Disability support associations in the educational field
Descripción del Articulo
In Spain, disability support organizations emerged in the 1950s as a result of the associative movement. Their growth and significance in subsequent decades have turned them into key players in addressing special educational needs and ensuring the principle of equality and non-discrimination in the...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2676 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación inclusiva asociacionismo inclusión discapacidad comunidad educativa inclusive education associationism inclusion disability educative community |
id |
REVUCV_c999afe796ef3eb24e6fd5a37c4c1edd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2676 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Disability support associations in the educational fieldAsociaciones de apoyo a la discapacidad en el ambito educativoRodríguez Torres, JavierGómez-Jiménez, Óscareducación inclusivaasociacionismoinclusióndiscapacidadcomunidad educativainclusive educationassociationisminclusiondisabilityeducative communityIn Spain, disability support organizations emerged in the 1950s as a result of the associative movement. Their growth and significance in subsequent decades have turned them into key players in addressing special educational needs and ensuring the principle of equality and non-discrimination in the educational sphere. This study aims to examine, through a bibliographic review, the social role that these entities play in empowerment and dialogue. The findings lead us to the necessity of actively incorporating their functionality into the national educational system, serving as an agent that facilitates the proper distribution of welfare state resources and ensures non-discrimination.En España, las organizaciones de apoyo a la discapacidad surgieron en la década de los años 50, como resultado del movimiento asociativo. Su crecimiento y relevancia en las décadas crecientes las ha convertido en actores fundamentales para abordar las necesidades educativas especiales y asegurar el principio de igualdad y no discriminación en el ámbito educativo. Este estudio tiene como objetivo examinar, a través de una revisión bibliográfica, el papel social que desempeñan estas entidades en el empoderamiento e interlocución. Las conclusiones conllevan a la necesidad de incorporar activamente su funcionalidad en el sistema educativo nacional, como agente que permite la correcta distribución de los recursos del Estado del Bienestar, así como asegura la no discriminación.Universidad César Vallejo2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/267610.18050/eduser.v9n1a4REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 36-462412-276910.18050/eduser.v9n1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676/2165Derechos de autor 2024 Javier Rodríguez Torres, Óscar Gómez-Jiménezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/26762024-02-10T16:53:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disability support associations in the educational field Asociaciones de apoyo a la discapacidad en el ambito educativo |
title |
Disability support associations in the educational field |
spellingShingle |
Disability support associations in the educational field Rodríguez Torres, Javier educación inclusiva asociacionismo inclusión discapacidad comunidad educativa inclusive education associationism inclusion disability educative community |
title_short |
Disability support associations in the educational field |
title_full |
Disability support associations in the educational field |
title_fullStr |
Disability support associations in the educational field |
title_full_unstemmed |
Disability support associations in the educational field |
title_sort |
Disability support associations in the educational field |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez Torres, Javier Gómez-Jiménez, Óscar |
author |
Rodríguez Torres, Javier |
author_facet |
Rodríguez Torres, Javier Gómez-Jiménez, Óscar |
author_role |
author |
author2 |
Gómez-Jiménez, Óscar |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación inclusiva asociacionismo inclusión discapacidad comunidad educativa inclusive education associationism inclusion disability educative community |
topic |
educación inclusiva asociacionismo inclusión discapacidad comunidad educativa inclusive education associationism inclusion disability educative community |
description |
In Spain, disability support organizations emerged in the 1950s as a result of the associative movement. Their growth and significance in subsequent decades have turned them into key players in addressing special educational needs and ensuring the principle of equality and non-discrimination in the educational sphere. This study aims to examine, through a bibliographic review, the social role that these entities play in empowerment and dialogue. The findings lead us to the necessity of actively incorporating their functionality into the national educational system, serving as an agent that facilitates the proper distribution of welfare state resources and ensures non-discrimination. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676 10.18050/eduser.v9n1a4 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676 |
identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v9n1a4 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2676/2165 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Javier Rodríguez Torres, Óscar Gómez-Jiménez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Javier Rodríguez Torres, Óscar Gómez-Jiménez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 36-46 2412-2769 10.18050/eduser.v9n1 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454326871588864 |
score |
12.84232 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).