Right to intercultural bilingual education for indigenous children in Peru: progress and challenges

Descripción del Articulo

Peru is a pluricultural and multilingual country inhabited by 55 indigenous or indigenous peoples (51 Amazonian and 4 Andean peoples) who speak a total of 47 indigenous languages, according to the Official Database of Indigenous Peoples of the Ministry of Culture of Peru....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rebaza Vílchez, Karen Maribel, Seminario Hurtado, Nuccia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1255
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1255
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Derechos humanos, derecho constitucional, derecho internacional público, derechos de los pueblos indígenas, derechos económicos, sociales y culturales, derechos de los niños, derecho a la educación intercultural bilingüe y políticas públicas
Human rights, constitutional law, public international law, indigenous people rights, economic, social and cultural rights, children rights, bilingual intercultural education right and public policies
Descripción
Sumario:Peru is a pluricultural and multilingual country inhabited by 55 indigenous or indigenous peoples (51 Amazonian and 4 Andean peoples) who speak a total of 47 indigenous languages, according to the Official Database of Indigenous Peoples of the Ministry of Culture of Peru. Moreover, according to the National Institute of Statistics and Informatics (INEI), the number of children and adolescents whose mother tongue is indigenous amounts to approximately 2 million, representing 8% of the national population. This diversity represents a challenge for the Peruvian State in the educational formation of basic and superior quality. In this context, this article aims to analyze the legal treatment, state advances and challenges in guaranteeing the right to bilingual intercultural education of Peruvian indigenous children.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).