The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
Descripción del Articulo
The article proposes a view of the competence approach from the perspective of human development. It begins with theoretical aspects of human development, where it criticizes the economistic model of GDP and emphasizes the quality model of life proposed by UNDP. As a result, within the challenges of...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/302 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Competencia capacidades valores desarrollo humano proyecto de vida Competence skills values human development project of life |
id |
REVUNIFE_bcbad30274ce714bc2118f78e4b294ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/302 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular designEl enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano: aspectos básicos y diseño curricularMartínez Carpio, Héctor E.Competenciacapacidadesvaloresdesarrollo humanoproyecto de vidaCompetenceskillsvalueshuman developmentproject of lifeThe article proposes a view of the competence approach from the perspective of human development. It begins with theoretical aspects of human development, where it criticizes the economistic model of GDP and emphasizes the quality model of life proposed by UNDP. As a result, within the challenges of the new century university proposes a concept of competence where it is important to underscore the development of skills and values for the development of a life plan. Looking deeply into explains the meaning of, social construction, significant learning, the need to implement competition through skills and values, metacognition and life project. Similarly, there is finally one student graduate profile and curriculum planning proposal, based on a “course training program” which allows operationalize the skills and values as well as the methodology, and skills assessment.El artículo propone una visión del enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano. Se inicia con aspectos teóricos sobre desarrollo humano, donde se critica el modelo economicista del PBI y se enfatiza el modelo de calidad de vida propuesto por el PNUD. Como resultado, dentro de los retos de la universidad en el nuevo siglo se propone un concepto de competencia donde se relieva el desarrollo de capacidades y valores para el desarrollo de un proyecto de vida. Profundizando, se explica el significado de, construcción social, aprendizaje significativo, la necesidad de instrumentar la competencia a través de capacidades y valores, la metacognición y el proyecto de vida. Del mismo modo, se plantea finalmente un perfil de egreso del estudiante y una propuesta de planeación curricular, en base a un “programa formativo de asignatura”, que permite operacionalizar las capacidades y valores, así como la metodología, y la evaluación por competencias.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2013-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/30210.33539/avpsicol.2013.v21n1.302Avances en Psicología; Vol. 21 No. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-22Avances en Psicología; Vol. 21 Núm. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-221812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302/218Derechos de autor 2013 Héctor E. Martínez Carpioinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3022023-05-03T15:07:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design El enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano: aspectos básicos y diseño curricular |
title |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design |
spellingShingle |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design Martínez Carpio, Héctor E. Competencia capacidades valores desarrollo humano proyecto de vida Competence skills values human development project of life |
title_short |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design |
title_full |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design |
title_fullStr |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design |
title_full_unstemmed |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design |
title_sort |
The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martínez Carpio, Héctor E. |
author |
Martínez Carpio, Héctor E. |
author_facet |
Martínez Carpio, Héctor E. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Competencia capacidades valores desarrollo humano proyecto de vida Competence skills values human development project of life |
topic |
Competencia capacidades valores desarrollo humano proyecto de vida Competence skills values human development project of life |
description |
The article proposes a view of the competence approach from the perspective of human development. It begins with theoretical aspects of human development, where it criticizes the economistic model of GDP and emphasizes the quality model of life proposed by UNDP. As a result, within the challenges of the new century university proposes a concept of competence where it is important to underscore the development of skills and values for the development of a life plan. Looking deeply into explains the meaning of, social construction, significant learning, the need to implement competition through skills and values, metacognition and life project. Similarly, there is finally one student graduate profile and curriculum planning proposal, based on a “course training program” which allows operationalize the skills and values as well as the methodology, and skills assessment. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302 10.33539/avpsicol.2013.v21n1.302 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2013.v21n1.302 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302/218 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 Héctor E. Martínez Carpio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 Héctor E. Martínez Carpio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 21 No. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-22 Avances en Psicología; Vol. 21 Núm. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-22 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071880049917952 |
score |
13.04064 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).