Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
Descripción del Articulo
The present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of sai...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1926 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | método socrático reflexión política estetica y etica socratic method reflection politics aesthetics and ethics |
id |
REVUNHEVAL_23bc6c15b1fd6424d2e7f3eda02bca3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1926 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022Influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del Colegio Nacional de Aplicación UNHEVAL-2022Vela-Lastra, Robertométodo socráticoreflexiónpolíticaestetica y eticasocratic methodreflectionpoliticsaesthetics and ethicsThe present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of said educational institution. The research method used was the quasi-experimental design, where we worked with an experimental group of 32 students and a control group of 30, from sections "A" and "B" respectively; For data collection, a team applied as pre and post test was used, said instrument was validated by experts and went through Cronbach's alpha test for greater reliability. The results show that after the application of the Socratic method, 94% reached the level of reflection Achieved and only 6% remained at the Process level, compared to the initial results that showed 63% Achieved and 38% Process, which means that 32% of students in the 4th grade "A" went from the Process to theLa presente investigación titulada: Influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del Colegio Nacional Aplicación UNHEVAL- 2022, tuvo como objetivo determinar la influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del 4to grado de secundaria de dicha institución educativa. El método de investigación utilizado fue el diseño cuasi experimental, donde se trabajó con un grupo experimental de 32 alumnos y otro de control de 30, de las secciones “A” y “B” respectivamente; para la recolección de datos se empleó un cuestionario aplicado como pre y pos test, dicho instrumento fue validado por expertos y pasó por la prueba de alfa de Cronbach para mayor confiabilidad. Los resultados muestran que posterior a la aplicación del método socrático, el 94 % alcanzó el nivel de reflexión Logrado y solo un 6% se mantuvo en el nivel Proceso, frente a los resultados iniciales que mostraron un 63% Logrado y un 38% Proceso, lo cual significa que, un 32% de alumnos del 4to grado “A” pasaron del nivel Proceso al Logrado; resultados similares se obtuvieron en las dimensiones ética, política y estética. La prueba de hipótesis de T de student aplicado a los datos del pre y pos test del grupo experimental resultó con un p valor de dos colas 0,000002, la cual es menor al nivel de significancia 0,05 rechazando de esta manera la hipótesis nula y aceptando la alterna. Por lo tanto, se concluye que el método socrático influye positivamente en la reflexión de los alumnos del 4to grado “A” del Colegio Nacional de Aplicación-UNHEVAL.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2023-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/192610.46276/rifce.v9i2.1926Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 62-712707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926/1705info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/19262023-12-14T19:47:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 Influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del Colegio Nacional de Aplicación UNHEVAL-2022 |
title |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 |
spellingShingle |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 Vela-Lastra, Roberto método socrático reflexión política estetica y etica socratic method reflection politics aesthetics and ethics |
title_short |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 |
title_full |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 |
title_fullStr |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 |
title_full_unstemmed |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 |
title_sort |
Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vela-Lastra, Roberto |
author |
Vela-Lastra, Roberto |
author_facet |
Vela-Lastra, Roberto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
método socrático reflexión política estetica y etica socratic method reflection politics aesthetics and ethics |
topic |
método socrático reflexión política estetica y etica socratic method reflection politics aesthetics and ethics |
description |
The present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of said educational institution. The research method used was the quasi-experimental design, where we worked with an experimental group of 32 students and a control group of 30, from sections "A" and "B" respectively; For data collection, a team applied as pre and post test was used, said instrument was validated by experts and went through Cronbach's alpha test for greater reliability. The results show that after the application of the Socratic method, 94% reached the level of reflection Achieved and only 6% remained at the Process level, compared to the initial results that showed 63% Achieved and 38% Process, which means that 32% of students in the 4th grade "A" went from the Process to the |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926 10.46276/rifce.v9i2.1926 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v9i2.1926 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926/1705 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 62-71 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845068648750776320 |
score |
13.0672035 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).