The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience

Descripción del Articulo

The sleep as a physiological state, is essential for human life and the processes of sleep and learning are essential for the consolidation of memory. This document aims to present a brief review about sleep and its relationship with learning, from the perspective of neuroscience. The first part of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Aguilar Mendoza, Luis Ángel, Caballero, Solange, Ormea, Verónica, Salazar, Geraldine, Loayza, Lillyan, Muñoz Jauregui, Ana María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/349
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/349
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Salud
Aprendizaje
Neurociencia
Cerebro
Sueño
Memoria
Health
Learning
Neuroscience
Brain
Sleep
Memo
id REVUNIFE_48cede9e9fed0b03f32fe294f46d0f4d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/349
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocienceLa importancia del sueño en el aprendizaje: visos desde la perspectiva de la neurocienciaAguilar Mendoza, Luis ÁngelCaballero, SolangeOrmea, VerónicaSalazar, GeraldineLoayza, LillyanMuñoz Jauregui, Ana MaríaSaludAprendizajeNeurocienciaCerebroSueñoMemoriaHealthLearningNeuroscienceBrainSleepMemoThe sleep as a physiological state, is essential for human life and the processes of sleep and learning are essential for the consolidation of memory. This document aims to present a brief review about sleep and its relationship with learning, from the perspective of neuroscience. The first part of the paper provides a description of the stages of sleep and which are the brain structures involved in controlling them. A brief description of the sleep process in neurophysiological activities (immune system, cardiovascular system and endocrine system) is presented. The learning is related to the changes that occur in the individual at the neuronal, cognitive and behavioral level as a result of the exchange of experiences and stimuli, finally seeking the adaptation with their surroundings. Linked to learning is the memory, ability to acquire, retain, store and evoke these exchanges with the outside. According to the information collected, we can state that it is during sleep that it benefits and facilitates neural maintenance, neurogenesis, learning, memory and neuronal plasticity.El sueño como un estado fisiológico, es imprescindible para la vida humana y los procesos de sueño y aprendizaje son esenciales para la consolidación de la memoria El presente documento tiene como objetivo presentar una breve revisión acerca del sueño y su relación con el aprendizaje, desde la perspectiva de la neurociencia. La primera parte del documento brinda una descripción sobre las etapas del sueño y cuáles son las estructuras cerebrales implicadas en controlarlas. Se presenta una descripción breve sobre el proceso del sueño en las actividades neurofisiológicas (sistema inmunológico, sistema cardiovascular y el sistema endocrino). El aprendizaje se relaciona con los cambios que ocurren en el individuo a nivel neuronal, cognitivo y conductual como resultado del intercambio de experiencias y estímulos buscando finalmente la adaptación con su entorno. Ligado al aprendizaje esta la memoria, capacidad para adquirir, retener, almacenar y evocar dichos intercambios con el exterior. De acuerdo con la información recolectada, podemos precisar que es durante el sueño que se beneficia y facilita el mantenimiento neuronal, la neurogénesis, el aprendizaje, la memoria y la plasticidad neuronal.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2017-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/34910.33539/avpsicol.2017.v25n2.349Avances en Psicología; Vol. 25 No. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 129-137Avances en Psicología; Vol. 25 Núm. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 129-1371812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/349/80Derechos de autor 2017 Luis Ángel Aguilar Mendoza, Solange Caballero, Verónica Ormea, Geraldine Salazar, Lillyan Loayza, Ana María Muñoz Jaureguiinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3492023-05-03T15:17:42Z
dc.title.none.fl_str_mv The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
La importancia del sueño en el aprendizaje: visos desde la perspectiva de la neurociencia
title The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
spellingShingle The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
Aguilar Mendoza, Luis Ángel
Salud
Aprendizaje
Neurociencia
Cerebro
Sueño
Memoria
Health
Learning
Neuroscience
Brain
Sleep
Memo
title_short The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
title_full The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
title_fullStr The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
title_full_unstemmed The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
title_sort The importance of sleep in learning: from the perspective of neurocience
dc.creator.none.fl_str_mv Aguilar Mendoza, Luis Ángel
Caballero, Solange
Ormea, Verónica
Salazar, Geraldine
Loayza, Lillyan
Muñoz Jauregui, Ana María
author Aguilar Mendoza, Luis Ángel
author_facet Aguilar Mendoza, Luis Ángel
Caballero, Solange
Ormea, Verónica
Salazar, Geraldine
Loayza, Lillyan
Muñoz Jauregui, Ana María
author_role author
author2 Caballero, Solange
Ormea, Verónica
Salazar, Geraldine
Loayza, Lillyan
Muñoz Jauregui, Ana María
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Salud
Aprendizaje
Neurociencia
Cerebro
Sueño
Memoria
Health
Learning
Neuroscience
Brain
Sleep
Memo
topic Salud
Aprendizaje
Neurociencia
Cerebro
Sueño
Memoria
Health
Learning
Neuroscience
Brain
Sleep
Memo
description The sleep as a physiological state, is essential for human life and the processes of sleep and learning are essential for the consolidation of memory. This document aims to present a brief review about sleep and its relationship with learning, from the perspective of neuroscience. The first part of the paper provides a description of the stages of sleep and which are the brain structures involved in controlling them. A brief description of the sleep process in neurophysiological activities (immune system, cardiovascular system and endocrine system) is presented. The learning is related to the changes that occur in the individual at the neuronal, cognitive and behavioral level as a result of the exchange of experiences and stimuli, finally seeking the adaptation with their surroundings. Linked to learning is the memory, ability to acquire, retain, store and evoke these exchanges with the outside. According to the information collected, we can state that it is during sleep that it benefits and facilitates neural maintenance, neurogenesis, learning, memory and neuronal plasticity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/349
10.33539/avpsicol.2017.v25n2.349
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/349
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2017.v25n2.349
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/349/80
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 25 No. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 129-137
Avances en Psicología; Vol. 25 Núm. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 129-137
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844437394245287936
score 13.105664
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).