EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION

Descripción del Articulo

The objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Espinoza Espinoza, Alex, Santiago Ninahuanca, Karen Andrea
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional del Centro de Perú
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.uncp.edu.pe:article/1904
Enlace del recurso:https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Paradigma
tipos y procesos de evaluación
Paradigm
Types and evaluation processes
id REVUNCP_be6e2415c0cbdcf27e8c2b3a71854d09
oai_identifier_str oai:revistas.uncp.edu.pe:article/1904
network_acronym_str REVUNCP
network_name_str Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú
repository_id_str
spelling EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATIONEstilos de evaluación en la Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e Informática de la Facultad de EducaciónEspinoza Espinoza, AlexSantiago Ninahuanca, Karen AndreaParadigmatipos y procesos de evaluaciónParadigmTypes and evaluation processesThe objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty of Education of the National University of Central Peru. For this purpose, we worked on a population of 250 students distributed over five academic semesters, from which a sample of 95 students was obtained, to whom validated questionnaires and rubrics were applied. The research design was correlational. The results are significant between the paradigms and types of evaluation that are developed at the university level taking into account academic performance and its relationship with the National Basic Education Curriculum and the evaluation system of the National University of Central Peru.El presente trabajo de investigación tiene su importancia en diversos aspectos entre las que desataca como su relevancia ya que tiene como objetivo identificar la relación entre los paradigmas de la evaluación, la evaluación propia del proceso de enseñanza-aprendizaje y la relación entre los tipos en estudiantes de la Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e Informática de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Para tal efecto se trabajó en una población de cinco semestres académicos con 250 estudiantes, cuya muestra de aplicación de los instrumentos es de 95 con un diseño de investigación correlacional, como instrumentos de investigación se usaron cuestionarios y rúbricas, los cuales fueron debidamente validados y procesado. Los resultados favorecen en la forma de abordar un problema la relación significativa entre paradigmas y tipos de evaluación que se desarrolla en el nivel universitario teniendo en cuenta el rendimiento académico y su relación con el Currículo Nacional de Educación Básica y el sistema de evaluación de la Universidad Nacional del Centro del Perú sugiriendo trabajos de investigación relacionado a la evaluación en el sistema universitario.Universidad Nacional del Centro del Perú2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/190410.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904Horizonte de la Ciencia; Vol. 14 Núm. 26 (2024): enero - junio; 103 - 1122413-936X2304-433010.26490/uncp.horizontedelaciencia.v14i26reponame:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perúinstname:Universidad Nacional del Centro de Perúinstacron:UNCPspahttps://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904/2096https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.uncp.edu.pe:article/19042024-01-01T04:47:19Z
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
Estilos de evaluación en la Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e Informática de la Facultad de Educación
title EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
spellingShingle EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
Espinoza Espinoza, Alex
Paradigma
tipos y procesos de evaluación
Paradigm
Types and evaluation processes
title_short EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
title_full EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
title_fullStr EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
title_full_unstemmed EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
title_sort EVALUATION STYLES IN THE PROFESSIONAL CAREER OF MATHEMATICAL SCIENCES AND INFORMATICS OF THE FACULTY OF EDUCATION
dc.creator.none.fl_str_mv Espinoza Espinoza, Alex
Santiago Ninahuanca, Karen Andrea
author Espinoza Espinoza, Alex
author_facet Espinoza Espinoza, Alex
Santiago Ninahuanca, Karen Andrea
author_role author
author2 Santiago Ninahuanca, Karen Andrea
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Paradigma
tipos y procesos de evaluación
Paradigm
Types and evaluation processes
topic Paradigma
tipos y procesos de evaluación
Paradigm
Types and evaluation processes
description The objective of this research work is to identify the relationship between the evaluation paradigms, the evaluation of the teaching-learning process and the relationship between the types of evaluation, in students of the Professional Career of Mathematical Sciences and Informatics of the Faculty of Education of the National University of Central Peru. For this purpose, we worked on a population of 250 students distributed over five academic semesters, from which a sample of 95 students was obtained, to whom validated questionnaires and rubrics were applied. The research design was correlational. The results are significant between the paradigms and types of evaluation that are developed at the university level taking into account academic performance and its relationship with the National Basic Education Curriculum and the evaluation system of the National University of Central Peru.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904
10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904
url https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904
identifier_str_mv 10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1904
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1904/2096
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Centro del Perú
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Centro del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Horizonte de la Ciencia; Vol. 14 Núm. 26 (2024): enero - junio; 103 - 112
2413-936X
2304-4330
10.26490/uncp.horizontedelaciencia.v14i26
reponame:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú
instname:Universidad Nacional del Centro de Perú
instacron:UNCP
instname_str Universidad Nacional del Centro de Perú
instacron_str UNCP
institution UNCP
reponame_str Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú
collection Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846789392007430144
score 13.088951
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).