The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation
Descripción del Articulo
This paper aims to analyze several specific forms of filmmaking very related to neoliberalism as an economic, political and cultural system, taking as reference the affective turn to explore this link. For this, it will be considered the different contributions that, from different fields of social...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3556 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | neoliberalismo giro afectivo capitalismo cine análisis fílmico narrativa éxito neoliberalism affective turn capitalism cinema film analysis narrative success |
id |
REVUDEP_8bf82b260b69139e0bcfff51f7f35086 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3556 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation La narrativa del éxito. La estrategia de la humanización en la creación fílmica neoliberal Galindo Pérez, José MaríaLázaro López, José Ángel neoliberalismogiro afectivocapitalismocineanálisis fílmiconarrativaéxitoneoliberalismaffective turncapitalismcinemafilm analysisnarrativesuccessThis paper aims to analyze several specific forms of filmmaking very related to neoliberalism as an economic, political and cultural system, taking as reference the affective turn to explore this link. For this, it will be considered the different contributions that, from different fields of social sciences, have linked the evolution of capitalism with the conquest of the sphere of affections and emotions, and it will use the methodology of film analysis to verify, in a set of concrete works, the features of that relationship. From this intersection between theoretical proposals and case analysis, the article wants to show an expressive strategy based on the humanization of certain behaviors, through the cinematographic narrative, which normalizes some attitudes and values due to decisions which work on the construction of the story an the aesthetics of the work. This strategy will be verified in three very significant films: The Social Network, Steve Jobs and The Founder. El presente trabajo pretende analizar determinadas formas de creación cinematográfica directamente relacionadas con el neoliberalismo como sistema económico, político y cultural, tomando como referencia el denominado giro afectivo a la hora de explorar ese vínculo. Para ello, se atenderá a las diferentes aportaciones que, desde diferentes campos de las ciencias sociales, han asociado la evolución del capitalismo con la conquista de la esfera de los afectos y las emociones, y se utilizará la metodología del análisis fílmico para comprobar, en un conjunto de obras concretas, las características de esa relación. A partir de ese cruce entre propuestas teóricas y análisis de casos, el artículo quiere poner de manifiesto una estrategia expresiva basada en la humanización de determinadas conductas, a través de la narrativa cinematográfica, que normaliza una serie de actitudes y valores gracias a decisiones que operan sobre la construcción del relato y sobre la estética de la obra. Esa estrategia se comprobará en tres películas muy significativas, como son La red social (Fincher, 2010), Steve Jobs (Boyle, 2015) y El fundador (Hancock, 2016). Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2024-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/355610.26441/RC23.2-2024-3556Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 2 (2024); 107-124Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 2 (2024); 107-1242227-14651684-093310.26441/RC23.2-2024reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2858https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2901Derechos de autor 2024 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/35562025-07-02T23:02:13Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation La narrativa del éxito. La estrategia de la humanización en la creación fílmica neoliberal |
title |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation |
spellingShingle |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation Galindo Pérez, José María neoliberalismo giro afectivo capitalismo cine análisis fílmico narrativa éxito neoliberalism affective turn capitalism cinema film analysis narrative success |
title_short |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation |
title_full |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation |
title_fullStr |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation |
title_full_unstemmed |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation |
title_sort |
The narrative of success. The strategy of humanization in neoliberal film creation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Galindo Pérez, José María Lázaro López, José Ángel |
author |
Galindo Pérez, José María |
author_facet |
Galindo Pérez, José María Lázaro López, José Ángel |
author_role |
author |
author2 |
Lázaro López, José Ángel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
neoliberalismo giro afectivo capitalismo cine análisis fílmico narrativa éxito neoliberalism affective turn capitalism cinema film analysis narrative success |
topic |
neoliberalismo giro afectivo capitalismo cine análisis fílmico narrativa éxito neoliberalism affective turn capitalism cinema film analysis narrative success |
description |
This paper aims to analyze several specific forms of filmmaking very related to neoliberalism as an economic, political and cultural system, taking as reference the affective turn to explore this link. For this, it will be considered the different contributions that, from different fields of social sciences, have linked the evolution of capitalism with the conquest of the sphere of affections and emotions, and it will use the methodology of film analysis to verify, in a set of concrete works, the features of that relationship. From this intersection between theoretical proposals and case analysis, the article wants to show an expressive strategy based on the humanization of certain behaviors, through the cinematographic narrative, which normalizes some attitudes and values due to decisions which work on the construction of the story an the aesthetics of the work. This strategy will be verified in three very significant films: The Social Network, Steve Jobs and The Founder. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556 10.26441/RC23.2-2024-3556 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC23.2-2024-3556 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2858 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3556/2901 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 2 (2024); 107-124 Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 2 (2024); 107-124 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC23.2-2024 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1837643726857437184 |
score |
13.871945 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).