Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender
Descripción del Articulo
The purpose of the research is to establish the difference by gender in the mathematical competences of five-year-old preschoolers in an educational institution of Independence. To achieve this, the different skills in handling the basic elements of mathematics have been evaluated. Which contribute...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/309 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/309 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Competencia matemática Diferencia por género Estudiantes Evaluación Mathematical competence Gender difference Students Evaluation |
id |
REVUCV_9c435bab0c4ec00f2a3db7acf4aeca04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/309 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by genderCompetencias matemáticas en preescolares de cinco años según géneroLimas Bravo, Lourdes Marivel Novoa Castillo, Pedro Félix Uribe Hernández, Yrene Cecilia Ramirez Maldonado, Yenncy Petronila Cancino Verde, Rosalinn Francisca Competencia matemáticaDiferencia por géneroEstudiantesEvaluaciónMathematical competenceGender differenceStudentsEvaluationThe purpose of the research is to establish the difference by gender in the mathematical competences of five-year-old preschoolers in an educational institution of Independence. To achieve this, the different skills in handling the basic elements of mathematics have been evaluated. Which contribute to the proper development of the reasoning processes. The methodology used corresponds to the quantitative approach, comparative level, basic and transversal. We worked with 80 preschool students evaluated with the Early Mathematical Assessment Test (TEMT). The results indicated that there are significant differences between five-year-old boys and girls. With obvious advantage in favor of boys compared to girls.La investigación tiene como propósito establecer la diferencia por género en las competencias matemáticas en preescolares de cinco años en una institución educativa de Independencia. Para lograrlo, se han evaluado las diferentes habilidades en el manejo de los elementos básicos de la matemática. Los cuales contribuyen al desarrollo adecuado de los procesos de razonamiento. La metodología empleada corresponde al enfoque cuantitativo, nivel comparativo, básica y transversal. Se trabajó con 80 estudiantes de preescolar evaluados con el Test de Evaluación Matemática Temprana (TEMT). Los resultados señalaron que existen diferencias significativas entre niños y niñas de cinco años. Con evidente ventaja a favor de los niños en comparación de las niñas.Universidad César Vallejo2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/30910.18050/eduser.v7i1.2424REVISTA EDUSER; Vol. 7 Núm. 1 (2020): Enero - Abril; 41-482412-276910.18050/eduser.v7i1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/309/292https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/3092022-11-19T02:28:43Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender Competencias matemáticas en preescolares de cinco años según género |
title |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender |
spellingShingle |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender Limas Bravo, Lourdes Marivel Competencia matemática Diferencia por género Estudiantes Evaluación Mathematical competence Gender difference Students Evaluation |
title_short |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender |
title_full |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender |
title_fullStr |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender |
title_full_unstemmed |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender |
title_sort |
Mathematical skills in five-year-old preschoolers by gender |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Limas Bravo, Lourdes Marivel Novoa Castillo, Pedro Félix Uribe Hernández, Yrene Cecilia Ramirez Maldonado, Yenncy Petronila Cancino Verde, Rosalinn Francisca |
author |
Limas Bravo, Lourdes Marivel |
author_facet |
Limas Bravo, Lourdes Marivel Novoa Castillo, Pedro Félix Uribe Hernández, Yrene Cecilia Ramirez Maldonado, Yenncy Petronila Cancino Verde, Rosalinn Francisca |
author_role |
author |
author2 |
Novoa Castillo, Pedro Félix Uribe Hernández, Yrene Cecilia Ramirez Maldonado, Yenncy Petronila Cancino Verde, Rosalinn Francisca |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Competencia matemática Diferencia por género Estudiantes Evaluación Mathematical competence Gender difference Students Evaluation |
topic |
Competencia matemática Diferencia por género Estudiantes Evaluación Mathematical competence Gender difference Students Evaluation |
description |
The purpose of the research is to establish the difference by gender in the mathematical competences of five-year-old preschoolers in an educational institution of Independence. To achieve this, the different skills in handling the basic elements of mathematics have been evaluated. Which contribute to the proper development of the reasoning processes. The methodology used corresponds to the quantitative approach, comparative level, basic and transversal. We worked with 80 preschool students evaluated with the Early Mathematical Assessment Test (TEMT). The results indicated that there are significant differences between five-year-old boys and girls. With obvious advantage in favor of boys compared to girls. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/309 10.18050/eduser.v7i1.2424 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/309 |
identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v7i1.2424 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/309/292 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 7 Núm. 1 (2020): Enero - Abril; 41-48 2412-2769 10.18050/eduser.v7i1 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611547181711360 |
score |
12.773366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).