Scenarios to promote mathematical competences in the university

Descripción del Articulo

This communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanit...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Paredes, Rosa Eulalia Cardoso, Valenzuela, Maritza Luna, Goicochea, Norma Rubio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional de Trujillo
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de Trujillo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unitru.edu.pe:article/1631
Enlace del recurso:https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mathematical competences
superior level
didactic suitability
competencias matemáticas
nivel superior
idoneidad didáctica
id REVUNITRU_5eb817e082a8ea7aa7bb93fb8b458f73
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unitru.edu.pe:article/1631
network_acronym_str REVUNITRU
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de Trujillo
repository_id_str
spelling Scenarios to promote mathematical competences in the universityEscenarios para promover Competencias Matemáticas en la UniversidadParedes, Rosa Eulalia CardosoValenzuela, Maritza LunaGoicochea, Norma RubioMathematical competencessuperior leveldidactic suitabilitycompetencias matemáticasnivel superioridoneidad didácticaThis communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanities ( Literature, Psychology, History, Geography, Linguistics, Philosophy) of a Peruvian university, from teaching experiments framed in the Realistic Mathematical Education (EMR) of Freudenthal (1991), planned, experimented and redesigned from the methodology of teaching design (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considering the didactic suitability of EOS (Godino, Batanero and Font, 2009; Rubio, 2012). That is, we will show the routes that mathematical content must follow to reach future non-mathematical professionals (Gaita et al., 2009).En esta comunicación se mostrará una mirada de escenarios para promover competencias matemáticas: generales, referidas al contenido matemático y al ámbito de exigencia, en estudiantes del primer ciclo de estudios Generales Letras que incluye carreras de las Ciencias Sociales (Antropología, Sociología) y Humanas (Literatura, Psicología, Historia, Geografía, Linguística, Filosofía) de una universidad peruana, a partir de experimentos de enseñanza enmarcadas en la Educación Matemática Realista (EMR) de Freudenthal (1991), planificadas, experimentadasy rediseñadas desde la metodología de diseño de enseñanza (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considerando la idoneidad didáctica del EOS (Godino, Batanero y Font, 2009; Rubio, 2012). Es decir, mostraremos los recorridos que deben seguir unos contenidos matemáticos para llegar a los futuros profesionales no matem´aticos (Gaita et al., 2009).National University of Trujillo - Academic Department of Mathematics2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631Selecciones Matemáticas; Vol. 4 No. 02 (2017): August - December; 242-250Selecciones Matemáticas; Vol. 4 Núm. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-250Selecciones Matemáticas; v. 4 n. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-2502411-1783reponame:Revistas - Universidad Nacional de Trujilloinstname:Universidad Nacional de Trujilloinstacron:UNITRUspahttps://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2335https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2336Derechos de autor 2017 Selecciones Matemáticasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unitru.edu.pe:article/16312022-10-21T18:54:06Z
dc.title.none.fl_str_mv Scenarios to promote mathematical competences in the university
Escenarios para promover Competencias Matemáticas en la Universidad
title Scenarios to promote mathematical competences in the university
spellingShingle Scenarios to promote mathematical competences in the university
Paredes, Rosa Eulalia Cardoso
Mathematical competences
superior level
didactic suitability
competencias matemáticas
nivel superior
idoneidad didáctica
title_short Scenarios to promote mathematical competences in the university
title_full Scenarios to promote mathematical competences in the university
title_fullStr Scenarios to promote mathematical competences in the university
title_full_unstemmed Scenarios to promote mathematical competences in the university
title_sort Scenarios to promote mathematical competences in the university
dc.creator.none.fl_str_mv Paredes, Rosa Eulalia Cardoso
Valenzuela, Maritza Luna
Goicochea, Norma Rubio
author Paredes, Rosa Eulalia Cardoso
author_facet Paredes, Rosa Eulalia Cardoso
Valenzuela, Maritza Luna
Goicochea, Norma Rubio
author_role author
author2 Valenzuela, Maritza Luna
Goicochea, Norma Rubio
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Mathematical competences
superior level
didactic suitability
competencias matemáticas
nivel superior
idoneidad didáctica
topic Mathematical competences
superior level
didactic suitability
competencias matemáticas
nivel superior
idoneidad didáctica
description This communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanities ( Literature, Psychology, History, Geography, Linguistics, Philosophy) of a Peruvian university, from teaching experiments framed in the Realistic Mathematical Education (EMR) of Freudenthal (1991), planned, experimented and redesigned from the methodology of teaching design (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considering the didactic suitability of EOS (Godino, Batanero and Font, 2009; Rubio, 2012). That is, we will show the routes that mathematical content must follow to reach future non-mathematical professionals (Gaita et al., 2009).
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631
url https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2335
https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2336
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Selecciones Matemáticas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Selecciones Matemáticas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv National University of Trujillo - Academic Department of Mathematics
publisher.none.fl_str_mv National University of Trujillo - Academic Department of Mathematics
dc.source.none.fl_str_mv Selecciones Matemáticas; Vol. 4 No. 02 (2017): August - December; 242-250
Selecciones Matemáticas; Vol. 4 Núm. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-250
Selecciones Matemáticas; v. 4 n. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-250
2411-1783
reponame:Revistas - Universidad Nacional de Trujillo
instname:Universidad Nacional de Trujillo
instacron:UNITRU
instname_str Universidad Nacional de Trujillo
instacron_str UNITRU
institution UNITRU
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de Trujillo
collection Revistas - Universidad Nacional de Trujillo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843350201822085120
score 13.210282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).