Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions

Descripción del Articulo

The main objective of the present investigation was focused on establishing whether the management of human talent and the labor competencies of teachers are linked to each other. For this reason, we work with a quantitative approach and a non-experimental design of a&...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth, Torres Valladares, Manuel Encarnación
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2044
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles.
Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets.
id REVUNIFE_e5ae946a9591ca5e60d4dd012f1d16dc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2044
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutionsGestión del talento humano y competencias laborales en docentes de instituciones educativas públicasQuiroz Noriega, Gloria ElizabethTorres Valladares, Manuel EncarnaciónGestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles.Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets.The main objective of the present investigation was focused on establishing whether the management of human talent and the labor competencies of teachers are linked to each other. For this reason, we work with a quantitative approach and a non-experimental design of a correlational level. The sample of probabilistic order was composed of 196 teachers of the Learning Network Nº 1 of the Ventanilla district, who were administered two measuring instruments: the Inventory of human talent management of Estrella Quispealaya was used and Manuel Torres and the inventory of teaching labor competencies of the Ministry ofEducation of Mexico. The data that was collected was processed using the statistical package SPSS version 25 and specifically the Spearman rho. The results indicate that both variables are significantly related (r= 0.80). Likewise, it was found that the diverse dimensions of human talent management are linked to the diverse labor competencies of teachers.El objetivo fundamental de la presente investigación estuvo enfocado a establecer si la gestión del talento humano y las competencias laborales de los docentes se encuentran vinculadas entre sí. Por esta razón es que se trabaja con un enfoque cuantitativo y un diseño no experimental de nivel correlacional. La muestra de orden probabilístico estuvo compuesta por 196 profesores de la Red de Aprendizaje Nº 1 del distrito de Ventanilla, a quienes se les administró dos instrumentos de medición: el Inventario de gestión del talento humano de Estrella Quispealaya y Manuel Torres y el inventario de competencias laborales docentes de la Secretaría de Educación de México. Los datos que fueron recolectados se procesaron haciendo uso del paquete estadístico SPSS versión 25 y específicamente la rho de Spearman. Los resultados indican que ambas variables se encuentran relacionadas significativamente (r = 0,80). Asimismo, se encontró que las diversas dimensiones de la gestión del talento humano se encuentran vinculadas a las diversas competencias laborales de los docentes Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2019-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/204410.33539/educacion.2019.v25n2.2044Educación; Vol. 25 No. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-164Educación; Vol. 25 Núm. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-1642708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044/2109Derechos de autor 2019 Gloria Elizabeth Quiroz Noriega, Manuel Encarnación Torres Valladaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/20442025-05-07T13:32:00Z
dc.title.none.fl_str_mv Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
Gestión del talento humano y competencias laborales en docentes de instituciones educativas públicas
title Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
spellingShingle Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth
Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles.
Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets.
title_short Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
title_full Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
title_fullStr Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
title_full_unstemmed Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
title_sort Management of human talent and labor competences in teachers of public educational institutions
dc.creator.none.fl_str_mv Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth
Torres Valladares, Manuel Encarnación
author Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth
author_facet Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth
Torres Valladares, Manuel Encarnación
author_role author
author2 Torres Valladares, Manuel Encarnación
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles.
Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets.
topic Gestión del talento humano, competencias laborales, gestión del conocimiento, recurso humano, activos intangibles.
Human talent management, job skills, knowledge management, human resources, intangible assets.
description The main objective of the present investigation was focused on establishing whether the management of human talent and the labor competencies of teachers are linked to each other. For this reason, we work with a quantitative approach and a non-experimental design of a correlational level. The sample of probabilistic order was composed of 196 teachers of the Learning Network Nº 1 of the Ventanilla district, who were administered two measuring instruments: the Inventory of human talent management of Estrella Quispealaya was used and Manuel Torres and the inventory of teaching labor competencies of the Ministry ofEducation of Mexico. The data that was collected was processed using the statistical package SPSS version 25 and specifically the Spearman rho. The results indicate that both variables are significantly related (r= 0.80). Likewise, it was found that the diverse dimensions of human talent management are linked to the diverse labor competencies of teachers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044
10.33539/educacion.2019.v25n2.2044
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2019.v25n2.2044
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2044/2109
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Gloria Elizabeth Quiroz Noriega, Manuel Encarnación Torres Valladares
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Gloria Elizabeth Quiroz Noriega, Manuel Encarnación Torres Valladares
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 25 No. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-164
Educación; Vol. 25 Núm. 2 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 157-164
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844437408033013760
score 13.059308
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).