Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022

Descripción del Articulo

The present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of sai...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vela-Lastra, Roberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1926
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:método socrático
reflexión
política
estetica y etica
socratic method
reflection
politics
aesthetics and ethics
id REVUNHEVAL_23bc6c15b1fd6424d2e7f3eda02bca3c
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1926
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022Influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del Colegio Nacional de Aplicación UNHEVAL-2022Vela-Lastra, Robertométodo socráticoreflexiónpolíticaestetica y eticasocratic methodreflectionpoliticsaesthetics and ethicsThe present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of said educational institution. The research method used was the quasi-experimental design, where we worked with an experimental group of 32 students and a control group of 30, from sections "A" and "B" respectively; For data collection, a team applied as pre and post test was used, said instrument was validated by experts and went through Cronbach's alpha test for greater reliability. The results show that after the application of the Socratic method, 94% reached the level of reflection Achieved and only 6% remained at the Process level, compared to the initial results that showed 63% Achieved and 38% Process, which means that 32% of students in the 4th grade "A" went from the Process to theLa presente investigación titulada: Influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del Colegio Nacional Aplicación UNHEVAL- 2022, tuvo como objetivo determinar la influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del 4to grado de secundaria de dicha institución educativa. El método de investigación utilizado fue el diseño cuasi experimental, donde se trabajó con un grupo experimental de 32 alumnos y otro de control de 30, de las secciones “A” y “B” respectivamente; para la recolección de datos se empleó un cuestionario aplicado como pre y pos test, dicho instrumento fue validado por expertos y pasó por la prueba de alfa de Cronbach para mayor confiabilidad. Los resultados muestran que posterior a la aplicación del método socrático, el 94 % alcanzó el nivel de reflexión Logrado y solo un 6% se mantuvo en el nivel Proceso, frente a los resultados iniciales que mostraron un 63% Logrado y un 38% Proceso, lo cual significa que, un 32% de alumnos del 4to grado “A” pasaron del nivel Proceso al Logrado; resultados similares se obtuvieron en las dimensiones ética, política y estética. La prueba de hipótesis de T de student aplicado a los datos del pre y pos test del grupo experimental resultó con un p valor de dos colas 0,000002, la cual es menor al nivel de significancia 0,05 rechazando de esta manera la hipótesis nula y aceptando la alterna. Por lo tanto, se concluye que el método socrático influye positivamente en la reflexión de los alumnos del 4to grado “A” del Colegio Nacional de Aplicación-UNHEVAL.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2023-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/192610.46276/rifce.v9i2.1926Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 62-712707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926/1705info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/19262023-12-14T19:47:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
Influencia del método socrático en la reflexión de los alumnos del Colegio Nacional de Aplicación UNHEVAL-2022
title Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
spellingShingle Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
Vela-Lastra, Roberto
método socrático
reflexión
política
estetica y etica
socratic method
reflection
politics
aesthetics and ethics
title_short Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
title_full Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
title_fullStr Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
title_full_unstemmed Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
title_sort Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
dc.creator.none.fl_str_mv Vela-Lastra, Roberto
author Vela-Lastra, Roberto
author_facet Vela-Lastra, Roberto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv método socrático
reflexión
política
estetica y etica
socratic method
reflection
politics
aesthetics and ethics
topic método socrático
reflexión
política
estetica y etica
socratic method
reflection
politics
aesthetics and ethics
description The present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of said educational institution. The research method used was the quasi-experimental design, where we worked with an experimental group of 32 students and a control group of 30, from sections "A" and "B" respectively; For data collection, a team applied as pre and post test was used, said instrument was validated by experts and went through Cronbach's alpha test for greater reliability. The results show that after the application of the Socratic method, 94% reached the level of reflection Achieved and only 6% remained at the Process level, compared to the initial results that showed 63% Achieved and 38% Process, which means that 32% of students in the 4th grade "A" went from the Process to the
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926
10.46276/rifce.v9i2.1926
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v9i2.1926
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1926/1705
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 62-71
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845068648750776320
score 13.0672035
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).