Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute
Descripción del Articulo
The role of the teacher is fundamental in the training of a professional, therefore the objective was to establish the relationship between innovation and teaching performance of a professional pedagogical training institute. The study followed a quantitative route since the problem arises from the...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2707 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2707 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Innovación desempeño docente formación profesional Innovation teaching performance vocational training |
id |
REVUCV_774de6835cf2c4a61589038508e5d6a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2707 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training instituteInnovación y desempeño docente en un instituto de formación profesional docenteYparraguirre Villanueva, Américo RobertoMoreno Romero, Magna YolandaPonce Yactayo, Dora LourdesInnovacióndesempeño docenteformación profesionalInnovationteaching performancevocational trainingThe role of the teacher is fundamental in the training of a professional, therefore the objective was to establish the relationship between innovation and teaching performance of a professional pedagogical training institute. The study followed a quantitative route since the problem arises from the observation of the study phenomenon and measurements of the variables were carried out. The research was basic with a descriptive and correlational level, non-experimental design with a transactional nature. The instruments have validity and reliability. The sample was made up of 218 students from the institute. The results indicated that teaching innovation reaches a medium level with 59.2% and teaching performance a high level with 89.4%. For the inferential test, an inferential analysis was applied after evaluating the normality test which determined a non-parametric analysis with Spearman's Rho test whose result was 0.456 indicating a moderate, positive and significant relationship with Sig. = 0.004 < 0.05El rol del docente es fundamental en la formación de un profesional, por ello el objetivo fue establecer la relación entre la innovación y el desempeño docente de un instituto de formación profesional pedagógico. El estudio siguió una ruta cuantitativa ya que la problemática nace de la observación del fenómeno de estudio y se realizaron mediciones de las variables. La investigación fue básica con nivel descriptivo y correlacional, diseño no experimental con corte transaccional. Los instrumentos cuentan con validez y confiabilidad. La muestra lo conformaron 218 estudiantes del instituto. Los resultados indicaron que la innovación docente alcanza un nivel medio con 59.2% y el desempeño docente un nivel alto con 89.4%, para la prueba inferencial se aplicó un análisis inferencial previa evaluación de la prueba de normalidad la cual determinó realizar un análisis no paramétrico con la prueba de Rho de Spearman cuyo resultado fue de 0.456 indicando una relación moderada, positiva y significativa con Sig. = 0.004 < 0.05. La innovación representa un factor clave para la formación profesional y para la motivación en el manejo de nuevas herramientas digitales.Universidad César Vallejo2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/270710.18050/eduser.v10n2a1REVISTA EDUSER; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 7-132412-276910.18050/eduser.v10n2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2707/2182Derechos de autor 2024 Américo Roberto Yparraguirre Villanueva, Magna Yolanda Moreno Romero, Dora Lourdes Ponce Yactayohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/27072024-02-10T16:52:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute Innovación y desempeño docente en un instituto de formación profesional docente |
title |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute |
spellingShingle |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute Yparraguirre Villanueva, Américo Roberto Innovación desempeño docente formación profesional Innovation teaching performance vocational training |
title_short |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute |
title_full |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute |
title_fullStr |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute |
title_full_unstemmed |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute |
title_sort |
Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yparraguirre Villanueva, Américo Roberto Moreno Romero, Magna Yolanda Ponce Yactayo, Dora Lourdes |
author |
Yparraguirre Villanueva, Américo Roberto |
author_facet |
Yparraguirre Villanueva, Américo Roberto Moreno Romero, Magna Yolanda Ponce Yactayo, Dora Lourdes |
author_role |
author |
author2 |
Moreno Romero, Magna Yolanda Ponce Yactayo, Dora Lourdes |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Innovación desempeño docente formación profesional Innovation teaching performance vocational training |
topic |
Innovación desempeño docente formación profesional Innovation teaching performance vocational training |
description |
The role of the teacher is fundamental in the training of a professional, therefore the objective was to establish the relationship between innovation and teaching performance of a professional pedagogical training institute. The study followed a quantitative route since the problem arises from the observation of the study phenomenon and measurements of the variables were carried out. The research was basic with a descriptive and correlational level, non-experimental design with a transactional nature. The instruments have validity and reliability. The sample was made up of 218 students from the institute. The results indicated that teaching innovation reaches a medium level with 59.2% and teaching performance a high level with 89.4%. For the inferential test, an inferential analysis was applied after evaluating the normality test which determined a non-parametric analysis with Spearman's Rho test whose result was 0.456 indicating a moderate, positive and significant relationship with Sig. = 0.004 < 0.05 |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2707 10.18050/eduser.v10n2a1 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2707 |
identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v10n2a1 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2707/2182 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 7-13 2412-2769 10.18050/eduser.v10n2 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844977629334077440 |
score |
12.615219 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).