Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute

Descripción del Articulo

The research was aimed to determine the differences between the levels of multiculturalism according to gender, place of origin, and the living experience with the traditional customs of students of high school No. 157 “José Abelardo Quiñones” (Peru). To reach this goal, the resear...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Alarcón Díaz, Mitchell, Alarcón Díaz, Henry, Gutiérrez Cisneros, Víctor, Quispe Rojas, Sulma
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/407
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/407
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Traditional customs
school
gender
cultural identity
interculturality
Costumbres tradicionales
escuela
género
identidad cultural
interculturalidad
id REVUNIFE_59b04c774d744d7123aa6584aee44cd3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/407
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational instituteInterculturalidad y educación básica, un estudio en una institución educativa peruanaAlarcón Díaz, MitchellAlarcón Díaz, HenryGutiérrez Cisneros, VíctorQuispe Rojas, SulmaTraditional customsschoolgendercultural identityinterculturalityCostumbres tradicionalesescuelagéneroidentidad culturalinterculturalidadThe research was aimed to determine the differences between the levels of multiculturalism according to gender, place of origin, and the living experience with the traditional customs of students of high school No. 157 “José Abelardo Quiñones” (Peru). To reach this goal, the researchers implemented a study based on a quantitative approach, with a hypothetico-deductive method and a descriptive cross-sectional design. From the application of the intercultural traits instrument,  we conclude that there are significant differences, with a strong level tendency, in gender and customs living experiences of the students.La investigación tuvo como objetivo determinar las diferencias entre los niveles de interculturalidad según el género, el lugar de procedencia y la vivencia con las costumbres tradicionales de los alumnos del nivel secundaria de la Institución Educativa N.º 157 “José Abelardo Quiñones” (Perú). Para tal fin se puso en práctica un estudio basado en un enfoque cuantitativo, con un método hipotético deductivo y con diseño transeccional descriptivo. A partir de la aplicación del instrumento de rasgos interculturales se concluye que existen diferencias significativas, con tendencia a un nivel fuerte, en el caso del género y la vivencia de las costumbres del alumnado.Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/40710.33539/consensus.2015.v20n2.407Consensus; Vol. 20 No. 2 (2015): Consensus; 63-70Consensus; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Consensus; 63-701680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/407/364Derechos de autor 2015 Mitchell Alarcón Díaz, Henry Alarcón Díaz, Víctor Gutiérrez Cisneros, Sulma Quispe Rojasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/4072022-05-05T02:00:21Z
dc.title.none.fl_str_mv Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
Interculturalidad y educación básica, un estudio en una institución educativa peruana
title Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
spellingShingle Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
Alarcón Díaz, Mitchell
Traditional customs
school
gender
cultural identity
interculturality
Costumbres tradicionales
escuela
género
identidad cultural
interculturalidad
title_short Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
title_full Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
title_fullStr Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
title_full_unstemmed Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
title_sort Interculturality and basic education, a study made in a Peruvian educational institute
dc.creator.none.fl_str_mv Alarcón Díaz, Mitchell
Alarcón Díaz, Henry
Gutiérrez Cisneros, Víctor
Quispe Rojas, Sulma
author Alarcón Díaz, Mitchell
author_facet Alarcón Díaz, Mitchell
Alarcón Díaz, Henry
Gutiérrez Cisneros, Víctor
Quispe Rojas, Sulma
author_role author
author2 Alarcón Díaz, Henry
Gutiérrez Cisneros, Víctor
Quispe Rojas, Sulma
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Traditional customs
school
gender
cultural identity
interculturality
Costumbres tradicionales
escuela
género
identidad cultural
interculturalidad
topic Traditional customs
school
gender
cultural identity
interculturality
Costumbres tradicionales
escuela
género
identidad cultural
interculturalidad
description The research was aimed to determine the differences between the levels of multiculturalism according to gender, place of origin, and the living experience with the traditional customs of students of high school No. 157 “José Abelardo Quiñones” (Peru). To reach this goal, the researchers implemented a study based on a quantitative approach, with a hypothetico-deductive method and a descriptive cross-sectional design. From the application of the intercultural traits instrument,  we conclude that there are significant differences, with a strong level tendency, in gender and customs living experiences of the students.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/407
10.33539/consensus.2015.v20n2.407
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/407
identifier_str_mv 10.33539/consensus.2015.v20n2.407
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/407/364
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
dc.source.none.fl_str_mv Consensus; Vol. 20 No. 2 (2015): Consensus; 63-70
Consensus; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Consensus; 63-70
1680-3817
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071920040509440
score 13.243185
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).