Complex thought: a challenge for the teacher and families today
Descripción del Articulo
Today´s society requires to educational system to develop competencies in students, improving their well-being and quality of life in order to contribute to social, cultural, ethnic development of the families and the society. Thus, educator´s accompaniment is required for the planning and realizati...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1777 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje. Complex thought, curricular program, teaching-learning. |
id |
REVUNIFE_d1c0524cbe3078197717b82b99924692 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1777 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Complex thought: a challenge for the teacher and families todayPensamiento complejo: un desafío para el educador y las familias de hoyGomero Pretel, Veronikha TeresaPensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje.Complex thought, curricular program, teaching-learning.Today´s society requires to educational system to develop competencies in students, improving their well-being and quality of life in order to contribute to social, cultural, ethnic development of the families and the society. Thus, educator´s accompaniment is required for the planning and realization of personal life’s ethical project of each student. In this regard, it is sought that today’s the educators and families develop competences and show performances on complex thought skills, which allows them to understand the meaning of the pedagogical practices based on the knowledge of Jack Delors; learning to learn, to be, to coexist, to do and to live. Therefore, it is needed to share the experience in understanding the complex thought’s sense that is based on socio-formative approach and the complex thought method, in order to be applied in the pedagogical practices to generate learning for the life of diversity of the students in the school.La sociedad actual exige al sistema educativo desarrollar competencias en los estudiantes mejorando su bienestar y mejora de calidad de vida para contribuir al desarrollo social, cultural, ético de las familias y de la sociedad. Para ello, se requiere del acompañamiento del educador para la planificación y ejecución del p royecto é tico d e vi da p ersonal d e c ada es tudiante. Al respecto, se busca que los educadores y las familias de hoy desarrollen competencias y muestren desempeños sobre capacidades de pensamiento complejo, que les permita comprender el sentido de las prácticas pedagógicas sustentadas en los saberes de Jack Delors; para aprender a aprender, a ser, a convivir, a hacer y a vivir. Para ello, se requiere compartir la experiencia en la comprensión del sentido del pensamiento complejo que está fundamentado en el enfoque socio formativo y en el método del pensamiento complejo, a fin de ser aplicado en las prácticas pedagógicas para generar aprendizajes para la vida de la diversidad de los estudiantes en l a escu ela.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2019-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/177710.33539/educacion.2019.v25n1.1777Educación; Vol. 25 No. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-121Educación; Vol. 25 Núm. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-1212708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777/1784info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/17772021-10-28T13:57:49Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today Pensamiento complejo: un desafío para el educador y las familias de hoy |
title |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today |
spellingShingle |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today Gomero Pretel, Veronikha Teresa Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje. Complex thought, curricular program, teaching-learning. |
title_short |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today |
title_full |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today |
title_fullStr |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today |
title_full_unstemmed |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today |
title_sort |
Complex thought: a challenge for the teacher and families today |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gomero Pretel, Veronikha Teresa |
author |
Gomero Pretel, Veronikha Teresa |
author_facet |
Gomero Pretel, Veronikha Teresa |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje. Complex thought, curricular program, teaching-learning. |
topic |
Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje. Complex thought, curricular program, teaching-learning. |
description |
Today´s society requires to educational system to develop competencies in students, improving their well-being and quality of life in order to contribute to social, cultural, ethnic development of the families and the society. Thus, educator´s accompaniment is required for the planning and realization of personal life’s ethical project of each student. In this regard, it is sought that today’s the educators and families develop competences and show performances on complex thought skills, which allows them to understand the meaning of the pedagogical practices based on the knowledge of Jack Delors; learning to learn, to be, to coexist, to do and to live. Therefore, it is needed to share the experience in understanding the complex thought’s sense that is based on socio-formative approach and the complex thought method, in order to be applied in the pedagogical practices to generate learning for the life of diversity of the students in the school. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777 10.33539/educacion.2019.v25n1.1777 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2019.v25n1.1777 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777/1784 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 25 No. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-121 Educación; Vol. 25 Núm. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-121 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071914907729920 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).