New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century
Descripción del Articulo
The National Plan of Productive Diversificafion (DS 004-Produce 2014) did not accomnplished its goal. This handicap took us far away from the sustainable development 21st century vis a vis to the high competitiveness of the international environment. Peru...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2363 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Recurso humano MIPYME; educación; diversificación productiva; valor agregado en la producción de bienes y servicios; y, mayor productividad de bienes y servicios/ MIPYME Human resources; education; variety, value added in the production of goods and services; and, a higher productivity of goods and services |
id |
REVUNIFE_37ec634880082ebe90d0a0da75ca9aa5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2363 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI centuryNuevo enfoque educativo de capacitación y formación para el recurso humano MIPYME que el Perú necesita para el desarrollo económico sostenible en el siglo XXIGarcía Monterroso, Amador VelásquezRecurso humano MIPYME; educación; diversificación productiva; valor agregado en la producción de bienes y servicios; y, mayor productividad de bienes y servicios/ MIPYMEHuman resources; education; variety, value added in the production of goods and services; and, a higher productivity of goods and servicesThe National Plan of Productive Diversificafion (DS 004-Produce 2014) did not accomnplished its goal. This handicap took us far away from the sustainable development 21st century vis a vis to the high competitiveness of the international environment. Peru´s dependence on its main commodities, determines that its production of good and services is of low profability. The high change giving more value added to the Peruvian goods and services exportation is a must. To do that, Peruvian MIPYMEs must be able to become high level competitiveness enterprises, but their human resources are not able to get that goal, so the Fair Knowledge Trilogy of the Economy (KeT) pretend to be the respond.El Plan Nacional de Diversificación Productiva (DS 004-Produce-2014), ha carecido de avance. Ese handicap, vis a vis la alta competitividad del entorno internacional, nos aleja de un desarrollo sostenible para el siglo XXI. La dependencia de la economía del Perú a una matriz exportadora de materias primas determina que nuestra producción de bienes y servicios sea de baja rentabilidad. El salto cualitativo a la producción de más variedad de bienes y servicios con mayor valor agregado es la respuesta. Resulta indispensable que las MIPYMES asuman el reto de responder competitivamente. Su recurso humano no cuenta con la idoneidad para ello. La Sana Trilogía de la Economía del Conocimiento (SaTeC) pretende asumir esa respuesta.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2021-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236310.33539/educacion.2021.v27n1.2363Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 49-60Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 49-602708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363/2430https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363/2453https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363/2792Derechos de autor 2021 Amador Velásquez García Monterrosohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/23632025-05-07T18:28:49Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century Nuevo enfoque educativo de capacitación y formación para el recurso humano MIPYME que el Perú necesita para el desarrollo económico sostenible en el siglo XXI |
title |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century |
spellingShingle |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century García Monterroso, Amador Velásquez Recurso humano MIPYME; educación; diversificación productiva; valor agregado en la producción de bienes y servicios; y, mayor productividad de bienes y servicios/ MIPYME Human resources; education; variety, value added in the production of goods and services; and, a higher productivity of goods and services |
title_short |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century |
title_full |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century |
title_fullStr |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century |
title_full_unstemmed |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century |
title_sort |
New educational approach to train the micro, small and medium enterprises for the human resources that Peru needs for sustainable economic development in the XXI century |
dc.creator.none.fl_str_mv |
García Monterroso, Amador Velásquez |
author |
García Monterroso, Amador Velásquez |
author_facet |
García Monterroso, Amador Velásquez |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Recurso humano MIPYME; educación; diversificación productiva; valor agregado en la producción de bienes y servicios; y, mayor productividad de bienes y servicios/ MIPYME Human resources; education; variety, value added in the production of goods and services; and, a higher productivity of goods and services |
topic |
Recurso humano MIPYME; educación; diversificación productiva; valor agregado en la producción de bienes y servicios; y, mayor productividad de bienes y servicios/ MIPYME Human resources; education; variety, value added in the production of goods and services; and, a higher productivity of goods and services |
description |
The National Plan of Productive Diversificafion (DS 004-Produce 2014) did not accomnplished its goal. This handicap took us far away from the sustainable development 21st century vis a vis to the high competitiveness of the international environment. Peru´s dependence on its main commodities, determines that its production of good and services is of low profability. The high change giving more value added to the Peruvian goods and services exportation is a must. To do that, Peruvian MIPYMEs must be able to become high level competitiveness enterprises, but their human resources are not able to get that goal, so the Fair Knowledge Trilogy of the Economy (KeT) pretend to be the respond. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363 10.33539/educacion.2021.v27n1.2363 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2021.v27n1.2363 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363/2430 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363/2453 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2363/2792 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Amador Velásquez García Monterroso http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Amador Velásquez García Monterroso http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 49-60 Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 49-60 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340237731561472 |
score |
13.445699 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).