Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review
Descripción del Articulo
This systematic review examines protective factors against suicidal ideation in Spanish-speaking adolescents. Its objective was to identify key protective variables through a systematic review of 11 empirical studies published between 2020 and 2024, retrieved from Web of Science, Scopus, PubMed, Psy...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/3538 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3538 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | factores protectores ideación suicida adolescentes hispanohablantes revisión sistemática protective factors suicidal ideation adolescents Spanish speakers systematic review.K |
| id |
REVUNIFE_c2fac8008212cedb49cac0342c03adaf |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/3538 |
| network_acronym_str |
REVUNIFE |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic reviewFactores protectores frente a la ideación suicida en adolescentes hispanohablantes: una revisión sistemáticaGodoy-León, Nicole Brighet Olivas-Ugarte, Lincol Orlando factores protectoresideación suicidaadolescenteshispanohablantesrevisión sistemáticaprotective factorssuicidal ideationadolescentsSpanish speakerssystematic review.KThis systematic review examines protective factors against suicidal ideation in Spanish-speaking adolescents. Its objective was to identify key protective variables through a systematic review of 11 empirical studies published between 2020 and 2024, retrieved from Web of Science, Scopus, PubMed, PsycINFO, ERIC, SciELO, and Redalyc, and meeting criteria for adolescent populations, full-text access, and article format. The analysis of published literature revealed five recurrent protectors: family support, emotional intelligence, resilience, self‑esteem, and morning school shifts. These findings suggest that interventions should strengthen family networks, cultivate emotional skills, and consider school schedule adaptations to reduce suicidal vulnerability. The creation of culturally adapted, longitudinal preventive programs is recommended to evaluate their effectiveness.En esta investigación sistemática, se examinan los factores protectores frente a la ideación suicida en adolescentes hispanohablantes. El objetivo fue identificar las principales variables protectoras, a partir de una revisión sistemática de 11 estudios empíricos publicados entre 2020 y 2024, seleccionados de Web of Science, Scopus, PubMed, PsycINFO, ERIC, SciELO y Redalyc, que cumplían criterios de población, acceso al texto completo y formato de artículo. El análisis, basado en literatura publicada, reveló cinco protectores recurrentes: apoyo familiar, inteligencia emocional, resiliencia, autoestima y turno escolar matutino. Estos hallazgos indican que las intervenciones deben reforzar las redes familiares, desarrollar habilidades emocionales y considerar ajustes escolares para mitigar la vulnerabilidad suicida. Se sugiere la creación de programas preventivos culturalmente adaptados y longitudinales para evaluar su eficacia.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2025-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/353810.33539/avpsicol.2025.v33n2.3538Avances en Psicología; Vol. 33 No. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3538Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e35381812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3538/3624Derechos de autor 2025 Nicole Brighet Godoy-León, Lincol Orlando Olivas-Ugartehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/35382025-11-16T12:54:10Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review Factores protectores frente a la ideación suicida en adolescentes hispanohablantes: una revisión sistemática |
| title |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review |
| spellingShingle |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review Godoy-León, Nicole Brighet factores protectores ideación suicida adolescentes hispanohablantes revisión sistemática protective factors suicidal ideation adolescents Spanish speakers systematic review.K |
| title_short |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review |
| title_full |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review |
| title_fullStr |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review |
| title_full_unstemmed |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review |
| title_sort |
Protective factors against suicidal ideation in spanish-speaking adolescents: a systematic review |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Godoy-León, Nicole Brighet Olivas-Ugarte, Lincol Orlando |
| author |
Godoy-León, Nicole Brighet |
| author_facet |
Godoy-León, Nicole Brighet Olivas-Ugarte, Lincol Orlando |
| author_role |
author |
| author2 |
Olivas-Ugarte, Lincol Orlando |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
factores protectores ideación suicida adolescentes hispanohablantes revisión sistemática protective factors suicidal ideation adolescents Spanish speakers systematic review.K |
| topic |
factores protectores ideación suicida adolescentes hispanohablantes revisión sistemática protective factors suicidal ideation adolescents Spanish speakers systematic review.K |
| description |
This systematic review examines protective factors against suicidal ideation in Spanish-speaking adolescents. Its objective was to identify key protective variables through a systematic review of 11 empirical studies published between 2020 and 2024, retrieved from Web of Science, Scopus, PubMed, PsycINFO, ERIC, SciELO, and Redalyc, and meeting criteria for adolescent populations, full-text access, and article format. The analysis of published literature revealed five recurrent protectors: family support, emotional intelligence, resilience, self‑esteem, and morning school shifts. These findings suggest that interventions should strengthen family networks, cultivate emotional skills, and consider school schedule adaptations to reduce suicidal vulnerability. The creation of culturally adapted, longitudinal preventive programs is recommended to evaluate their effectiveness. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-11-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3538 10.33539/avpsicol.2025.v33n2.3538 |
| url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3538 |
| identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2025.v33n2.3538 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3538/3624 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Nicole Brighet Godoy-León, Lincol Orlando Olivas-Ugarte https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Nicole Brighet Godoy-León, Lincol Orlando Olivas-Ugarte https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 33 No. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3538 Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3538 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
| instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| instacron_str |
UNIFE |
| institution |
UNIFE |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1849510935160422400 |
| score |
13.8938055 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).