Nonverbal communication in remote education: a literature review
Descripción del Articulo
Education, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching. New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class. Therefore, the objective of the present research was to a...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Agraria La Molina |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/2145 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Comunicación no verbal educación remota enseñanza-aprendizaje educación superior gestos Nonverbal communication remote education teaching-learning higher education |
| id |
REVUNALM_2f3d393e0d28eef124236559acb4ae1e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/2145 |
| network_acronym_str |
REVUNALM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Nonverbal communication in remote education: a literature reviewComunicación no verbal en la educación remota: una revisión bibliográficaCastillo Gil, Cecilia IsabelCastillo Gil, Cecilia IsabelComunicación no verbaleducación remotaenseñanza-aprendizajeeducación superiorgestosNonverbal communicationremote educationteaching-learninghigher educationEducation, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching. New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class. Therefore, the objective of the present research was to analyze the theoretical bases linked to nonverbal communication and remote education, based on a literature review, of 60 articles published in databases such as Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar, conducted between the years 2020 and 2022, in the field of higher education, from which 26 were selected. The results show the need for greater teacher knowledge of the various aspects of non-verbal communication, through the computer, to avoid behaviors that constitute barriers to the teaching-learning process. Among the main conclusions is that nonverbal communication has a great influence on the reception of the content, participation and involvement of the student.La educación, en pandemia, sufrió grandes transformaciones debido al traslado rápido y sin mayor preparación, de una enseñanza presencial a una remota. Se requirieron nuevas formas de comunicación para mantener el interés, la motivación y la participación del estudiante en clase. Por lo tanto, el objetivo de la presente investigación fue analizar las bases teóricas vinculadas con la comunicación no verbal y la educación remota a partir de una revisión bibliográfica de 60 artículos publicados en bases de datos como Scopus, Scielo, Dialnet, Google Académico, realizados entre los años 2020 y 2022 en el ámbito de la educación superior, de los cuales se seleccionaron 26. Como resultado se encuentran la necesidad de un mayor conocimiento del docente de los diversos aspectos de la comunicación no verbal, a través del ordenador, para evitar comportamientos que se conviertan en barreras para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Entre las principales conclusiones se establece que la comunicación no verbal ejerce una gran influencia en la recepción del contenido, la participación y el involucramiento del estudiante.Universidad Nacional Agraria La Molina2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/214510.21704/rtn.v18i1.2145Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 98-106Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 98-1062519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3073https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3074Derechos de autor 2024 Cecilia Isabel Castillo Gilhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/21452025-05-16T19:55:34Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Nonverbal communication in remote education: a literature review Comunicación no verbal en la educación remota: una revisión bibliográfica |
| title |
Nonverbal communication in remote education: a literature review |
| spellingShingle |
Nonverbal communication in remote education: a literature review Castillo Gil, Cecilia Isabel Comunicación no verbal educación remota enseñanza-aprendizaje educación superior gestos Nonverbal communication remote education teaching-learning higher education |
| title_short |
Nonverbal communication in remote education: a literature review |
| title_full |
Nonverbal communication in remote education: a literature review |
| title_fullStr |
Nonverbal communication in remote education: a literature review |
| title_full_unstemmed |
Nonverbal communication in remote education: a literature review |
| title_sort |
Nonverbal communication in remote education: a literature review |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Castillo Gil, Cecilia Isabel Castillo Gil, Cecilia Isabel |
| author |
Castillo Gil, Cecilia Isabel |
| author_facet |
Castillo Gil, Cecilia Isabel |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Comunicación no verbal educación remota enseñanza-aprendizaje educación superior gestos Nonverbal communication remote education teaching-learning higher education |
| topic |
Comunicación no verbal educación remota enseñanza-aprendizaje educación superior gestos Nonverbal communication remote education teaching-learning higher education |
| description |
Education, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching. New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class. Therefore, the objective of the present research was to analyze the theoretical bases linked to nonverbal communication and remote education, based on a literature review, of 60 articles published in databases such as Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar, conducted between the years 2020 and 2022, in the field of higher education, from which 26 were selected. The results show the need for greater teacher knowledge of the various aspects of non-verbal communication, through the computer, to avoid behaviors that constitute barriers to the teaching-learning process. Among the main conclusions is that nonverbal communication has a great influence on the reception of the content, participation and involvement of the student. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145 10.21704/rtn.v18i1.2145 |
| url |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145 |
| identifier_str_mv |
10.21704/rtn.v18i1.2145 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3073 https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/2145/3074 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Cecilia Isabel Castillo Gil https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Cecilia Isabel Castillo Gil https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 98-106 Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 98-106 2519-738X 1818-4103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina instname:Universidad Nacional Agraria La Molina instacron:UNALM |
| instname_str |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
| instacron_str |
UNALM |
| institution |
UNALM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847063435792089088 |
| score |
12.837637 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).