Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
Descripción del Articulo
The main objective of the present investigation was focused on establishing whether the management of human talent and the labor competencies of teachers are linked to each other. For this reason, we work with a quantitative approach and a non-experimental design of a&...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2044 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles. Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets. |
id |
REVUNIFE_e5ae946a9591ca5e60d4dd012f1d16dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2044 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutionsGestión del talento humano y competencias laborales en docentes de instituciones educativas públicasQuiroz Noriega, Gloria ElizabethTorres Valladares, Manuel EncarnaciónGestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles.Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets.The main objective of the present investigation was focused on establishing whether the management of human talent and the labor competencies of teachers are linked to each other. For this reason, we work with a quantitative approach and a non-experimental design of a correlational level. The sample of probabilistic order was composed of 196 teachers of the Learning Network Nº 1 of the Ventanilla district, who were administered two measuring instruments: the Inventory of human talent management of Estrella Quispealaya was used and Manuel Torres and the inventory of teaching labor competencies of the Ministry ofEducation of Mexico. The data that was collected was processed using the statistical package SPSS version 25 and specifically the Spearman rho. The results indicate that both variables are significantly related (r= 0.80). Likewise, it was found that the diverse dimensions of human talent management are linked to the diverse labor competencies of teachers.El objetivo fundamental de la presente investigación estuvo enfocado a establecer si la gestión del talento humano y las competencias laborales de los docentes se encuentran vinculadas entre sí. Por esta razón es que se trabaja con un enfoque cuantitativo y un diseño no experimental de nivel correlacional. La muestra de orden probabilístico estuvo compuesta por 196 profesores de la Red de Aprendizaje Nº 1 del distrito de Ventanilla, a quienes se les administró dos instrumentos de medición: el Inventario de gestión del talento humano de Estrella Quispealaya y Manuel Torres y el inventario de competencias laborales docentes de la Secretaría de Educación de México. Los datos que fueron recolectados se procesaron haciendo uso del paquete estadístico SPSS versión 25 y específicamente la rho de Spearman. Los resultados indican que ambas variables se encuentran relacionadas significativamente (r = 0,80). Asimismo, se encontró que las diversas dimensiones de la gestión del talento humano se encuentran vinculadas a las diversas competencias laborales de los docentes Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2019-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/204410.33539/educacion.2019.v25n2.2044Educación; Vol. 25 No. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-164Educación; Vol. 25 Núm. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-1642708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044/2109Derechos de autor 2019 Gloria Elizabeth Quiroz Noriega, Manuel Encarnación Torres Valladaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/20442025-05-07T13:32:00Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions Gestión del talento humano y competencias laborales en docentes de instituciones educativas públicas |
title |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions |
spellingShingle |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles. Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets. |
title_short |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions |
title_full |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions |
title_fullStr |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions |
title_full_unstemmed |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions |
title_sort |
Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth Torres Valladares, Manuel Encarnación |
author |
Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth |
author_facet |
Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth Torres Valladares, Manuel Encarnación |
author_role |
author |
author2 |
Torres Valladares, Manuel Encarnación |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles. Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets. |
topic |
Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles. Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets. |
description |
The main objective of the present investigation was focused on establishing whether the management of human talent and the labor competencies of teachers are linked to each other. For this reason, we work with a quantitative approach and a non-experimental design of a correlational level. The sample of probabilistic order was composed of 196 teachers of the Learning Network Nº 1 of the Ventanilla district, who were administered two measuring instruments: the Inventory of human talent management of Estrella Quispealaya was used and Manuel Torres and the inventory of teaching labor competencies of the Ministry ofEducation of Mexico. The data that was collected was processed using the statistical package SPSS version 25 and specifically the Spearman rho. The results indicate that both variables are significantly related (r= 0.80). Likewise, it was found that the diverse dimensions of human talent management are linked to the diverse labor competencies of teachers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044 10.33539/educacion.2019.v25n2.2044 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2019.v25n2.2044 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044/2109 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Gloria Elizabeth Quiroz Noriega, Manuel Encarnación Torres Valladares info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Gloria Elizabeth Quiroz Noriega, Manuel Encarnación Torres Valladares |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 25 No. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-164 Educación; Vol. 25 Núm. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-164 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844437408033013760 |
score |
13.059308 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).