University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention

Descripción del Articulo

We investigate how the beliefs about the prototypes of responsible person and irresponsible person of future social and healthcare professionals may impact their attitudes and behavior regarding the social inclusion of vulnerable subjects. We asked 520 university students to spontaneously cite four...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: García Hernández, Fernando Rubén, Quevedo-Aguado, María Paz
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5738
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:free personality description
responsibility
irresponsibility
social inclusion
social exclusion
descripción libre de personalidad
responsabilidad
irresponsabilidad
inclusión social
exclusión social
id REVULIMA_0c0c6cc16fbf4df1bf67fb85f397d901
oai_identifier_str oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5738
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling University students´ beliefs about responsibility: implications for social interventionCreencias de estudiantes universitarios sobre responsabilidad: implicaciones para la intervención socialGarcía Hernández, Fernando RubénQuevedo-Aguado, María Pazfree personality descriptionresponsibilityirresponsibilitysocial inclusionsocial exclusiondescripción libre de personalidadresponsabilidadirresponsabilidadinclusión socialexclusión socialWe investigate how the beliefs about the prototypes of responsible person and irresponsible person of future social and healthcare professionals may impact their attitudes and behavior regarding the social inclusion of vulnerable subjects. We asked 520 university students to spontaneously cite four adjectives describing the prototypes and then to order them according to each prototype. The responsible person was described using the terms constant, applied, careful, focused, and hardworking. The irresponsible person was described by highlighting the terms lazy, reckless, and volatile. The prototypes tend to be described using pairs of opposite terms: constant-inconstant, careful-careless, organized-disorganized, mature-immature, punctual-unpunctual, prudent-imprudent, and conscientious-mindless. We conclude that perseverance, individual freedom, and performance appear as three inclusion-exclusion criteria related to beliefs about responsibility and irresponsibility. We state that these beliefs are congruent with professional attitudes that seek socio-occupational integration rather than social inclusion and personal development from diversity.Se investiga cómo las creencias de futuros profesionales del ámbito sociosanitario acerca de los prototipos de persona responsable y persona irresponsable pueden impactar en sus actitudes y conductas respecto a la inclusión social de sujetos vulnerables. Para la investigación, 520 estudiantes universitarios citaron espontáneamente cuatro adjetivos descriptores de los prototipos y luego los ordenaron según su adecuación a cada prototipo. Como resultado se obtuvo que la persona responsable se describe en relación con los términos constante, aplicado, cuidadoso, centrado y trabajador. La persona irresponsable se describe destacando los términos vago, imprudente e inconstante. Los prototipos tienden a describirse según diadas de términos antagónicos: constante-inconstante, cuidadoso-descuidado, organizado-desorganizado, maduro-inmaduro, puntual-impuntual, prudente-imprudente y consciente-inconsciente. Se concluye que la perseverancia, la libertad individual y el desempeño aparecen como tres criterios de inclusión-exclusión relacionados con las creencias sobre la responsabilidad y la irresponsabilidad. Se sugiere que estas creencias son congruentes con actitudes profesionales que busquen más la integración sociolaboral que la inclusión social y el desarrollo personal desde la diversidad.Universidad de Lima2022-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/573810.26439/persona2022.n025(1).5738Persona; Vol. 25 No. 1 (2022); 93-115Persona; Vol. 25 Núm. 1 (2022); 93-115Persona; v. 25 n. 1 (2022); 93-1152309-90621560-613910.26439/persona2022.n025(1)reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5808https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5832https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/57382025-04-04T21:47:28Z
dc.title.none.fl_str_mv University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
Creencias de estudiantes universitarios sobre responsabilidad: implicaciones para la intervención social
title University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
spellingShingle University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
García Hernández, Fernando Rubén
free personality description
responsibility
irresponsibility
social inclusion
social exclusion
descripción libre de personalidad
responsabilidad
irresponsabilidad
inclusión social
exclusión social
title_short University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
title_full University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
title_fullStr University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
title_full_unstemmed University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
title_sort University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
dc.creator.none.fl_str_mv García Hernández, Fernando Rubén
Quevedo-Aguado, María Paz
author García Hernández, Fernando Rubén
author_facet García Hernández, Fernando Rubén
Quevedo-Aguado, María Paz
author_role author
author2 Quevedo-Aguado, María Paz
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv free personality description
responsibility
irresponsibility
social inclusion
social exclusion
descripción libre de personalidad
responsabilidad
irresponsabilidad
inclusión social
exclusión social
topic free personality description
responsibility
irresponsibility
social inclusion
social exclusion
descripción libre de personalidad
responsabilidad
irresponsabilidad
inclusión social
exclusión social
description We investigate how the beliefs about the prototypes of responsible person and irresponsible person of future social and healthcare professionals may impact their attitudes and behavior regarding the social inclusion of vulnerable subjects. We asked 520 university students to spontaneously cite four adjectives describing the prototypes and then to order them according to each prototype. The responsible person was described using the terms constant, applied, careful, focused, and hardworking. The irresponsible person was described by highlighting the terms lazy, reckless, and volatile. The prototypes tend to be described using pairs of opposite terms: constant-inconstant, careful-careless, organized-disorganized, mature-immature, punctual-unpunctual, prudent-imprudent, and conscientious-mindless. We conclude that perseverance, individual freedom, and performance appear as three inclusion-exclusion criteria related to beliefs about responsibility and irresponsibility. We state that these beliefs are congruent with professional attitudes that seek socio-occupational integration rather than social inclusion and personal development from diversity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738
10.26439/persona2022.n025(1).5738
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738
identifier_str_mv 10.26439/persona2022.n025(1).5738
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5808
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5832
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
dc.source.none.fl_str_mv Persona; Vol. 25 No. 1 (2022); 93-115
Persona; Vol. 25 Núm. 1 (2022); 93-115
Persona; v. 25 n. 1 (2022); 93-115
2309-9062
1560-6139
10.26439/persona2022.n025(1)
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844893203065470976
score 12.9067135
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).