The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education
Descripción del Articulo
The objective is to present a theoretical summary of gamification strategies in Higher Education and its relationship with complex thinking. The methodology used is a documentary bibliographic review that comprised four phases: Approach of the research questions, search for information. Information...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1416 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Juegos Aprendizaje Pensamiento Complejo Motivación Games Learning Complex Thinking Motivation |
id |
REVUCV_33647f9a9d56738b849d074364c3b9b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1416 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher EducationEl enfoque complejo de las Estrategias de Gamificación en la Educación SuperiorPeñafiel Rodriguez, Wilma NellyJuegosAprendizajePensamiento ComplejoMotivaciónGamesLearningComplex ThinkingMotivationThe objective is to present a theoretical summary of gamification strategies in Higher Education and its relationship with complex thinking. The methodology used is a documentary bibliographic review that comprised four phases: Approach of the research questions, search for information. Information organization and information selection criteria, based on a review of the literature in Scielo, Doaj, Latindex, Redalyc and Google Academic. It delves into game-based learning, serious games, and gamification. The importance of the game in the learning process and the impact of the application of gamification in teaching are studied. Finally, an analysis of the literature on gamification is carried out, complex principles, its relationship with gamification and characteristics of complexity.El objetivo es exponer un resumen teórico de las estrategias de gamificación en la Educación Superior y su relación con el pensamiento complejo. La metodología empleada es una revisión bibliográfica documental que comprendió cuatro fases: Planteamiento de las preguntas de investigación, búsqueda de información. Organización de la información y criterios de selección de la información, en base a revisión de la literatura en Scielo, Doaj, Latindex, Redalyc y Google Académico. Se profundiza respecto a aprendizaje basado en juegos, los juegos serios y la gamificación. Se estudia cual es la importancia del juego en el proceso aprendizaje y el impacto de la aplicación de la gamificación en la enseñanza. Para finalizar se realiza un análisis de la literatura en gamificación, principios complejos su relación con la gamificación y características de la complejidad.Universidad César Vallejo2021-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 90-1032412-2769reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416/1263Derechos de autor 2021 Eduser (Lima)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/14162022-11-19T02:54:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education El enfoque complejo de las Estrategias de Gamificación en la Educación Superior |
title |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education |
spellingShingle |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly Juegos Aprendizaje Pensamiento Complejo Motivación Games Learning Complex Thinking Motivation |
title_short |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education |
title_full |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education |
title_fullStr |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education |
title_full_unstemmed |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education |
title_sort |
The complex approach of Gamification Strategies in Higher Education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly |
author |
Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly |
author_facet |
Peñafiel Rodriguez, Wilma Nelly |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Juegos Aprendizaje Pensamiento Complejo Motivación Games Learning Complex Thinking Motivation |
topic |
Juegos Aprendizaje Pensamiento Complejo Motivación Games Learning Complex Thinking Motivation |
description |
The objective is to present a theoretical summary of gamification strategies in Higher Education and its relationship with complex thinking. The methodology used is a documentary bibliographic review that comprised four phases: Approach of the research questions, search for information. Information organization and information selection criteria, based on a review of the literature in Scielo, Doaj, Latindex, Redalyc and Google Academic. It delves into game-based learning, serious games, and gamification. The importance of the game in the learning process and the impact of the application of gamification in teaching are studied. Finally, an analysis of the literature on gamification is carried out, complex principles, its relationship with gamification and characteristics of complexity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416/1263 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Eduser (Lima) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Eduser (Lima) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 90-103 2412-2769 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611547345289216 |
score |
12.773366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).