Disability support associations in the educational field

Descripción del Articulo

In Spain, disability support organizations emerged in the 1950s as a result of the associative movement. Their growth and significance in subsequent decades have turned them into key players in addressing special educational needs and ensuring the principle of equality and non-discrimination in the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodríguez Torres, Javier, Gómez-Jiménez, Óscar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2676
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación inclusiva
asociacionismo
inclusión
discapacidad
comunidad educativa
inclusive education
associationism
inclusion
disability
educative community
id REVUCV_c999afe796ef3eb24e6fd5a37c4c1edd
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2676
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Disability support associations in the educational fieldAsociaciones de apoyo a la discapacidad en el ambito educativoRodríguez Torres, JavierGómez-Jiménez, Óscareducación inclusivaasociacionismoinclusióndiscapacidadcomunidad educativainclusive educationassociationisminclusiondisabilityeducative communityIn Spain, disability support organizations emerged in the 1950s as a result of the associative movement. Their growth and significance in subsequent decades have turned them into key players in addressing special educational needs and ensuring the principle of equality and non-discrimination in the educational sphere. This study aims to examine, through a bibliographic review, the social role that these entities play in empowerment and dialogue. The findings lead us to the necessity of actively incorporating their functionality into the national educational system, serving as an agent that facilitates the proper distribution of welfare state resources and ensures non-discrimination.En España, las organizaciones de apoyo a la discapacidad surgieron en la década de los años 50, como resultado del movimiento asociativo. Su crecimiento y relevancia en las décadas crecientes las ha convertido en actores fundamentales para abordar las necesidades educativas especiales y asegurar el principio de igualdad y no discriminación en el ámbito educativo. Este estudio tiene como objetivo examinar, a través de una revisión bibliográfica, el papel social que desempeñan estas entidades en el empoderamiento e interlocución. Las conclusiones conllevan a la necesidad de incorporar activamente su funcionalidad en el sistema educativo nacional, como agente que permite la correcta distribución de los recursos del Estado del Bienestar, así como asegura la no discriminación.Universidad César Vallejo2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/267610.18050/eduser.v9n1a4REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 36-462412-276910.18050/eduser.v9n1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676/2165Derechos de autor 2024 Javier Rodríguez Torres, Óscar Gómez-Jiménezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/26762024-02-10T16:53:48Z
dc.title.none.fl_str_mv Disability support associations in the educational field
Asociaciones de apoyo a la discapacidad en el ambito educativo
title Disability support associations in the educational field
spellingShingle Disability support associations in the educational field
Rodríguez Torres, Javier
educación inclusiva
asociacionismo
inclusión
discapacidad
comunidad educativa
inclusive education
associationism
inclusion
disability
educative community
title_short Disability support associations in the educational field
title_full Disability support associations in the educational field
title_fullStr Disability support associations in the educational field
title_full_unstemmed Disability support associations in the educational field
title_sort Disability support associations in the educational field
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Torres, Javier
Gómez-Jiménez, Óscar
author Rodríguez Torres, Javier
author_facet Rodríguez Torres, Javier
Gómez-Jiménez, Óscar
author_role author
author2 Gómez-Jiménez, Óscar
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv educación inclusiva
asociacionismo
inclusión
discapacidad
comunidad educativa
inclusive education
associationism
inclusion
disability
educative community
topic educación inclusiva
asociacionismo
inclusión
discapacidad
comunidad educativa
inclusive education
associationism
inclusion
disability
educative community
description In Spain, disability support organizations emerged in the 1950s as a result of the associative movement. Their growth and significance in subsequent decades have turned them into key players in addressing special educational needs and ensuring the principle of equality and non-discrimination in the educational sphere. This study aims to examine, through a bibliographic review, the social role that these entities play in empowerment and dialogue. The findings lead us to the necessity of actively incorporating their functionality into the national educational system, serving as an agent that facilitates the proper distribution of welfare state resources and ensures non-discrimination.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676
10.18050/eduser.v9n1a4
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676
identifier_str_mv 10.18050/eduser.v9n1a4
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676/2165
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Javier Rodríguez Torres, Óscar Gómez-Jiménez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Javier Rodríguez Torres, Óscar Gómez-Jiménez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 36-46
2412-2769
10.18050/eduser.v9n1
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842454326871588864
score 12.84232
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).