University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention
Descripción del Articulo
We investigate how the beliefs about the prototypes of responsible person and irresponsible person of future social and healthcare professionals may impact their attitudes and behavior regarding the social inclusion of vulnerable subjects. We asked 520 university students to spontaneously cite four...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5738 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | free personality description responsibility irresponsibility social inclusion social exclusion descripción libre de personalidad responsabilidad irresponsabilidad inclusión social exclusión social |
id |
REVULIMA_0c0c6cc16fbf4df1bf67fb85f397d901 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/5738 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social interventionCreencias de estudiantes universitarios sobre responsabilidad: implicaciones para la intervención socialGarcía Hernández, Fernando RubénQuevedo-Aguado, María Pazfree personality descriptionresponsibilityirresponsibilitysocial inclusionsocial exclusiondescripción libre de personalidadresponsabilidadirresponsabilidadinclusión socialexclusión socialWe investigate how the beliefs about the prototypes of responsible person and irresponsible person of future social and healthcare professionals may impact their attitudes and behavior regarding the social inclusion of vulnerable subjects. We asked 520 university students to spontaneously cite four adjectives describing the prototypes and then to order them according to each prototype. The responsible person was described using the terms constant, applied, careful, focused, and hardworking. The irresponsible person was described by highlighting the terms lazy, reckless, and volatile. The prototypes tend to be described using pairs of opposite terms: constant-inconstant, careful-careless, organized-disorganized, mature-immature, punctual-unpunctual, prudent-imprudent, and conscientious-mindless. We conclude that perseverance, individual freedom, and performance appear as three inclusion-exclusion criteria related to beliefs about responsibility and irresponsibility. We state that these beliefs are congruent with professional attitudes that seek socio-occupational integration rather than social inclusion and personal development from diversity.Se investiga cómo las creencias de futuros profesionales del ámbito sociosanitario acerca de los prototipos de persona responsable y persona irresponsable pueden impactar en sus actitudes y conductas respecto a la inclusión social de sujetos vulnerables. Para la investigación, 520 estudiantes universitarios citaron espontáneamente cuatro adjetivos descriptores de los prototipos y luego los ordenaron según su adecuación a cada prototipo. Como resultado se obtuvo que la persona responsable se describe en relación con los términos constante, aplicado, cuidadoso, centrado y trabajador. La persona irresponsable se describe destacando los términos vago, imprudente e inconstante. Los prototipos tienden a describirse según diadas de términos antagónicos: constante-inconstante, cuidadoso-descuidado, organizado-desorganizado, maduro-inmaduro, puntual-impuntual, prudente-imprudente y consciente-inconsciente. Se concluye que la perseverancia, la libertad individual y el desempeño aparecen como tres criterios de inclusión-exclusión relacionados con las creencias sobre la responsabilidad y la irresponsabilidad. Se sugiere que estas creencias son congruentes con actitudes profesionales que busquen más la integración sociolaboral que la inclusión social y el desarrollo personal desde la diversidad.Universidad de Lima2022-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/573810.26439/persona2022.n025(1).5738Persona; Vol. 25 No. 1 (2022); 93-115Persona; Vol. 25 Núm. 1 (2022); 93-115Persona; v. 25 n. 1 (2022); 93-1152309-90621560-613910.26439/persona2022.n025(1)reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5808https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5832https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/57382025-04-04T21:47:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention Creencias de estudiantes universitarios sobre responsabilidad: implicaciones para la intervención social |
title |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention |
spellingShingle |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention García Hernández, Fernando Rubén free personality description responsibility irresponsibility social inclusion social exclusion descripción libre de personalidad responsabilidad irresponsabilidad inclusión social exclusión social |
title_short |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention |
title_full |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention |
title_fullStr |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention |
title_full_unstemmed |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention |
title_sort |
University students´ beliefs about responsibility: implications for social intervention |
dc.creator.none.fl_str_mv |
García Hernández, Fernando Rubén Quevedo-Aguado, María Paz |
author |
García Hernández, Fernando Rubén |
author_facet |
García Hernández, Fernando Rubén Quevedo-Aguado, María Paz |
author_role |
author |
author2 |
Quevedo-Aguado, María Paz |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
free personality description responsibility irresponsibility social inclusion social exclusion descripción libre de personalidad responsabilidad irresponsabilidad inclusión social exclusión social |
topic |
free personality description responsibility irresponsibility social inclusion social exclusion descripción libre de personalidad responsabilidad irresponsabilidad inclusión social exclusión social |
description |
We investigate how the beliefs about the prototypes of responsible person and irresponsible person of future social and healthcare professionals may impact their attitudes and behavior regarding the social inclusion of vulnerable subjects. We asked 520 university students to spontaneously cite four adjectives describing the prototypes and then to order them according to each prototype. The responsible person was described using the terms constant, applied, careful, focused, and hardworking. The irresponsible person was described by highlighting the terms lazy, reckless, and volatile. The prototypes tend to be described using pairs of opposite terms: constant-inconstant, careful-careless, organized-disorganized, mature-immature, punctual-unpunctual, prudent-imprudent, and conscientious-mindless. We conclude that perseverance, individual freedom, and performance appear as three inclusion-exclusion criteria related to beliefs about responsibility and irresponsibility. We state that these beliefs are congruent with professional attitudes that seek socio-occupational integration rather than social inclusion and personal development from diversity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738 10.26439/persona2022.n025(1).5738 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738 |
identifier_str_mv |
10.26439/persona2022.n025(1).5738 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5808 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/5738/5832 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Persona; Vol. 25 No. 1 (2022); 93-115 Persona; Vol. 25 Núm. 1 (2022); 93-115 Persona; v. 25 n. 1 (2022); 93-115 2309-9062 1560-6139 10.26439/persona2022.n025(1) reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844893203065470976 |
score |
12.9067135 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).