The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts
Descripción del Articulo
The low level of reading comprehension evidenced by basic education students requires proposing proposals that effectively link two socio-educational variables: didactics and reading. The main objective of the research was to determine if there is influence between the arborigram strategy and the im...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1005 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | estrategias de lectura comprensión lectora estrategias cognitivas mejora de la lectura logro de lectura reading strategies reading comprehension cognitive strategies reading improvement reading achievement |
id |
REVUNHEVAL_d137f0d46c584f99c25c8a4ff66ca844 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1005 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative textsEl arborigrama. Estrategia didáctica de comprensión lectora de textos narrativosLoayza-Maturrano, Edward F.estrategias de lecturacomprensión lectoraestrategias cognitivasmejora de la lecturalogro de lecturareading strategiesreading comprehensioncognitive strategiesreading improvementreading achievementThe low level of reading comprehension evidenced by basic education students requires proposing proposals that effectively link two socio-educational variables: didactics and reading. The main objective of the research was to determine if there is influence between the arborigram strategy and the improvement of reading comprehension in a pre-adolescent population of the age group of 11 to 13 years of the first grade of the Secondary level in the district of La Molina. A quasi-experimental study was designed that considered a pre-test and post-test regarding the application of the arborigram module. The results indicate the existence of a moderate-high causal influence between the variables of the arborigram strategy and the students' reading comprehension. The main conclusion of the study establishes that the arborigram as a didactic strategy has a significant influence on the improvement of reading comprehension of narrative texts in students of basic education.El bajo nivel de comprensión de lectura evidenciado por los estudiantes de la educación básica exige plantear propuestas que vinculen de forma eficaz dos variables socioeducativas: la didáctica y la lectura. La investigación planteó como objetivo principal determinar si existe influencia entre la estrategia del arborigrama y la mejora de la comprensión lectora en una población pre-adolescente del grupo etario de 11 a 13 años del primer grado del nivel Secundaria en el distrito de La Molina. Se diseñó un estudio cuasiexperimental que consideró una pre-prueba y post-prueba respecto de la aplicación del módulo del arborigrama. Los resultados indican la existencia de influencia causal moderada alta entre las variables estrategia del arborigrama y la comprensión de lectura en los estudiantes. La conclusión principal del estudio establece que el arborigrama como estrategia didáctica influye de forma significativa en la mejora de la comprensión de lectura de textos narrativos en estudiantes de la educación básica.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/100510.33554/riv.15.2.1005Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 89-100Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 89-100Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 89-1001995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005/918http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005/931Derechos de autor 2021 Edward F. Loayza-Maturranoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/10052021-05-04T15:50:20Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts El arborigrama. Estrategia didáctica de comprensión lectora de textos narrativos |
title |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts |
spellingShingle |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts Loayza-Maturrano, Edward F. estrategias de lectura comprensión lectora estrategias cognitivas mejora de la lectura logro de lectura reading strategies reading comprehension cognitive strategies reading improvement reading achievement |
title_short |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts |
title_full |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts |
title_fullStr |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts |
title_full_unstemmed |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts |
title_sort |
The Arborigram. Didactic strategy of reading comprehension of narrative texts |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Loayza-Maturrano, Edward F. |
author |
Loayza-Maturrano, Edward F. |
author_facet |
Loayza-Maturrano, Edward F. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
estrategias de lectura comprensión lectora estrategias cognitivas mejora de la lectura logro de lectura reading strategies reading comprehension cognitive strategies reading improvement reading achievement |
topic |
estrategias de lectura comprensión lectora estrategias cognitivas mejora de la lectura logro de lectura reading strategies reading comprehension cognitive strategies reading improvement reading achievement |
description |
The low level of reading comprehension evidenced by basic education students requires proposing proposals that effectively link two socio-educational variables: didactics and reading. The main objective of the research was to determine if there is influence between the arborigram strategy and the improvement of reading comprehension in a pre-adolescent population of the age group of 11 to 13 years of the first grade of the Secondary level in the district of La Molina. A quasi-experimental study was designed that considered a pre-test and post-test regarding the application of the arborigram module. The results indicate the existence of a moderate-high causal influence between the variables of the arborigram strategy and the students' reading comprehension. The main conclusion of the study establishes that the arborigram as a didactic strategy has a significant influence on the improvement of reading comprehension of narrative texts in students of basic education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005 10.33554/riv.15.2.1005 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.15.2.1005 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005/918 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1005/931 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Edward F. Loayza-Maturrano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Edward F. Loayza-Maturrano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 89-100 Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 89-100 Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 89-100 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841897428127580160 |
score |
12.84232 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).