Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities

Descripción del Articulo

This document analyzes the concept of human development from the perspective of the capabilities proposed by the American philosopher Martha Nussbaum. Be part of the need to take a new  perspective based on the person as an end in itself and an alternative to the perspecti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gómez Navarro, Ángel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/238
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Capabilities
ethic
human development
perspective
anthropology
education
Capacidades
ética
desarrollo
evaluación
enfoque
antropología
educación
id REVUNIFE_045abe727dfd54d52445eef02d3d414e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/238
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilitiesÉtica del desarrollo humano según el enfoque de las capacidades de Martha NussbaumGómez Navarro, ÁngelCapabilitiesethichuman developmentperspectiveanthropologyeducationCapacidadeséticadesarrolloevaluaciónenfoqueantropologíaeducaciónThis document analyzes the concept of human development from the perspective of the capabilities proposed by the American philosopher Martha Nussbaum. Be part of the need to take a new  perspective based on the person as an end in itself and an alternative to the perspective based on quantitative indicators. Thus, analyzing the 10th human development capabilities considering their respective effective end anthropological framework which support them. Taking a stand on the perspective criticism and concluding with a reflection on education as capabilities key.El presente escrito analiza el concepto de desarrollo humano desde el enfoque de las capacidades propuesto por la filósofa norteamericana Martha Nussbaum. Se parte de la necesidad de asumir un nuevo enfoque centrado en la persona como fin en sí misma y alternativo al enfoque basado en indicadores cuantitativos. De este modo se analizan las diez capacidades del desarrollo humano teniendo en cuenta su respectivo marco ético y antropológico que las sustentan. Se toma posición respecto de las críticas al enfoque en cuestión y se concluye con una reflexión sobre la educación como clave de las capacidadesUniversidad Femenina del Sagrado Corazón2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/23810.33539/phai.v12i1.238Phainomenon; Vol. 12 No. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-28Phainomenon; Vol. 12 Núm. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-282708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238/351Derechos de autor 2013 Ángel Gómez Navarroinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2382021-10-06T02:10:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
Ética del desarrollo humano según el enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum
title Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
spellingShingle Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
Gómez Navarro, Ángel
Capabilities
ethic
human development
perspective
anthropology
education
Capacidades
ética
desarrollo
evaluación
enfoque
antropología
educación
title_short Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
title_full Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
title_fullStr Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
title_full_unstemmed Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
title_sort Ethics of human development according to the perspective of the Martha Nussbaum’s capabilities
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Navarro, Ángel
author Gómez Navarro, Ángel
author_facet Gómez Navarro, Ángel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Capabilities
ethic
human development
perspective
anthropology
education
Capacidades
ética
desarrollo
evaluación
enfoque
antropología
educación
topic Capabilities
ethic
human development
perspective
anthropology
education
Capacidades
ética
desarrollo
evaluación
enfoque
antropología
educación
description This document analyzes the concept of human development from the perspective of the capabilities proposed by the American philosopher Martha Nussbaum. Be part of the need to take a new  perspective based on the person as an end in itself and an alternative to the perspective based on quantitative indicators. Thus, analyzing the 10th human development capabilities considering their respective effective end anthropological framework which support them. Taking a stand on the perspective criticism and concluding with a reflection on education as capabilities key.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238
10.33539/phai.v12i1.238
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238
identifier_str_mv 10.33539/phai.v12i1.238
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/238/351
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Ángel Gómez Navarro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Ángel Gómez Navarro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Phainomenon; Vol. 12 No. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-28
Phainomenon; Vol. 12 Núm. 1 (2013): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 20-28
2708-5023
1819-1983
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071832913281024
score 13.02468
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).