Bloqueta de concreto con incorporación de fibra de acero de neumático reciclado en Juliaca, Puno
Descripción del Articulo
The objective of this research work carried out in the department of Puno is to analyze the concrete block with the incorporation of recycled tire steel, which is why it was analyzed in proportions of 0%, 3%, 5% and 7%. Rural homes in the department of Puno, according to the INEI, are mostly made wi...
Autores: | , , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional de Huancavelica |
Repositorio: | UNH-Revistas |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unh.edu.pe:article/378 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unh.edu.pe/index.php/ricci/article/view/378 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Fibra de acero de neumático bloqueta de concreto resistencia mecánica Tire steel fiber concrete block mechanical resistance |
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Bloqueta de concreto con incorporación de fibra de acero de neumático reciclado en Juliaca, PunoConcrete block with incorporation of steel fiber from recycled tires in Juliaca, PunoParizaca, JhonParizaca, BrandonDe La Cruz, SleytherFibra de acero de neumáticobloqueta de concretoresistencia mecánicaTire steel fiberconcrete blockmechanical resistanceThe objective of this research work carried out in the department of Puno is to analyze the concrete block with the incorporation of recycled tire steel, which is why it was analyzed in proportions of 0%, 3%, 5% and 7%. Rural homes in the department of Puno, according to the INEI, are mostly made with concrete and adobe blocks; on the other hand, disused tires contaminate the environment due to the inappropriate use they were given for many years. That is why this research aims to improve the mechanical resistance of the blocks without generating an additional cost with the use of steel fibers from recycled tires. Finally, we conclude that the incorporation of tire steel fiber positively influences the mechanical properties of the blocks, managing to increase their resistance by 14.90% compared to the standard sample and in a proportion of 7% incorporation of tire steel fiber. Likewise, the use of steel fiber in tires reduces the damage it causes to the environment.El presente trabajo de investigación elaborado en el departamento de Puno tiene como objetivo analizar la bloqueta de concreto con incorporación de acero de neumático reciclado, es por ello que se analizó en proporciones de 0%, 3%, 5% y 7%. Las viviendas rurales en el departamento de puno según el INEI en su mayoría son realizadas con bloquetas de concreto y adobe, por otro lado, los neumáticos en desuso contaminan el medio ambiente debido al uso inadecuado que se le dio durante muchos años. Es por ello que mediante esta investigación se pretende mejorar la resistencia mecánica de las bloquetas sin generar un costo adicional con el uso de las fibras de acero de los neumáticos reciclados. Finalmente concluimos que la incorporación de fibra de acero de neumático influye positivamente en las propiedades mecánicas de las bloquetas, logrando incrementar su resistencia en un 14.90% respecto a la muestra patrón y en una proporción de 7% de incorporación de fibra de acero de neumático, de igual forma el uso de la fibra de acero de los neumáticos disminuye el daño que causa en el medio ambiente.Escuela Profesional de Ingeniería Civil-Lircay de la Universidad Nacional de Huancavelica, Perú2024-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unh.edu.pe/index.php/ricci/article/view/37810.54943/ricci.v4i1.378Revista Científica Ciencias Ingenieriles; Vol. 4 No. 1 (2024): January - June; 12 - 23Revista Científica Ciencias Ingenieriles; Vol. 4 Núm. 1 (2024): Enero - Junio; 12 - 232961-23572961-2446reponame:UNH-Revistasinstname:Universidad Nacional de Huancavelicainstacron:UNHspahttps://revistas.unh.edu.pe/index.php/ricci/article/view/378/947https://revistas.unh.edu.pe/index.php/ricci/article/view/378/948Derechos de autor 2024 Jhon Parizaca, Brandon Parizaca, Sleyther De La Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unh.edu.pe:article/3782024-02-26T03:07:34Z |
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The objective of this research work carried out in the department of Puno is to analyze the concrete block with the incorporation of recycled tire steel, which is why it was analyzed in proportions of 0%, 3%, 5% and 7%. Rural homes in the department of Puno, according to the INEI, are mostly made with concrete and adobe blocks; on the other hand, disused tires contaminate the environment due to the inappropriate use they were given for many years. That is why this research aims to improve the mechanical resistance of the blocks without generating an additional cost with the use of steel fibers from recycled tires. Finally, we conclude that the incorporation of tire steel fiber positively influences the mechanical properties of the blocks, managing to increase their resistance by 14.90% compared to the standard sample and in a proportion of 7% incorporation of tire steel fiber. Likewise, the use of steel fiber in tires reduces the damage it causes to the environment. |
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Revista Científica Ciencias Ingenieriles; Vol. 4 No. 1 (2024): January - June; 12 - 23 Revista Científica Ciencias Ingenieriles; Vol. 4 Núm. 1 (2024): Enero - Junio; 12 - 23 2961-2357 2961-2446 reponame:UNH-Revistas instname:Universidad Nacional de Huancavelica instacron:UNH |
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