Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
Descripción del Articulo
This document analyzes the concept of human development from the perspective of the capabilities proposed by the American philosopher Martha Nussbaum. Be part of the need to take a new perspective based on the person as an end in itself and an alternative to the perspecti...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/238 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Capabilities ethic human development perspective anthropology education Capacidades ética desarrollo evaluación enfoque antropología educación |
id |
REVUNIFE_045abe727dfd54d52445eef02d3d414e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/238 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilitiesÉtica del desarrollo humano según el enfoque de las capacidades de Martha NussbaumGómez Navarro, ÁngelCapabilitiesethichuman developmentperspectiveanthropologyeducationCapacidadeséticadesarrolloevaluaciónenfoqueantropologíaeducaciónThis document analyzes the concept of human development from the perspective of the capabilities proposed by the American philosopher Martha Nussbaum. Be part of the need to take a new perspective based on the person as an end in itself and an alternative to the perspective based on quantitative indicators. Thus, analyzing the 10th human development capabilities considering their respective effective end anthropological framework which support them. Taking a stand on the perspective criticism and concluding with a reflection on education as capabilities key.El presente escrito analiza el concepto de desarrollo humano desde el enfoque de las capacidades propuesto por la filósofa norteamericana Martha Nussbaum. Se parte de la necesidad de asumir un nuevo enfoque centrado en la persona como fin en sí misma y alternativo al enfoque basado en indicadores cuantitativos. De este modo se analizan las diez capacidades del desarrollo humano teniendo en cuenta su respectivo marco ético y antropológico que las sustentan. Se toma posición respecto de las críticas al enfoque en cuestión y se concluye con una reflexión sobre la educación como clave de las capacidadesUniversidad Femenina del Sagrado Corazón2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/23810.33539/phai.v12i1.238Phainomenon; Vol. 12 No. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-28Phainomenon; Vol. 12 Núm. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-282708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238/351Derechos de autor 2013 Ángel Gómez Navarroinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2382021-10-06T02:10:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities Ética del desarrollo humano según el enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum |
title |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities |
spellingShingle |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities Gómez Navarro, Ángel Capabilities ethic human development perspective anthropology education Capacidades ética desarrollo evaluación enfoque antropología educación |
title_short |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities |
title_full |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities |
title_fullStr |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities |
title_full_unstemmed |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities |
title_sort |
Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gómez Navarro, Ángel |
author |
Gómez Navarro, Ángel |
author_facet |
Gómez Navarro, Ángel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Capabilities ethic human development perspective anthropology education Capacidades ética desarrollo evaluación enfoque antropología educación |
topic |
Capabilities ethic human development perspective anthropology education Capacidades ética desarrollo evaluación enfoque antropología educación |
description |
This document analyzes the concept of human development from the perspective of the capabilities proposed by the American philosopher Martha Nussbaum. Be part of the need to take a new perspective based on the person as an end in itself and an alternative to the perspective based on quantitative indicators. Thus, analyzing the 10th human development capabilities considering their respective effective end anthropological framework which support them. Taking a stand on the perspective criticism and concluding with a reflection on education as capabilities key. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238 10.33539/phai.v12i1.238 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238 |
identifier_str_mv |
10.33539/phai.v12i1.238 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238/351 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 Ángel Gómez Navarro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 Ángel Gómez Navarro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Phainomenon; Vol. 12 No. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-28 Phainomenon; Vol. 12 Núm. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-28 2708-5023 1819-1983 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071832913281024 |
score |
13.02468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).