La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones

Descripción del Articulo

Written from the perspective of the philosophy of art, this essay seeks to confrm the thesis that the work of Mexican visual artist Elsa Quiñones—particularly her representations of the mythical figure La Catrina—can be interpreted through Jean Baudrillard’s concept of seduction. Through the selecti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Tillería Aqueveque, Leopoldo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/738
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:arte contemporáneo
cultura
México
muerte
pintura
contemporary art
culture
Mexico
death
painting
id REVUDH_e04c1b53579cef131ca67cedc47369fb
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/738
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa QuiñonesLa Catrina como espectro de seducción en la pintura de Elsa QuiñonesTillería Aqueveque, Leopoldoarte contemporáneoculturaMéxicomuertepinturacontemporary artcultureMexicodeathpaintingWritten from the perspective of the philosophy of art, this essay seeks to confrm the thesis that the work of Mexican visual artist Elsa Quiñones—particularly her representations of the mythical figure La Catrina—can be interpreted through Jean Baudrillard’s concept of seduction. Through the selection of two of her skulls, adorned with vibrant colors, petals, birds, braids, and abundant ribbons, it becomes evident that ritual and death—fundamental dimensions of this seduction—are key elements in Quiñones’s aesthetic. Her Catrinas seduce us through death, mitigating the randomness of an accidental encounter with those who behold them; and through ritual, they reemerge into life through the artist’s hand, as the eternal return of a sacred and primordial ceremonial form. Elaborado desde la filosofía del arte, este ensayo pretende confirmar la tesis de que la obra de la artista plástica mexicana, Elsa Quiñones, en lo puntual aquella que representa a la mítica fgura de La Catrina, podría ser interpretada a partir del concepto de seducción de Jean Baudrillard. Tras la selección de dos de sus calaveras engalanadas con colores vivos y pétalos, aves, trenzas y cintas por doquier, se constata que el ritual y la muerte, dimensiones fundamentales de esta seducción, resultan claves en la estética de Quiñones. Sus Catrinas nos seducen por medio de la muerte, aligerando el azar en un encuentro accidental con el resto de los seres que las contemplan; por medio del ritual, asomando a la vida gracias al arte de la mexicana, como el eterno retorno de una sagrada y primitiva forma ceremonial. Universidad de Huánuco UDH2025-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738Desafios; Vol. 16 Núm. 1 (2025): Desafíos (ene-jun)2307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738/1349http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738/1362Derechos de autor 2025 Leopoldo Tillería Aquevequehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/7382025-04-11T22:16:32Z
dc.title.none.fl_str_mv La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
La Catrina como espectro de seducción en la pintura de Elsa Quiñones
title La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
spellingShingle La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
Tillería Aqueveque, Leopoldo
arte contemporáneo
cultura
México
muerte
pintura
contemporary art
culture
Mexico
death
painting
title_short La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
title_full La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
title_fullStr La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
title_full_unstemmed La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
title_sort La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
dc.creator.none.fl_str_mv Tillería Aqueveque, Leopoldo
author Tillería Aqueveque, Leopoldo
author_facet Tillería Aqueveque, Leopoldo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv arte contemporáneo
cultura
México
muerte
pintura
contemporary art
culture
Mexico
death
painting
topic arte contemporáneo
cultura
México
muerte
pintura
contemporary art
culture
Mexico
death
painting
description Written from the perspective of the philosophy of art, this essay seeks to confrm the thesis that the work of Mexican visual artist Elsa Quiñones—particularly her representations of the mythical figure La Catrina—can be interpreted through Jean Baudrillard’s concept of seduction. Through the selection of two of her skulls, adorned with vibrant colors, petals, birds, braids, and abundant ribbons, it becomes evident that ritual and death—fundamental dimensions of this seduction—are key elements in Quiñones’s aesthetic. Her Catrinas seduce us through death, mitigating the randomness of an accidental encounter with those who behold them; and through ritual, they reemerge into life through the artist’s hand, as the eternal return of a sacred and primordial ceremonial form.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-01-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738/1349
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/738/1362
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Leopoldo Tillería Aqueveque
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Leopoldo Tillería Aqueveque
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
dc.source.none.fl_str_mv Desafios; Vol. 16 Núm. 1 (2025): Desafíos (ene-jun)
2307-6100
2706-9559
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1830216624372711424
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).