Interfaces between family and bullying: a literature systematic review
Descripción del Articulo
The objective of this research was to analyze the different theories of interfaces between family and school bullying, trying to know the depth of the investigations between family and bullying. The design was a systematic review, which consists of a theoretical review of research carried out in rec...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2614 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | bullying acoso escolar familia en la educación estilos de crianza familia y bullying family in education parenting styles family and bullying |
id |
REVUNIFE_9b841cc9c0e994e7fd33b2b127a19b42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2614 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic reviewInterfaces entre familia y bullying: una revisión sistemática de la literatura científica Abanto Vélez, Walter Iván Guerrero Carranza, VirginiaDíaz Santamaría, Susana Moscol Seminario, Jimena bullyingacoso escolarfamilia en la educaciónestilos de crianzafamilia y bullyingbullyingfamily in educationparenting stylesfamily and bullyingThe objective of this research was to analyze the different theories of interfaces between family and school bullying, trying to know the depth of the investigations between family and bullying. The design was a systematic review, which consists of a theoretical review of research carried out in recent years, selecting articles published in scientific psychology journals indexed in electronic databases, by adopting predetermined criteria. The study sample consisted of 40 research articles taken from psychology, education and medicine journals such as: Latin American Journal of Psychology, International Journal of Developmental and Educational Psychology, School and Educational Psychology, Psychosocial Intervention. The results show that the studies carried out on the topic of interfaces between family and bullying report a direct relationship, this means that families influence student behavior within educational institutions. La presente investigación tuvo como objetivo analizar las diferentes teorías de interfaces entre familia y bullying escolar, para tratar de conocer la profundidad de las investigaciones entre familia y bullying. El diseño fue de revisión sistemática, el cual consiste en la revisión teórica de las investigaciones realizadas en los últimos años; para ello, se seleccionaron artículos publicados en revistas científicas de psicología indexadas en bases de datos electrónicos, mediante la adopción de criterios predeterminados. La muestra de estudio estuvo conformada por 40 artículos de investigación extraídos de revistas de psicología, educación y medicina como lo son: Revista Latinoamericana de Psicología, International Journal of Developmental and Educational Psychology, Psicología Escolar e Educacional, Psychosocial Intervention. Los resultados demuestran que los estudios realizados respecto al tema de interfaces entre familia y bullying reportan una relación directa, ello quiere decir que las familias influyen en el comportamiento del estudiante, dentro de las instituciones educativas.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2022-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/261410.33539/avpsicol.2022.v30n2.2614Avances en Psicología; Vol. 30 No. 2 (2022): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2614Avances en Psicología; Vol. 30 Núm. 2 (2022): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e26141812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614/2957https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614/2991Derechos de autor 2022 Walter Iván Abanto Vélez, Virginia Guerrero Carranza, Susana Díaz Santamaría, Jimena Moscol Seminariohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/26142022-12-14T12:47:22Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review Interfaces entre familia y bullying: una revisión sistemática de la literatura científica |
title |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review |
spellingShingle |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review Abanto Vélez, Walter Iván bullying acoso escolar familia en la educación estilos de crianza familia y bullying bullying family in education parenting styles family and bullying |
title_short |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review |
title_full |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review |
title_fullStr |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review |
title_full_unstemmed |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review |
title_sort |
Interfaces between family and bullying: a literature systematic review |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Abanto Vélez, Walter Iván Guerrero Carranza, Virginia Díaz Santamaría, Susana Moscol Seminario, Jimena |
author |
Abanto Vélez, Walter Iván |
author_facet |
Abanto Vélez, Walter Iván Guerrero Carranza, Virginia Díaz Santamaría, Susana Moscol Seminario, Jimena |
author_role |
author |
author2 |
Guerrero Carranza, Virginia Díaz Santamaría, Susana Moscol Seminario, Jimena |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
bullying acoso escolar familia en la educación estilos de crianza familia y bullying bullying family in education parenting styles family and bullying |
topic |
bullying acoso escolar familia en la educación estilos de crianza familia y bullying bullying family in education parenting styles family and bullying |
description |
The objective of this research was to analyze the different theories of interfaces between family and school bullying, trying to know the depth of the investigations between family and bullying. The design was a systematic review, which consists of a theoretical review of research carried out in recent years, selecting articles published in scientific psychology journals indexed in electronic databases, by adopting predetermined criteria. The study sample consisted of 40 research articles taken from psychology, education and medicine journals such as: Latin American Journal of Psychology, International Journal of Developmental and Educational Psychology, School and Educational Psychology, Psychosocial Intervention. The results show that the studies carried out on the topic of interfaces between family and bullying report a direct relationship, this means that families influence student behavior within educational institutions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614 10.33539/avpsicol.2022.v30n2.2614 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2022.v30n2.2614 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614/2957 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2614/2991 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 30 No. 2 (2022): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2614 Avances en Psicología; Vol. 30 Núm. 2 (2022): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2614 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071888156459008 |
score |
13.02468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).