Training the Algorithm: Governance, Agency, and Literacy in the Use of YouTube
Descripción del Articulo
This study addresses the experiences of young Mexican users with YouTube’s recommendation algorithms. It seeks to determine if they are subordinated to algorithmic governance or if, on the contrary, they are capable of developing some tactics to resist algorithmic power through their agency. It uses...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5331 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/5331 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | YouTube algorithms users digital literacy transmedia literacy Algoritmos Usuarios alfabetización digital literacidad transmedia algoritmos usuários alfabetização digital alfabetização transmídia |
Sumario: | This study addresses the experiences of young Mexican users with YouTube’s recommendation algorithms. It seeks to determine if they are subordinated to algorithmic governance or if, on the contrary, they are capable of developing some tactics to resist algorithmic power through their agency. It uses a qualitative methodology based on focus groups and shows that users are not entirely subordinated to the platforms. Their possibilities of agency vary depending on the different technological appropriations of the platform, the intuitive theories about the ways in which these operate, the ability to dodge algorithmic distortions, and the resources to evaluate the quality of the information offered. As a result, the study identifies the specific skills that constitute algorithmic literacy. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).