Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community
Descripción del Articulo
The objective of the following theoretical reflection essay is to analyze the scientific contributions to formative assessment in higher education in the countries of the Andean Community of Nations (Bolivia, Colombia, Ecuador, and Peru) through an exploration of the last nine years. The dimensions...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Marcelino Champagnat |
Repositorio: | Revista educa UMCH |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/206 |
Enlace del recurso: | https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | evaluación formativa reflexión teórica competencias revisión formative formative evaluation theoretical reflection competences revision |
id |
REVUMCH_cb6bd4266445d3dfc08eb82687eced20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.umch.edu.pe:article/206 |
network_acronym_str |
REVUMCH |
network_name_str |
Revista educa UMCH |
repository_id_str |
. |
spelling |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean communityLa evaluación formativa en educación superior de los países de la comunidad andinaVerástegui Sisniegas, Rosa MercedesEyzaguirre Espino, Rosario InésHuayta Franco, Yolanda JosefinaVerástegui Sisniegas, Rosa MercedesEyzaguirre Espino, Rosario InésHuayta Franco, Yolanda Josefinaevaluación formativareflexión teóricacompetenciasrevisiónformativeformative evaluationtheoretical reflectioncompetencesrevisionThe objective of the following theoretical reflection essay is to analyze the scientific contributions to formative assessment in higher education in the countries of the Andean Community of Nations (Bolivia, Colombia, Ecuador, and Peru) through an exploration of the last nine years. The dimensions studied correspond to teaching skills, evaluation, feedback, and educational quality, through a systematic review using the PRISMA Declaration method, where 11 scientific articles were reviewed in the online bibliographic databases of the most important.El objetivo del siguiente ensayo de reflexión teórica es analizar los aportes científicos para la evaluación formativa en la educación superior de los países de la Comunidad Andina de Naciones (Bolivia, Colombia, Ecuador y Perú) mediante una exploración de los últimos nueve años. Las dimensiones estudiadas corresponden a competencias docentes, evaluación, retroalimentación, y calidad educativa, a través de una revisión sistemática utilizando parcialmente el método de Declaración PRISMA, donde se revisaron 11 artículos científicos en las bases de datos bibliográficos online de las más importantes.Universidad Marcelino Champagnat2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/ziphttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/20610.35756/educaumch.202118.206EDUCA UMCH Journal; No. 18 (2021): Journal EDUCA UMCH N°18 2021 (july - december); 137-155Revista EDUCA UMCH; Núm. 18 (2021): Revista EDUCA UMCH N°18 2021 (julio- diciembre); 137-1552617-03372617-808710.35756/educaumch.202118reponame:Revista educa UMCHinstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/153https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/208https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/174https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/175Derechos de autor 2021 Rosa Mercedes Verástegui Sisniegas, Rosario Inés Eyzaguirre Espino, Yolanda Josefina Huayta Francohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.umch.edu.pe:article/2062024-11-06T15:46:58Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community La evaluación formativa en educación superior de los países de la comunidad andina |
title |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community |
spellingShingle |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community Verástegui Sisniegas, Rosa Mercedes evaluación formativa reflexión teórica competencias revisión formative formative evaluation theoretical reflection competences revision |
title_short |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community |
title_full |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community |
title_fullStr |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community |
title_full_unstemmed |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community |
title_sort |
Formative evaluation in higher education in the countries of the Andean community |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Verástegui Sisniegas, Rosa Mercedes Eyzaguirre Espino, Rosario Inés Huayta Franco, Yolanda Josefina Verástegui Sisniegas, Rosa Mercedes Eyzaguirre Espino, Rosario Inés Huayta Franco, Yolanda Josefina |
author |
Verástegui Sisniegas, Rosa Mercedes |
author_facet |
Verástegui Sisniegas, Rosa Mercedes Eyzaguirre Espino, Rosario Inés Huayta Franco, Yolanda Josefina |
author_role |
author |
author2 |
Eyzaguirre Espino, Rosario Inés Huayta Franco, Yolanda Josefina |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
evaluación formativa reflexión teórica competencias revisión formative formative evaluation theoretical reflection competences revision |
topic |
evaluación formativa reflexión teórica competencias revisión formative formative evaluation theoretical reflection competences revision |
description |
The objective of the following theoretical reflection essay is to analyze the scientific contributions to formative assessment in higher education in the countries of the Andean Community of Nations (Bolivia, Colombia, Ecuador, and Peru) through an exploration of the last nine years. The dimensions studied correspond to teaching skills, evaluation, feedback, and educational quality, through a systematic review using the PRISMA Declaration method, where 11 scientific articles were reviewed in the online bibliographic databases of the most important. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206 10.35756/educaumch.202118.206 |
url |
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206 |
identifier_str_mv |
10.35756/educaumch.202118.206 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/153 https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/208 https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/174 https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/206/175 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA UMCH Journal; No. 18 (2021): Journal EDUCA UMCH N°18 2021 (july - december); 137-155 Revista EDUCA UMCH; Núm. 18 (2021): Revista EDUCA UMCH N°18 2021 (julio- diciembre); 137-155 2617-0337 2617-8087 10.35756/educaumch.202118 reponame:Revista educa UMCH instname:Universidad Marcelino Champagnat instacron:UMCH |
instname_str |
Universidad Marcelino Champagnat |
instacron_str |
UMCH |
institution |
UMCH |
reponame_str |
Revista educa UMCH |
collection |
Revista educa UMCH |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1815713288970829824 |
score |
13.871978 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).