The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design

Descripción del Articulo

The article proposes a view of the competence approach from the perspective of human development. It begins with theoretical aspects of human development, where it criticizes the economistic model of GDP and emphasizes the quality model of life proposed by UNDP. As a result, within the challenges of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Martínez Carpio, Héctor E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/302
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Competencia
capacidades
valores
desarrollo humano
proyecto de vida
Competence
skills
values
human development
project of life
id REVUNIFE_bcbad30274ce714bc2118f78e4b294ff
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/302
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular designEl enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano: aspectos básicos y diseño curricularMartínez Carpio, Héctor E.Competenciacapacidadesvaloresdesarrollo humanoproyecto de vidaCompetenceskillsvalueshuman developmentproject of lifeThe article proposes a view of the competence approach from the perspective of human development. It begins with theoretical aspects of human development, where it criticizes the economistic model of GDP and emphasizes the quality model of life proposed by UNDP. As a result, within the challenges of the new century university proposes a concept of competence where it is important to underscore the development of skills and values for the development of a life plan. Looking deeply into explains the meaning of, social construction, significant learning, the need to implement competition through skills and values, metacognition and life project. Similarly, there is finally one student graduate profile and curriculum planning proposal, based on a “course training program” which allows operationalize the skills and values as well as the methodology, and skills assessment.El artículo propone una visión del enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano. Se inicia con aspectos teóricos sobre desarrollo humano, donde se critica el modelo economicista del PBI y se enfatiza el modelo de calidad de vida propuesto por el PNUD. Como resultado, dentro de los retos de la universidad en el nuevo siglo se propone un concepto de competencia donde se relieva el desarrollo de capacidades y valores para el desarrollo de un proyecto de vida. Profundizando, se explica el significado de, construcción social, aprendizaje significativo, la necesidad de instrumentar la competencia a través de capacidades y valores, la metacognición y el proyecto de vida. Del mismo modo, se plantea finalmente un perfil de egreso del estudiante y una propuesta de planeación curricular, en base a un “programa formativo de asignatura”, que permite operacionalizar las capacidades y valores, así como la metodología, y la evaluación por competencias.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2013-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/30210.33539/avpsicol.2013.v21n1.302Avances en Psicología; Vol. 21 No. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-22Avances en Psicología; Vol. 21 Núm. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-221812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302/218Derechos de autor 2013 Héctor E. Martínez Carpioinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3022023-05-03T15:07:23Z
dc.title.none.fl_str_mv The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
El enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano: aspectos básicos y diseño curricular
title The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
spellingShingle The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
Martínez Carpio, Héctor E.
Competencia
capacidades
valores
desarrollo humano
proyecto de vida
Competence
skills
values
human development
project of life
title_short The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
title_full The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
title_fullStr The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
title_full_unstemmed The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
title_sort The approach for competences from the persepective of the human development: basic aspects and curricular design
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez Carpio, Héctor E.
author Martínez Carpio, Héctor E.
author_facet Martínez Carpio, Héctor E.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Competencia
capacidades
valores
desarrollo humano
proyecto de vida
Competence
skills
values
human development
project of life
topic Competencia
capacidades
valores
desarrollo humano
proyecto de vida
Competence
skills
values
human development
project of life
description The article proposes a view of the competence approach from the perspective of human development. It begins with theoretical aspects of human development, where it criticizes the economistic model of GDP and emphasizes the quality model of life proposed by UNDP. As a result, within the challenges of the new century university proposes a concept of competence where it is important to underscore the development of skills and values for the development of a life plan. Looking deeply into explains the meaning of, social construction, significant learning, the need to implement competition through skills and values, metacognition and life project. Similarly, there is finally one student graduate profile and curriculum planning proposal, based on a “course training program” which allows operationalize the skills and values as well as the methodology, and skills assessment.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302
10.33539/avpsicol.2013.v21n1.302
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2013.v21n1.302
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/302/218
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Héctor E. Martínez Carpio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Héctor E. Martínez Carpio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 21 No. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-22
Avances en Psicología; Vol. 21 Núm. 1 (2013): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 9-22
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071880049917952
score 13.04064
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).