Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education
Descripción del Articulo
The concept of Formative Evaluation (FE) refers to a theming of interest in current educational politics. Its revision is needed specifically, when applied to the Peruvian context, in the interest of searching answers to the ever growing education emergency caused by its current sanitary crisis. Fro...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2433 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Evaluación formativa, Educación Básica Regular, contexto escolar, educación superior. Formative evaluation, Basic regular education, school context, Higher education. |
id |
REVUNIFE_82c6e3dddb1bde36d293a2d49797fee1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2433 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher educationLa evaluación formativa: su implementación y principales desafíos en el contexto de la escuela y la educación superiorBeriche Lezama, Marcela EmperatrizMedina Zuta, PatriciaEvaluación formativa, Educación Básica Regular, contexto escolar, educación superior.Formative evaluation, Basic regular education, school context, Higher education.The concept of Formative Evaluation (FE) refers to a theming of interest in current educational politics. Its revision is needed specifically, when applied to the Peruvian context, in the interest of searching answers to the ever growing education emergency caused by its current sanitary crisis. From this premise, a documental analysis that integrates the inquiry and the systematization of regulatory frameworks and its theoretical-scientific background is proposed. With this approach, it’s been concluded that some fundamental components of a FE can be identified as keeping awareness, taking of decisions, a constant improvement, reflexive revision, self-regulation and learning autonomy. Therefore, it’s established that, its implementation can very well be considered effective, if a balance of regulatory dispositions from early schooling to higher education is achieved. Thus, the role of teacher implies one mayor challenge: It is necessary to guarantee the specialization and the effective pedagogical performance of the educator through all levels of education.La evaluación formativa (EF) representa una temática de interés en las políticas educativas vigentes. Específicamente, el contexto peruano demanda su revisión, en la intención de buscar respuestas para hacer frente a la emergencia educativa generada por la actual crisis sanitaria. Desde esta premisa, se plantea un análisis documental que integra la indagación y sistematización de marcos normativos y antecedentes teórico-científicos. De esta manera, se ha logrado concluir que algunos componentes fundamentales de la EF se identifican en la toma de conciencia, la toma de decisiones, la mejora continua, la revisión reflexiva, la autorregulación y la autonomía en el aprendizaje. Asimismo, se establece, que su implementación puede ser efectiva, si se equilibran disposiciones normativas que vayan desde la escolaridad hasta la educación superior. Así, el rol docente implica, uno de los principales desafíos: se necesita garantizar la especialización y el desempeño pedagógico efectivo del formador a lo largo de todos los niveles educativos.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2021-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/243310.33539/educacion.2021.v27n2.2433Educación; Vol. 27 No. 2 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 201-208Educación; Vol. 27 Núm. 2 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 201-2082708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433/2637https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433/2709https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433/2787Derechos de autor 2021 Marcela Emperatriz Beriche Lezamahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/24332025-05-07T18:27:37Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education La evaluación formativa: su implementación y principales desafíos en el contexto de la escuela y la educación superior |
title |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education |
spellingShingle |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education Beriche Lezama, Marcela Emperatriz Evaluación formativa, Educación Básica Regular, contexto escolar, educación superior. Formative evaluation, Basic regular education, school context, Higher education. |
title_short |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education |
title_full |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education |
title_fullStr |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education |
title_full_unstemmed |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education |
title_sort |
Formative evaluation: implementation and main challenges present on schools or higher education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Beriche Lezama, Marcela Emperatriz Medina Zuta, Patricia |
author |
Beriche Lezama, Marcela Emperatriz |
author_facet |
Beriche Lezama, Marcela Emperatriz Medina Zuta, Patricia |
author_role |
author |
author2 |
Medina Zuta, Patricia |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Evaluación formativa, Educación Básica Regular, contexto escolar, educación superior. Formative evaluation, Basic regular education, school context, Higher education. |
topic |
Evaluación formativa, Educación Básica Regular, contexto escolar, educación superior. Formative evaluation, Basic regular education, school context, Higher education. |
description |
The concept of Formative Evaluation (FE) refers to a theming of interest in current educational politics. Its revision is needed specifically, when applied to the Peruvian context, in the interest of searching answers to the ever growing education emergency caused by its current sanitary crisis. From this premise, a documental analysis that integrates the inquiry and the systematization of regulatory frameworks and its theoretical-scientific background is proposed. With this approach, it’s been concluded that some fundamental components of a FE can be identified as keeping awareness, taking of decisions, a constant improvement, reflexive revision, self-regulation and learning autonomy. Therefore, it’s established that, its implementation can very well be considered effective, if a balance of regulatory dispositions from early schooling to higher education is achieved. Thus, the role of teacher implies one mayor challenge: It is necessary to guarantee the specialization and the effective pedagogical performance of the educator through all levels of education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433 10.33539/educacion.2021.v27n2.2433 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2021.v27n2.2433 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433/2637 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433/2709 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433/2787 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Marcela Emperatriz Beriche Lezama http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Marcela Emperatriz Beriche Lezama http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 27 No. 2 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 201-208 Educación; Vol. 27 Núm. 2 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 201-208 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705728878182400 |
score |
13.888282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).