Complex thought: a challenge for the teacher and families today

Descripción del Articulo

Today´s society requires to educational system to develop competencies in students, improving their well-being and quality of life in order to contribute to social, cultural, ethnic development of the families and the society. Thus, educator´s accompaniment is required for the planning and realizati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gomero Pretel, Veronikha Teresa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1777
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje.
Complex thought, curricular program, teaching-learning.
id REVUNIFE_d1c0524cbe3078197717b82b99924692
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1777
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Complex thought: a challenge for the teacher and families todayPensamiento complejo: un desafío para el educador y las familias de hoyGomero Pretel, Veronikha TeresaPensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje.Complex thought, curricular program, teaching-learning.Today´s society requires to educational system to develop competencies in students, improving their well-being and quality of life in order to contribute to social, cultural, ethnic development of the families and the society. Thus, educator´s accompaniment is required for the planning and realization of personal life’s ethical project of each student. In this regard, it is sought that today’s the educators and families develop competences and show performances on complex thought skills, which allows them to understand the meaning of the pedagogical practices based on the knowledge of Jack Delors; learning to learn, to be, to coexist, to do and to live. Therefore, it is needed to share the experience in understanding the complex thought’s sense that is based on socio-formative approach and the complex thought method, in order to be applied in the pedagogical practices to generate learning for the life of diversity of the students in the school.La sociedad actual exige al sistema educativo desarrollar competencias en los estudiantes mejorando su bienestar y mejora de calidad de vida para contribuir al desarrollo social, cultural, ético de las familias y de la sociedad. Para ello, se requiere del acompañamiento del educador para la planificación y ejecución del p royecto é tico d e vi da p ersonal d e c ada es tudiante. Al respecto, se busca que los educadores y las familias de hoy desarrollen competencias y muestren desempeños sobre capacidades de pensamiento complejo, que les permita comprender el sentido de las prácticas pedagógicas sustentadas en los saberes de Jack Delors; para aprender a aprender, a ser, a convivir, a hacer y a vivir. Para ello, se requiere compartir la experiencia en la comprensión del sentido del pensamiento complejo que está fundamentado en el enfoque socio formativo y en el método del pensamiento complejo, a fin de ser aplicado en las prácticas pedagógicas para generar aprendizajes para la vida de la diversidad de los estudiantes en l a escu ela.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2019-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/177710.33539/educacion.2019.v25n1.1777Educación; Vol. 25 No. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-121Educación; Vol. 25 Núm. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-1212708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777/1784info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/17772021-10-28T13:57:49Z
dc.title.none.fl_str_mv Complex thought: a challenge for the teacher and families today
Pensamiento complejo: un desafío para el educador y las familias de hoy
title Complex thought: a challenge for the teacher and families today
spellingShingle Complex thought: a challenge for the teacher and families today
Gomero Pretel, Veronikha Teresa
Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje.
Complex thought, curricular program, teaching-learning.
title_short Complex thought: a challenge for the teacher and families today
title_full Complex thought: a challenge for the teacher and families today
title_fullStr Complex thought: a challenge for the teacher and families today
title_full_unstemmed Complex thought: a challenge for the teacher and families today
title_sort Complex thought: a challenge for the teacher and families today
dc.creator.none.fl_str_mv Gomero Pretel, Veronikha Teresa
author Gomero Pretel, Veronikha Teresa
author_facet Gomero Pretel, Veronikha Teresa
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje.
Complex thought, curricular program, teaching-learning.
topic Pensamiento complejo, planificación curricular, enseñanza - aprendizaje.
Complex thought, curricular program, teaching-learning.
description Today´s society requires to educational system to develop competencies in students, improving their well-being and quality of life in order to contribute to social, cultural, ethnic development of the families and the society. Thus, educator´s accompaniment is required for the planning and realization of personal life’s ethical project of each student. In this regard, it is sought that today’s the educators and families develop competences and show performances on complex thought skills, which allows them to understand the meaning of the pedagogical practices based on the knowledge of Jack Delors; learning to learn, to be, to coexist, to do and to live. Therefore, it is needed to share the experience in understanding the complex thought’s sense that is based on socio-formative approach and the complex thought method, in order to be applied in the pedagogical practices to generate learning for the life of diversity of the students in the school.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777
10.33539/educacion.2019.v25n1.1777
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2019.v25n1.1777
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1777/1784
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 25 No. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-121
Educación; Vol. 25 Núm. 1 (2019): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 115-121
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071914907729920
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).