Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog
Descripción del Articulo
This essay explores how the poetry book The Equestrian Turtle by César Moro, written between 1938 and 1939, and the short film An Andalusian Dog by Luis Buñuel, released in 1929, two emblematic works of the surrealist avant-garde, addressed the iconic representation of the body. On the one had, this...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5276 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/5276 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | surrealism César Moro Luis Buñuel body Maurice Merleau-Ponty surrealismo cuerpo corpo |
id |
REVULIMA_2ccdfb01af62b1ca4f0c9eae953e7a59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5276 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dogCuerpo y surrealismo: sobre el quiasmo en La tortuga ecuestre de César Moro y Un perro andaluz de Luis BuñuelCorpo e surrealismo: sobre o quiasmo em La tortuga ecuestre de César Moro e Un perro andaluz por Luis BuñuelCabrejo Cobián, José CarlossurrealismCésar MoroLuis BuñuelbodyMaurice Merleau-PontysurrealismoCésar MoroLuis BuñuelcuerpoMaurice Merleau-PontysurrealismoCésar MoroLuis BuñuelcorpoMaurice Merleau-PontyThis essay explores how the poetry book The Equestrian Turtle by César Moro, written between 1938 and 1939, and the short film An Andalusian Dog by Luis Buñuel, released in 1929, two emblematic works of the surrealist avant-garde, addressed the iconic representation of the body. On the one had, this phenomenonis analyzedfrom the perspective of the chiasm found in the work of the philosopher Maurice Merleau-Ponty; on the other, from generative (Algirdas Julien Greimas and Joseph Courtés) and tensive (Jacques Fontanille and Claude Zilberberg) semiotics. The conclusion reached is that these works confirm that the surrealist discourse in poetry and cinema takes an awareness of chiasm through iconicity, by focusing the body and the world as a single entity, in an integral and unitary way.Este ensayo tiene como objetivo explorar cómo el poemario La tortuga ecuestre de César Moro, escrito entre 1938 y 1939, y el cortometraje Un perro andaluz de Luis Buñuel, que vio la luz en el año 1929, dos obras emblemáticas de la vanguardia surrealista, abordaron la representación icónica del cuerpo. Este fenómeno es analizado, por un lado, desde la perspectiva del quiasmo hallada en la obra del filósofo Maurice Merleau-Ponty; y, por otro, desde las semióticas generativa (Algirdas Julien Greimas y Joseph Courtés) y tensiva (Jacques Fontanille y Claude Zilberberg). La conclusión a la que se llega es que dichas obras confirman que el discurso surrealista en la poesía y el cine toma a través de la iconicidad una conciencia del quiasmo al enfocar el cuerpo y el mundo como una sola entidad, de modo íntegro y unitario.Este ensaio tem como objetivo explorar como duas obras emblemáticas da vanguarda surrealista: o livro de poesia La tortuga ecuestre de César Moro, escrito entre 1938 e 1939, e o curta-metragem Un perro andaluz de Luis Buñuel, lançado em 1929, e abordaram a representação icônica do corpo. Esse fenômeno é analisado, por um lado, sob a ótica do quiasma da obra do filósofo Maurice Merleau-Ponty; de outro, a partir das semióticas gerativa (Algirdas Julien Greimas e Joseph Courtés) e tensiva (Jacques Fontanille e Claude Zilberberg). A conclusão a que se chega é que essas obras confirmam que o discurso surrealista na poesia e no cinema toma consciência do quiasma pela iconicidade, ao enfocar o corpo e o mundo como uma entidade única, de forma integral e unitária.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2021-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/527610.26439/contratexto2021.n036.5276Contratexto; No. 036 (2021): New forms of educational communication: extended classroom; 287-308Contratexto; Núm. 036 (2021): Las nuevas formas de comunicación educativa: aula extendida; 287-308Contratexto; n. 036 (2021): Novas formas de comunicação educacional: Sala de aula ampliada; 287-3081993-49041025-994510.26439/contratexto2021.n036reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/5276/5354Derechos de autor 2021 Contratextohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/52762024-05-20T17:06:38Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog Cuerpo y surrealismo: sobre el quiasmo en La tortuga ecuestre de César Moro y Un perro andaluz de Luis Buñuel Corpo e surrealismo: sobre o quiasmo em La tortuga ecuestre de César Moro e Un perro andaluz por Luis Buñuel |
title |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog |
spellingShingle |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog Cabrejo Cobián, José Carlos surrealism César Moro Luis Buñuel body Maurice Merleau-Ponty surrealismo César Moro Luis Buñuel cuerpo Maurice Merleau-Ponty surrealismo César Moro Luis Buñuel corpo Maurice Merleau-Ponty |
title_short |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog |
title_full |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog |
title_fullStr |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog |
title_full_unstemmed |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog |
title_sort |
Body and surrealism: on the quiasm in César Moro’s The equestrian turtle and Luis Buñuel’s An andalusian dog |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cabrejo Cobián, José Carlos |
author |
Cabrejo Cobián, José Carlos |
author_facet |
Cabrejo Cobián, José Carlos |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
surrealism César Moro Luis Buñuel body Maurice Merleau-Ponty surrealismo César Moro Luis Buñuel cuerpo Maurice Merleau-Ponty surrealismo César Moro Luis Buñuel corpo Maurice Merleau-Ponty |
topic |
surrealism César Moro Luis Buñuel body Maurice Merleau-Ponty surrealismo César Moro Luis Buñuel cuerpo Maurice Merleau-Ponty surrealismo César Moro Luis Buñuel corpo Maurice Merleau-Ponty |
description |
This essay explores how the poetry book The Equestrian Turtle by César Moro, written between 1938 and 1939, and the short film An Andalusian Dog by Luis Buñuel, released in 1929, two emblematic works of the surrealist avant-garde, addressed the iconic representation of the body. On the one had, this phenomenonis analyzedfrom the perspective of the chiasm found in the work of the philosopher Maurice Merleau-Ponty; on the other, from generative (Algirdas Julien Greimas and Joseph Courtés) and tensive (Jacques Fontanille and Claude Zilberberg) semiotics. The conclusion reached is that these works confirm that the surrealist discourse in poetry and cinema takes an awareness of chiasm through iconicity, by focusing the body and the world as a single entity, in an integral and unitary way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/5276 10.26439/contratexto2021.n036.5276 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/5276 |
identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2021.n036.5276 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/5276/5354 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Contratexto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Contratexto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 036 (2021): New forms of educational communication: extended classroom; 287-308 Contratexto; Núm. 036 (2021): Las nuevas formas de comunicación educativa: aula extendida; 287-308 Contratexto; n. 036 (2021): Novas formas de comunicação educacional: Sala de aula ampliada; 287-308 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2021.n036 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844893198325907456 |
score |
12.931727 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).