Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT

Descripción del Articulo

This paper analyzes the impact of the variables phone addiction, pornography addiction, number of times the phone is unlocked per hour, and level of confidence in ChatGPT on the academic success of a group of 4278 students from eight universities in Ecuador. The decision trees (DT), random forest (R...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Torres-Diaz, Juan Carlos, Reátegui Rojas, Ruth María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7390
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:ChatGPT
addiction
machine learning
adicción
aprendizaje automático
id REVULIMA_994b18d1afbb8f19d661c8464bc84b5b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7390
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPTAnálisis del éxito académico mediante aprendizaje automático: adicción y ChatGPTTorres-Diaz, Juan CarlosReátegui Rojas, Ruth MaríaTorres-Diaz, Juan CarlosReátegui Rojas, Ruth MaríaTorres-Diaz, Juan CarlosReátegui Rojas, Ruth MaríaChatGPTaddictionmachine learningChatGPTadicciónaprendizaje automáticoThis paper analyzes the impact of the variables phone addiction, pornography addiction, number of times the phone is unlocked per hour, and level of confidence in ChatGPT on the academic success of a group of 4278 students from eight universities in Ecuador. The decision trees (DT), random forest (RF), and support vector machine (SVM) methods are used. The results obtained indicate similar levels of precision achieved in the three algorithms; in terms of accuracy, in the case of SMOTE, DT is the algorithm that presents the highest accuracy (accuracy = 0,64); and, in the case of RandomOverSampler, the SVM algorithm had the highest accuracy (accuracy = 0,59).En este trabajo, se analiza la incidencia de las variables adicción al teléfono, a la pornografía, número de veces que se desbloquea el teléfono a cada hora y nivel de confianza en ChatGPT sobre el éxito académico de un grupo de 4278 estudiantes de ocho universidades de Ecuador. Se emplean los siguientes métodos: árboles de decisión (DT), random forest (RF) y support vector machine (SVM). Los resultados obtenidos señalan niveles similares en la precisión alcanzada en los tres algoritmos, respecto a la exactitud, en caso de SMOTE, los DT son el algoritmo que presenta mayor exactitud (accuracy = 0,64); y, en el caso de RandomOverSampler, el algoritmo SVM muestra mayor exactitud (accuracy = 0,59).Universidad de Lima2024-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/739010.26439/interfases2024.n020.7390Interfases; No. 020 (2024); 15-29Interfases; Núm. 020 (2024); 15-29Interfases; n. 020 (2024); 15-291993-491210.26439/interfases2024.n020reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7457https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7458info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/73902024-12-27T02:25:19Z
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
Análisis del éxito académico mediante aprendizaje automático: adicción y ChatGPT
title Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
spellingShingle Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
Torres-Diaz, Juan Carlos
ChatGPT
addiction
machine learning
ChatGPT
adicción
aprendizaje automático
title_short Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
title_full Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
title_fullStr Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
title_full_unstemmed Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
title_sort Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
dc.creator.none.fl_str_mv Torres-Diaz, Juan Carlos
Reátegui Rojas, Ruth María
Torres-Diaz, Juan Carlos
Reátegui Rojas, Ruth María
Torres-Diaz, Juan Carlos
Reátegui Rojas, Ruth María
author Torres-Diaz, Juan Carlos
author_facet Torres-Diaz, Juan Carlos
Reátegui Rojas, Ruth María
author_role author
author2 Reátegui Rojas, Ruth María
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ChatGPT
addiction
machine learning
ChatGPT
adicción
aprendizaje automático
topic ChatGPT
addiction
machine learning
ChatGPT
adicción
aprendizaje automático
description This paper analyzes the impact of the variables phone addiction, pornography addiction, number of times the phone is unlocked per hour, and level of confidence in ChatGPT on the academic success of a group of 4278 students from eight universities in Ecuador. The decision trees (DT), random forest (RF), and support vector machine (SVM) methods are used. The results obtained indicate similar levels of precision achieved in the three algorithms; in terms of accuracy, in the case of SMOTE, DT is the algorithm that presents the highest accuracy (accuracy = 0,64); and, in the case of RandomOverSampler, the SVM algorithm had the highest accuracy (accuracy = 0,59).
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390
10.26439/interfases2024.n020.7390
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390
identifier_str_mv 10.26439/interfases2024.n020.7390
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7457
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7458
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
dc.source.none.fl_str_mv Interfases; No. 020 (2024); 15-29
Interfases; Núm. 020 (2024); 15-29
Interfases; n. 020 (2024); 15-29
1993-4912
10.26439/interfases2024.n020
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846157624814338048
score 13.882472
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).