How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management

Descripción del Articulo

This article shows the benefits that a restaurant which uses Information Technologies (IT) as a strategic tool for management would get. The restaurant where the study was carried out, has a model for operations management, whose indicators use variables in terms of profitability and resource utiliz...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sakay-Rodríguez, Óscar Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/141
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/141
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:restaurant Revenue Management
REVPASH
decision support systems
management of tables
combination of tables
sistemas de soporte de decisiones
restaurantes
investigación de operaciones
gestión de mesas
id REVULIMA_9304bcda89e2e7b4a38b1a673ebbd80e
oai_identifier_str oai:revistas.ulima.edu.pe:article/141
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management¿Cuántas mesas debo tener? Sistemas de soporte de decisiones para la gestión de restaurantesSakay-Rodríguez, Óscar Eduardorestaurant Revenue ManagementREVPASHdecision support systemsmanagement of tablescombination of tablessistemas de soporte de decisionesrestaurantesinvestigación de operacionesgestión de mesasThis article shows the benefits that a restaurant which uses Information Technologies (IT) as a strategic tool for management would get. The restaurant where the study was carried out, has a model for operations management, whose indicators use variables in terms of profitability and resource utilization in an independent manner, not related; the disadvantage is the inability to measure the profitability in terms of resource utilization. For this reason, a mixed indicator was used: REVPASH (revenue per available seat hour), which made it possible to measure the profitability of the restaurant in terms of the use of its resources. Taking this into consideration, a Decision Support System was developed that allowed us to determine the optimal combination of tables, improving the profitability of the restaurant according to the composition of the groups of guests, the high-demand times in the restaurant, among other things.El presente artículo muestra las ventajas que obtendría un restaurante al utilizar tecnologías de información (TI) no solo como herramienta operativa  sino también como herramienta estratégica para la gestión. El restaurante donde se realizó el estudio cuenta con un modelo de gestión de operaciones, cuyos indicadores utilizan variables en términos de rentabilidad y utilización de recursos de manera independiente, es decir, no relacionadas; lo cual presenta desventajas ya que no es posible medir la rentabilidad en términos de la utilización de los recursos, como la de conocer la mezcla óptima de mesas. Responder estas inquietudes permitiría mejorar la toma de decisiones en el restaurante; por tal motivo se propuso utilizar un indicador mixto: REVPASH (revenue per available seat hour), el cual permite medir la rentabilidad del restaurante en términos de la utilización de sus recursos (mesas). Este indicador también se utilizó como punto de partida para solucionar el problema central de este artículo, para lo cual se construyó un Sistema de Soporte de Decisiones cuyo objetivo principal fue determinar la mezcla óptima de mesas, mejorando la rentabilidad del restaurante de acuerdo con la  composición de los grupos de comensales, las horas de alta demanda del restaurante, entre otros aspectos.Universidad de Lima2014-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/14110.26439/interfases2014.n007.141Interfases; No. 007 (2014); 29-52Interfases; Núm. 007 (2014); 29-52Interfases; n. 007 (2014); 29-521993-491210.26439/interfases2014.n007reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/141/93Derechos de autor 2015 Interfasesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/1412023-07-24T13:31:42Z
dc.title.none.fl_str_mv How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
¿Cuántas mesas debo tener? Sistemas de soporte de decisiones para la gestión de restaurantes
title How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
spellingShingle How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
Sakay-Rodríguez, Óscar Eduardo
restaurant Revenue Management
REVPASH
decision support systems
management of tables
combination of tables
sistemas de soporte de decisiones
restaurantes
investigación de operaciones
gestión de mesas
title_short How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
title_full How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
title_fullStr How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
title_full_unstemmed How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
title_sort How many tables should i have? Decision support systems for restaurants management
dc.creator.none.fl_str_mv Sakay-Rodríguez, Óscar Eduardo
author Sakay-Rodríguez, Óscar Eduardo
author_facet Sakay-Rodríguez, Óscar Eduardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv restaurant Revenue Management
REVPASH
decision support systems
management of tables
combination of tables
sistemas de soporte de decisiones
restaurantes
investigación de operaciones
gestión de mesas
topic restaurant Revenue Management
REVPASH
decision support systems
management of tables
combination of tables
sistemas de soporte de decisiones
restaurantes
investigación de operaciones
gestión de mesas
description This article shows the benefits that a restaurant which uses Information Technologies (IT) as a strategic tool for management would get. The restaurant where the study was carried out, has a model for operations management, whose indicators use variables in terms of profitability and resource utilization in an independent manner, not related; the disadvantage is the inability to measure the profitability in terms of resource utilization. For this reason, a mixed indicator was used: REVPASH (revenue per available seat hour), which made it possible to measure the profitability of the restaurant in terms of the use of its resources. Taking this into consideration, a Decision Support System was developed that allowed us to determine the optimal combination of tables, improving the profitability of the restaurant according to the composition of the groups of guests, the high-demand times in the restaurant, among other things.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/141
10.26439/interfases2014.n007.141
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/141
identifier_str_mv 10.26439/interfases2014.n007.141
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/141/93
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Interfases
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Interfases
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
dc.source.none.fl_str_mv Interfases; No. 007 (2014); 29-52
Interfases; Núm. 007 (2014); 29-52
Interfases; n. 007 (2014); 29-52
1993-4912
10.26439/interfases2014.n007
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844893189795741696
score 12.9067135
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).