Scenarios to promote mathematical competences in the university
Descripción del Articulo
This communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanit...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional de Trujillo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Trujillo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unitru.edu.pe:article/1631 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Mathematical competences superior level didactic suitability competencias matemáticas nivel superior idoneidad didáctica |
id |
REVUNITRU_5eb817e082a8ea7aa7bb93fb8b458f73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unitru.edu.pe:article/1631 |
network_acronym_str |
REVUNITRU |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Trujillo |
repository_id_str |
|
spelling |
Scenarios to promote mathematical competences in the universityEscenarios para promover Competencias Matemáticas en la UniversidadParedes, Rosa Eulalia CardosoValenzuela, Maritza LunaGoicochea, Norma RubioMathematical competencessuperior leveldidactic suitabilitycompetencias matemáticasnivel superioridoneidad didácticaThis communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanities ( Literature, Psychology, History, Geography, Linguistics, Philosophy) of a Peruvian university, from teaching experiments framed in the Realistic Mathematical Education (EMR) of Freudenthal (1991), planned, experimented and redesigned from the methodology of teaching design (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considering the didactic suitability of EOS (Godino, Batanero and Font, 2009; Rubio, 2012). That is, we will show the routes that mathematical content must follow to reach future non-mathematical professionals (Gaita et al., 2009).En esta comunicación se mostrará una mirada de escenarios para promover competencias matemáticas: generales, referidas al contenido matemático y al ámbito de exigencia, en estudiantes del primer ciclo de estudios Generales Letras que incluye carreras de las Ciencias Sociales (Antropología, Sociología) y Humanas (Literatura, Psicología, Historia, Geografía, Linguística, Filosofía) de una universidad peruana, a partir de experimentos de enseñanza enmarcadas en la Educación Matemática Realista (EMR) de Freudenthal (1991), planificadas, experimentadasy rediseñadas desde la metodología de diseño de enseñanza (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considerando la idoneidad didáctica del EOS (Godino, Batanero y Font, 2009; Rubio, 2012). Es decir, mostraremos los recorridos que deben seguir unos contenidos matemáticos para llegar a los futuros profesionales no matem´aticos (Gaita et al., 2009).National University of Trujillo - Academic Department of Mathematics2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631Selecciones Matemáticas; Vol. 4 No. 02 (2017): August - December; 242-250Selecciones Matemáticas; Vol. 4 Núm. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-250Selecciones Matemáticas; v. 4 n. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-2502411-1783reponame:Revistas - Universidad Nacional de Trujilloinstname:Universidad Nacional de Trujilloinstacron:UNITRUspahttps://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2335https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2336Derechos de autor 2017 Selecciones Matemáticasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unitru.edu.pe:article/16312022-10-21T18:54:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scenarios to promote mathematical competences in the university Escenarios para promover Competencias Matemáticas en la Universidad |
title |
Scenarios to promote mathematical competences in the university |
spellingShingle |
Scenarios to promote mathematical competences in the university Paredes, Rosa Eulalia Cardoso Mathematical competences superior level didactic suitability competencias matemáticas nivel superior idoneidad didáctica |
title_short |
Scenarios to promote mathematical competences in the university |
title_full |
Scenarios to promote mathematical competences in the university |
title_fullStr |
Scenarios to promote mathematical competences in the university |
title_full_unstemmed |
Scenarios to promote mathematical competences in the university |
title_sort |
Scenarios to promote mathematical competences in the university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Paredes, Rosa Eulalia Cardoso Valenzuela, Maritza Luna Goicochea, Norma Rubio |
author |
Paredes, Rosa Eulalia Cardoso |
author_facet |
Paredes, Rosa Eulalia Cardoso Valenzuela, Maritza Luna Goicochea, Norma Rubio |
author_role |
author |
author2 |
Valenzuela, Maritza Luna Goicochea, Norma Rubio |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Mathematical competences superior level didactic suitability competencias matemáticas nivel superior idoneidad didáctica |
topic |
Mathematical competences superior level didactic suitability competencias matemáticas nivel superior idoneidad didáctica |
description |
This communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanities ( Literature, Psychology, History, Geography, Linguistics, Philosophy) of a Peruvian university, from teaching experiments framed in the Realistic Mathematical Education (EMR) of Freudenthal (1991), planned, experimented and redesigned from the methodology of teaching design (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considering the didactic suitability of EOS (Godino, Batanero and Font, 2009; Rubio, 2012). That is, we will show the routes that mathematical content must follow to reach future non-mathematical professionals (Gaita et al., 2009). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631 |
url |
https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2335 https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/SSMM/article/view/1631/2336 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Selecciones Matemáticas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Selecciones Matemáticas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
National University of Trujillo - Academic Department of Mathematics |
publisher.none.fl_str_mv |
National University of Trujillo - Academic Department of Mathematics |
dc.source.none.fl_str_mv |
Selecciones Matemáticas; Vol. 4 No. 02 (2017): August - December; 242-250 Selecciones Matemáticas; Vol. 4 Núm. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-250 Selecciones Matemáticas; v. 4 n. 02 (2017): Agosto - Diciembre; 242-250 2411-1783 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Trujillo instname:Universidad Nacional de Trujillo instacron:UNITRU |
instname_str |
Universidad Nacional de Trujillo |
instacron_str |
UNITRU |
institution |
UNITRU |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Trujillo |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Trujillo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843350201822085120 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).