EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
Descripción del Articulo
The objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty o...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional del Centro de Perú |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.uncp.edu.pe:article/1904 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Paradigma tipos y procesos de evaluación Paradigm Types and evaluation processes |
| id |
REVUNCP_be6e2415c0cbdcf27e8c2b3a71854d09 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.uncp.edu.pe:article/1904 |
| network_acronym_str |
REVUNCP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATIONEstilos de evaluación en la Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e Informática de la Facultad de EducaciónEspinoza Espinoza, AlexSantiago Ninahuanca, Karen AndreaParadigmatipos y procesos de evaluaciónParadigmTypes and evaluation processesThe objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty of Education of the National University of Central Peru. For this purpose, we worked on a population of 250 students distributed over five academic semesters, from which a sample of 95 students was obtained, to whom validated questionnaires and rubrics were applied. The research design was correlational. The results are significant between the paradigms and types of evaluation that are developed at the university level taking into account academic performance and its relationship with the National Basic Education Curriculum and the evaluation system of the National University of Central Peru.El presente trabajo de investigación tiene su importancia en diversos aspectos entre las que desataca como su relevancia ya que tiene como objetivo identificar la relación entre los paradigmas de la evaluación, la evaluación propia del proceso de enseñanza-aprendizaje y la relación entre los tipos en estudiantes de la Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e Informática de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Para tal efecto se trabajó en una población de cinco semestres académicos con 250 estudiantes, cuya muestra de aplicación de los instrumentos es de 95 con un diseño de investigación correlacional, como instrumentos de investigación se usaron cuestionarios y rúbricas, los cuales fueron debidamente validados y procesado. Los resultados favorecen en la forma de abordar un problema la relación significativa entre paradigmas y tipos de evaluación que se desarrolla en el nivel universitario teniendo en cuenta el rendimiento académico y su relación con el Currículo Nacional de Educación Básica y el sistema de evaluación de la Universidad Nacional del Centro del Perú sugiriendo trabajos de investigación relacionado a la evaluación en el sistema universitario.Universidad Nacional del Centro del Perú2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/190410.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904Horizonte de la Ciencia; Vol. 14 Núm. 26 (2024): enero - junio; 103 - 1122413-936X2304-433010.26490/uncp.horizontedelaciencia.v14i26reponame:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perúinstname:Universidad Nacional del Centro de Perúinstacron:UNCPspahttps://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904/2096https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.uncp.edu.pe:article/19042024-01-01T04:47:19Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION Estilos de evaluación en la Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e Informática de la Facultad de Educación |
| title |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION |
| spellingShingle |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION Espinoza Espinoza, Alex Paradigma tipos y procesos de evaluación Paradigm Types and evaluation processes |
| title_short |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION |
| title_full |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION |
| title_fullStr |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION |
| title_full_unstemmed |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION |
| title_sort |
EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Espinoza Espinoza, Alex Santiago Ninahuanca, Karen Andrea |
| author |
Espinoza Espinoza, Alex |
| author_facet |
Espinoza Espinoza, Alex Santiago Ninahuanca, Karen Andrea |
| author_role |
author |
| author2 |
Santiago Ninahuanca, Karen Andrea |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Paradigma tipos y procesos de evaluación Paradigm Types and evaluation processes |
| topic |
Paradigma tipos y procesos de evaluación Paradigm Types and evaluation processes |
| description |
The objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty of Education of the National University of Central Peru. For this purpose, we worked on a population of 250 students distributed over five academic semesters, from which a sample of 95 students was obtained, to whom validated questionnaires and rubrics were applied. The research design was correlational. The results are significant between the paradigms and types of evaluation that are developed at the university level taking into account academic performance and its relationship with the National Basic Education Curriculum and the evaluation system of the National University of Central Peru. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904 10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904 |
| url |
https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904 |
| identifier_str_mv |
10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904/2096 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Centro del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Centro del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Horizonte de la Ciencia; Vol. 14 Núm. 26 (2024): enero - junio; 103 - 112 2413-936X 2304-4330 10.26490/uncp.horizontedelaciencia.v14i26 reponame:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú instname:Universidad Nacional del Centro de Perú instacron:UNCP |
| instname_str |
Universidad Nacional del Centro de Perú |
| instacron_str |
UNCP |
| institution |
UNCP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846789392007430144 |
| score |
13.088951 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).