealismo literario transculturación narrativa narrative decolonization literary afrorealism narrative transculturation |
| Sumario: | This paper examines the short-story collection titled Babá Osaím, cimarrón, ora por la santa muerta (1989), by Peruvian writer Cronwell Jara Jiménez (Piura, 1949). Specifically, it concentrates on the linguistic, cultural and religious elements of the texts that are related to the way in which the harsh experiences of the black population in colonial times are represented, as well as those that directly address this social universe in relation to concrete references to the African continent. Through these stories, Jara’s book presents characters who confront oppression and slavery while keeping their African roots alive. It is thus a literary testimony that explores the cultural conditions in which African worldview and spirituality developed during colonial times, as well as their influence on colonial Peru. Our analysis will take into account ideas of the Kenyan writer Ngũgĩ wa Thiong’o, from his book Decolonizing the mind (1981), and of the Costa Rican literary critic of Afro origin Quince Duncan and his concept of “literary afrorrealism”, while the book’s proposal will be confronted with the Uruguayan critic Ángel Rama’s approaches to “narrative transculturation”. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).