The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation

Descripción del Articulo

This paper aims to analyze several specific forms of filmmaking very related to neoliberalism as an economic, political and cultural system, taking as reference the affective turn to explore this link. For this, it will be considered the different contributions that, from different fields of social...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Galindo Pérez, José María, Lázaro López, José Ángel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3556
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:neoliberalismo
giro afectivo
capitalismo
cine
análisis fílmico
narrativa
éxito
neoliberalism
affective turn
capitalism
cinema
film analysis
narrative
success
id REVUDEP_8bf82b260b69139e0bcfff51f7f35086
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3556
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation La narrativa del éxito. La estrategia de la humanización en la creación fílmica neoliberal Galindo Pérez, José MaríaLázaro López, José Ángel neoliberalismogiro afectivocapitalismocineanálisis fílmiconarrativaéxitoneoliberalismaffective turncapitalismcinemafilm analysisnarrativesuccessThis paper aims to analyze several specific forms of filmmaking very related to neoliberalism as an economic, political and cultural system, taking as reference the affective turn to explore this link. For this, it will be considered the different contributions that, from different fields of social sciences, have linked the evolution of capitalism with the conquest of the sphere of affections and emotions, and it will use the methodology of film analysis to verify, in a set of concrete works, the features of that relationship. From this intersection between theoretical proposals and case analysis, the article wants to show an expressive strategy based on the humanization of certain behaviors, through the cinematographic narrative, which normalizes some attitudes and values ​​due to decisions which work on the construction of the story an the aesthetics of the work. This strategy will be verified in three very significant films: The Social Network, Steve Jobs and The Founder. El presente trabajo pretende analizar determinadas formas de creación cinematográfica directamente relacionadas con el neoliberalismo como sistema económico, político y cultural, tomando como referencia el denominado giro afectivo a la hora de explorar ese vínculo. Para ello, se atenderá a las diferentes aportaciones que, desde diferentes campos de las ciencias sociales, han asociado la evolución del capitalismo con la conquista de la esfera de los afectos y las emociones, y se utilizará la metodología del análisis fílmico para comprobar, en un conjunto de obras concretas, las características de esa relación. A partir de ese cruce entre propuestas teóricas y análisis de casos, el artículo quiere poner de manifiesto una estrategia expresiva basada en la humanización de determinadas conductas, a través de la narrativa cinematográfica, que normaliza una serie de actitudes y valores gracias a decisiones que operan sobre la construcción del relato y sobre la estética de la obra. Esa estrategia se comprobará en tres películas muy significativas, como son La red social (Fincher, 2010), Steve Jobs (Boyle, 2015) y El fundador (Hancock, 2016). Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2024-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/355610.26441/RC23.2-2024-3556Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 2 (2024); 107-124Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 2 (2024); 107-1242227-14651684-093310.26441/RC23.2-2024reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2858https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2901Derechos de autor 2024 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/35562025-07-02T23:02:13Z
dc.title.none.fl_str_mv The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
La narrativa del éxito. La estrategia de la humanización en la creación fílmica neoliberal
title The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
spellingShingle The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
Galindo Pérez, José María
neoliberalismo
giro afectivo
capitalismo
cine
análisis fílmico
narrativa
éxito
neoliberalism
affective turn
capitalism
cinema
film analysis
narrative
success
title_short The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
title_full The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
title_fullStr The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
title_full_unstemmed The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
title_sort The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
dc.creator.none.fl_str_mv Galindo Pérez, José María
Lázaro López, José Ángel
author Galindo Pérez, José María
author_facet Galindo Pérez, José María
Lázaro López, José Ángel
author_role author
author2 Lázaro López, José Ángel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv neoliberalismo
giro afectivo
capitalismo
cine
análisis fílmico
narrativa
éxito
neoliberalism
affective turn
capitalism
cinema
film analysis
narrative
success
topic neoliberalismo
giro afectivo
capitalismo
cine
análisis fílmico
narrativa
éxito
neoliberalism
affective turn
capitalism
cinema
film analysis
narrative
success
description This paper aims to analyze several specific forms of filmmaking very related to neoliberalism as an economic, political and cultural system, taking as reference the affective turn to explore this link. For this, it will be considered the different contributions that, from different fields of social sciences, have linked the evolution of capitalism with the conquest of the sphere of affections and emotions, and it will use the methodology of film analysis to verify, in a set of concrete works, the features of that relationship. From this intersection between theoretical proposals and case analysis, the article wants to show an expressive strategy based on the humanization of certain behaviors, through the cinematographic narrative, which normalizes some attitudes and values ​​due to decisions which work on the construction of the story an the aesthetics of the work. This strategy will be verified in three very significant films: The Social Network, Steve Jobs and The Founder. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556
10.26441/RC23.2-2024-3556
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556
identifier_str_mv 10.26441/RC23.2-2024-3556
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2858
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2901
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 2 (2024); 107-124
Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 2 (2024); 107-124
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC23.2-2024
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643726857437184
score 13.871945
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).