Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT
Descripción del Articulo
This paper analyzes the impact of the variables phone addiction, pornography addiction, number of times the phone is unlocked per hour, and level of confidence in ChatGPT on the academic success of a group of 4278 students from eight universities in Ecuador. The decision trees (DT), random forest (R...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7390 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | ChatGPT addiction machine learning adicción aprendizaje automático |
id |
REVULIMA_994b18d1afbb8f19d661c8464bc84b5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7390 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPTAnálisis del éxito académico mediante aprendizaje automático: adicción y ChatGPTTorres-Diaz, Juan CarlosReátegui Rojas, Ruth MaríaTorres-Diaz, Juan CarlosReátegui Rojas, Ruth MaríaTorres-Diaz, Juan CarlosReátegui Rojas, Ruth MaríaChatGPTaddictionmachine learningChatGPTadicciónaprendizaje automáticoThis paper analyzes the impact of the variables phone addiction, pornography addiction, number of times the phone is unlocked per hour, and level of confidence in ChatGPT on the academic success of a group of 4278 students from eight universities in Ecuador. The decision trees (DT), random forest (RF), and support vector machine (SVM) methods are used. The results obtained indicate similar levels of precision achieved in the three algorithms; in terms of accuracy, in the case of SMOTE, DT is the algorithm that presents the highest accuracy (accuracy = 0,64); and, in the case of RandomOverSampler, the SVM algorithm had the highest accuracy (accuracy = 0,59).En este trabajo, se analiza la incidencia de las variables adicción al teléfono, a la pornografía, número de veces que se desbloquea el teléfono a cada hora y nivel de confianza en ChatGPT sobre el éxito académico de un grupo de 4278 estudiantes de ocho universidades de Ecuador. Se emplean los siguientes métodos: árboles de decisión (DT), random forest (RF) y support vector machine (SVM). Los resultados obtenidos señalan niveles similares en la precisión alcanzada en los tres algoritmos, respecto a la exactitud, en caso de SMOTE, los DT son el algoritmo que presenta mayor exactitud (accuracy = 0,64); y, en el caso de RandomOverSampler, el algoritmo SVM muestra mayor exactitud (accuracy = 0,59).Universidad de Lima2024-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/739010.26439/interfases2024.n020.7390Interfases; No. 020 (2024); 15-29Interfases; Núm. 020 (2024); 15-29Interfases; n. 020 (2024); 15-291993-491210.26439/interfases2024.n020reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7457https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7458info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/73902024-12-27T02:25:19Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT Análisis del éxito académico mediante aprendizaje automático: adicción y ChatGPT |
title |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT |
spellingShingle |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT Torres-Diaz, Juan Carlos ChatGPT addiction machine learning ChatGPT adicción aprendizaje automático |
title_short |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT |
title_full |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT |
title_fullStr |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT |
title_full_unstemmed |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT |
title_sort |
Analysis of Academic Success Using Machine Learning: Addiction and ChatGPT |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Torres-Diaz, Juan Carlos Reátegui Rojas, Ruth María Torres-Diaz, Juan Carlos Reátegui Rojas, Ruth María Torres-Diaz, Juan Carlos Reátegui Rojas, Ruth María |
author |
Torres-Diaz, Juan Carlos |
author_facet |
Torres-Diaz, Juan Carlos Reátegui Rojas, Ruth María |
author_role |
author |
author2 |
Reátegui Rojas, Ruth María |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ChatGPT addiction machine learning ChatGPT adicción aprendizaje automático |
topic |
ChatGPT addiction machine learning ChatGPT adicción aprendizaje automático |
description |
This paper analyzes the impact of the variables phone addiction, pornography addiction, number of times the phone is unlocked per hour, and level of confidence in ChatGPT on the academic success of a group of 4278 students from eight universities in Ecuador. The decision trees (DT), random forest (RF), and support vector machine (SVM) methods are used. The results obtained indicate similar levels of precision achieved in the three algorithms; in terms of accuracy, in the case of SMOTE, DT is the algorithm that presents the highest accuracy (accuracy = 0,64); and, in the case of RandomOverSampler, the SVM algorithm had the highest accuracy (accuracy = 0,59). |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390 10.26439/interfases2024.n020.7390 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390 |
identifier_str_mv |
10.26439/interfases2024.n020.7390 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7457 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/7390/7458 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfases; No. 020 (2024); 15-29 Interfases; Núm. 020 (2024); 15-29 Interfases; n. 020 (2024); 15-29 1993-4912 10.26439/interfases2024.n020 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846157624814338048 |
score |
13.882472 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).