Nonverbal communication in remote education: a literature review

Descripción del Articulo

Education, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching.  New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class.  Therefore, the objective of the present research was to a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Castillo Gil, Cecilia Isabel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/2145
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comunicación no verbal
educación remota
enseñanza-aprendizaje
educación superior
gestos
Nonverbal communication
remote education
teaching-learning
higher education
id REVUNALM_2f3d393e0d28eef124236559acb4ae1e
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/2145
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Nonverbal communication in remote education: a literature reviewComunicación no verbal en la educación remota: una revisión bibliográficaCastillo Gil, Cecilia IsabelCastillo Gil, Cecilia IsabelComunicación no verbaleducación remotaenseñanza-aprendizajeeducación superiorgestosNonverbal communicationremote educationteaching-learninghigher educationEducation, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching.  New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class.  Therefore, the objective of the present research was to analyze the theoretical bases linked to nonverbal communication and remote education, based on a literature review, of 60 articles published in databases such as Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar, conducted between the years 2020 and 2022, in the field of higher education, from which 26 were selected.  The results show the need for greater teacher knowledge of the various aspects of non-verbal communication, through the computer, to avoid behaviors that constitute barriers to the teaching-learning process. Among the main conclusions is that nonverbal communication has a great influence on the reception of the content, participation and involvement of the student.La educación, en pandemia, sufrió grandes transformaciones debido al traslado rápido y sin mayor preparación, de una enseñanza presencial a una remota. Se requirieron nuevas formas de comunicación para mantener el interés, la motivación y la participación del estudiante en clase.  Por lo tanto, el objetivo de la presente investigación fue analizar las bases teóricas vinculadas con la comunicación no verbal y la educación remota a partir de una revisión bibliográfica de 60 artículos publicados en bases de datos como Scopus, Scielo, Dialnet, Google Académico, realizados entre los años 2020 y 2022 en el ámbito de la educación superior, de los cuales se seleccionaron 26. Como resultado se encuentran la necesidad de un mayor conocimiento del docente de los diversos aspectos de la comunicación no verbal, a través del ordenador, para evitar comportamientos que se conviertan en barreras para el proceso de enseñanza-aprendizaje.  Entre las principales conclusiones se establece que la comunicación no verbal ejerce una gran influencia en la recepción del contenido, la participación y el involucramiento del estudiante.Universidad Nacional Agraria La Molina2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/214510.21704/rtn.v18i1.2145Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 98-106Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 98-1062519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3073https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3074Derechos de autor 2024 Cecilia Isabel Castillo Gilhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/21452025-05-16T19:55:34Z
dc.title.none.fl_str_mv Nonverbal communication in remote education: a literature review
Comunicación no verbal en la educación remota: una revisión bibliográfica
title Nonverbal communication in remote education: a literature review
spellingShingle Nonverbal communication in remote education: a literature review
Castillo Gil, Cecilia Isabel
Comunicación no verbal
educación remota
enseñanza-aprendizaje
educación superior
gestos
Nonverbal communication
remote education
teaching-learning
higher education
title_short Nonverbal communication in remote education: a literature review
title_full Nonverbal communication in remote education: a literature review
title_fullStr Nonverbal communication in remote education: a literature review
title_full_unstemmed Nonverbal communication in remote education: a literature review
title_sort Nonverbal communication in remote education: a literature review
dc.creator.none.fl_str_mv Castillo Gil, Cecilia Isabel
Castillo Gil, Cecilia Isabel
author Castillo Gil, Cecilia Isabel
author_facet Castillo Gil, Cecilia Isabel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Comunicación no verbal
educación remota
enseñanza-aprendizaje
educación superior
gestos
Nonverbal communication
remote education
teaching-learning
higher education
topic Comunicación no verbal
educación remota
enseñanza-aprendizaje
educación superior
gestos
Nonverbal communication
remote education
teaching-learning
higher education
description Education, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching.  New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class.  Therefore, the objective of the present research was to analyze the theoretical bases linked to nonverbal communication and remote education, based on a literature review, of 60 articles published in databases such as Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar, conducted between the years 2020 and 2022, in the field of higher education, from which 26 were selected.  The results show the need for greater teacher knowledge of the various aspects of non-verbal communication, through the computer, to avoid behaviors that constitute barriers to the teaching-learning process. Among the main conclusions is that nonverbal communication has a great influence on the reception of the content, participation and involvement of the student.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145
10.21704/rtn.v18i1.2145
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145
identifier_str_mv 10.21704/rtn.v18i1.2145
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3073
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3074
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Cecilia Isabel Castillo Gil
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Cecilia Isabel Castillo Gil
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 98-106
Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 98-106
2519-738X
1818-4103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847063435792089088
score 12.837637
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).