Right to intercultural bilingual education for indigenous children in Peru: progress and challenges

Descripción del Articulo

Peru is a pluricultural and multilingual country inhabited by 55 indigenous or indigenous peoples (51 Amazonian and 4 Andean peoples) who speak a total of 47 indigenous languages, according to the Official Database of Indigenous Peoples of the Ministry of Culture of Peru....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rebaza Vílchez, Karen Maribel, Seminario Hurtado, Nuccia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1255
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1255
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Derechos humanos, derecho constitucional, derecho internacional público, derechos de los pueblos indígenas, derechos económicos, sociales y culturales, derechos de los niños, derecho a la educación intercultural bilingüe y políticas públicas
Human rights, constitutional law, public international law, indigenous people rights, economic, social and cultural rights, children rights, bilingual intercultural education right and public policies
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spelling Right to intercultural bilingual education for indigenous children in Peru: progress and challengesEl derecho a la educación intercultural bilingüe de la niñez indígena en el Perú: avances y desafíosRebaza Vílchez, Karen MaribelSeminario Hurtado, NucciaDerechos humanos, derecho constitucional, derecho internacional público, derechos de los pueblos indígenas, derechos económicos, sociales y culturales, derechos de los niños, derecho a la educación intercultural bilingüe y políticas públicasHuman rights, constitutional law, public international law, indigenous people rights, economic, social and cultural rights, children rights, bilingual intercultural education right and public policiesPeru is a pluricultural and multilingual country inhabited by 55 indigenous or indigenous peoples (51 Amazonian and 4 Andean peoples) who speak a total of 47 indigenous languages, according to the Official Database of Indigenous Peoples of the Ministry of Culture of Peru. Moreover, according to the National Institute of Statistics and Informatics (INEI), the number of children and adolescents whose mother tongue is indigenous amounts to approximately 2 million, representing 8% of the national population. This diversity represents a challenge for the Peruvian State in the educational formation of basic and superior quality. In this context, this article aims to analyze the legal treatment, state advances and challenges in guaranteeing the right to bilingual intercultural education of Peruvian indigenous children.El Perú es un país pluricultural y multilingüe donde habitan 55 pueblos indígenas u originarios (51 pueblos amazónicos y 4 andinos) que hablan un total de 47 lenguas indígenas, según la Base de Datos Oficial de Pueblos Indígenas del Ministerio de Cultura del Perú. Asimismo, de acuerdo al Instituto Nacional de Estadísticas e Informática (INEI), el número de niñas, niños y adolescentes cuya lengua materna es indígena asciende a 2 millones aproximadamente, representando al 8% de la población nacional. Esta diversidad representa un desafío para el Estado peruano en la formación educativa de calidad básica y superior. Bajo ese contexto, el presente artículo tiene como objetivo analizar el tratamiento jurídico, avances estatales y desafíos en la garantía del derecho a la educación intercultural bilingüe de la niñez indígena peruana.UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/125510.33539/peryfa.2018.n7.1255Persona y Familia; Vol. 1 No. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 135-163Persona y Familia; Vol. 1 Núm. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 135-1632708-54572310-3345reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1255/1202Derechos de autor 2018 Karen Maribel Rebaza Vílchez, Nuccia Seminario Hurtadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/12552021-10-06T07:24:33Z
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El derecho a la educación intercultural bilingüe de la niñez indígena en el Perú: avances y desafíos
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description Peru is a pluricultural and multilingual country inhabited by 55 indigenous or indigenous peoples (51 Amazonian and 4 Andean peoples) who speak a total of 47 indigenous languages, according to the Official Database of Indigenous Peoples of the Ministry of Culture of Peru. Moreover, according to the National Institute of Statistics and Informatics (INEI), the number of children and adolescents whose mother tongue is indigenous amounts to approximately 2 million, representing 8% of the national population. This diversity represents a challenge for the Peruvian State in the educational formation of basic and superior quality. In this context, this article aims to analyze the legal treatment, state advances and challenges in guaranteeing the right to bilingual intercultural education of Peruvian indigenous children.
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