The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education

Descripción del Articulo

The objective is to present a theoretical summary of gamification strategies in Higher Education and its relationship with complex thinking. The methodology used is a documentary bibliographic review that comprised four phases: Approach of the research questions, search for information. Information...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1416
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Juegos
Aprendizaje
Pensamiento Complejo
Motivación
Games
Learning
Complex Thinking
Motivation
id REVUCV_33647f9a9d56738b849d074364c3b9b3
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1416
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling The complex approach of Gamification Strategies in Higher EducationEl enfoque complejo de las Estrategias de Gamificación en la Educación SuperiorPeñafiel Rodriguez, Wilma NellyJuegosAprendizajePensamiento ComplejoMotivaciónGamesLearningComplex ThinkingMotivationThe objective is to present a theoretical summary of gamification strategies in Higher Education and its relationship with complex thinking. The methodology used is a documentary bibliographic review that comprised four phases: Approach of the research questions, search for information. Information organization and information selection criteria, based on a review of the literature in Scielo, Doaj, Latindex, Redalyc and Google Academic. It delves into game-based learning, serious games, and gamification. The importance of the game in the learning process and the impact of the application of gamification in teaching are studied. Finally, an analysis of the literature on gamification is carried out, complex principles, its relationship with gamification and characteristics of complexity.El objetivo es exponer un resumen teórico de las estrategias de gamificación en la Educación Superior y su relación con el pensamiento complejo. La metodología empleada es una revisión bibliográfica documental que comprendió cuatro fases: Planteamiento de las preguntas de investigación, búsqueda de información. Organización de la información y criterios de selección de la información, en base a revisión de la literatura en Scielo, Doaj, Latindex, Redalyc y Google Académico. Se profundiza respecto a aprendizaje basado en juegos, los juegos serios y la gamificación. Se estudia cual es la importancia del juego en el proceso aprendizaje y el impacto de la aplicación de la gamificación en la enseñanza. Para finalizar se realiza un análisis de la literatura en gamificación, principios complejos su relación con la gamificación y características de la complejidad.Universidad César Vallejo2021-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 90-1032412-2769reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416/1263Derechos de autor 2021 Eduser (Lima)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/14162022-11-19T02:54:18Z
dc.title.none.fl_str_mv The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
El enfoque complejo de las Estrategias de Gamificación en la Educación Superior
title The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
spellingShingle The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly
Juegos
Aprendizaje
Pensamiento Complejo
Motivación
Games
Learning
Complex Thinking
Motivation
title_short The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
title_full The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
title_fullStr The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
title_full_unstemmed The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
title_sort The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
dc.creator.none.fl_str_mv Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly
author Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly
author_facet Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Juegos
Aprendizaje
Pensamiento Complejo
Motivación
Games
Learning
Complex Thinking
Motivation
topic Juegos
Aprendizaje
Pensamiento Complejo
Motivación
Games
Learning
Complex Thinking
Motivation
description The objective is to present a theoretical summary of gamification strategies in Higher Education and its relationship with complex thinking. The methodology used is a documentary bibliographic review that comprised four phases: Approach of the research questions, search for information. Information organization and information selection criteria, based on a review of the literature in Scielo, Doaj, Latindex, Redalyc and Google Academic. It delves into game-based learning, serious games, and gamification. The importance of the game in the learning process and the impact of the application of gamification in teaching are studied. Finally, an analysis of the literature on gamification is carried out, complex principles, its relationship with gamification and characteristics of complexity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416/1263
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Eduser (Lima)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Eduser (Lima)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 90-103
2412-2769
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845611547345289216
score 12.773366
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).