Sociocritical paradigm in research

Descripción del Articulo

This article aims to analyze the socio-critical paradigm in its relationship with scientific research, which is why the paradigm is previously defined as the representation of the commitment of the members of a scientific community with a way of exercising or guiding scientific practice. Likewise, i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Loza Ticona, Renzi Marilu, Mamani Condori, José Luis, Mariaca Mamani, Jheand Simionne, Yanqui Santos, Fabiola Elizabeth
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/216
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/216
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Paradigma
Sociocrítico
Reflexión
Social
Transformación
Investigación
Paradigm
Sociocritical
Reflection
Transformation
Research
id REVUCV_2a4b30235e145f7bda19e047435e834d
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/216
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Sociocritical paradigm in researchParadigma sociocrítico en investigaciónLoza Ticona, Renzi MariluMamani Condori, José LuisMariaca Mamani, Jheand SimionneYanqui Santos, Fabiola ElizabethParadigmaSociocríticoReflexiónSocialTransformaciónInvestigaciónParadigmSociocriticalReflectionSocialTransformationResearchThis article aims to analyze the socio-critical paradigm in its relationship with scientific research, which is why the paradigm is previously defined as the representation of the commitment of the members of a scientific community with a way of exercising or guiding scientific practice. Likewise, it seeks to conceptualize the socio-critical paradigm, which is based on social criticism with a tendency to self-reflection, understanding that knowledge is built on the basis of concerns that arise from the needs of certain social groups (Maldonado, 2018), where Unlike the positivist paradigm, the researcher is no longer just an observer to become a generator of change that facilitates social transformations. On the other hand, the origins, position of authors, characteristics, principles and applications in different specialties are analyzed. Finally, the conclusions seek to reflect on the applicability of the socio-critical paradigm in our society.El presente artículo pretende analizar el paradigma sociocrítico en su relación con la investigación científica, por ello previamente se define el paradigma como la representación del compromiso de los integrantes de una comunidad científica con una forma de ejercer o guiar la práctica científica. Asimismo, se busca conceptualizar el paradigma sociocrítico, el cual se sustenta en la crítica social con tendencia a la autorreflexión, entendiendo que los conocimientos se construyen en base a inquietudes que surgen de las necesidades de determinados grupos sociales (Maldonado, 2018) en donde el investigador a diferencia del paradigma positivista deja de ser solo un observador para convertirse en un generador de cambio que facilite las transformaciones sociales. Por otro lado, se analiza los orígenes, postura de autores, características, principios y aplicaciones en distintas especialidades. Finalmente, a través de las conclusiones se busca reflexionar acerca de la aplicabilidad del paradigma sociocrítico en nuestra sociedad.Universidad Cesar Vallejo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/21610.18050/psiquemag.v9i2.2656PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 30-39PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 30-392307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/216/206Derechos de autor 2020 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2162022-12-01T02:10:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Sociocritical paradigm in research
Paradigma sociocrítico en investigación
title Sociocritical paradigm in research
spellingShingle Sociocritical paradigm in research
Loza Ticona, Renzi Marilu
Paradigma
Sociocrítico
Reflexión
Social
Transformación
Investigación
Paradigm
Sociocritical
Reflection
Social
Transformation
Research
title_short Sociocritical paradigm in research
title_full Sociocritical paradigm in research
title_fullStr Sociocritical paradigm in research
title_full_unstemmed Sociocritical paradigm in research
title_sort Sociocritical paradigm in research
dc.creator.none.fl_str_mv Loza Ticona, Renzi Marilu
Mamani Condori, José Luis
Mariaca Mamani, Jheand Simionne
Yanqui Santos, Fabiola Elizabeth
author Loza Ticona, Renzi Marilu
author_facet Loza Ticona, Renzi Marilu
Mamani Condori, José Luis
Mariaca Mamani, Jheand Simionne
Yanqui Santos, Fabiola Elizabeth
author_role author
author2 Mamani Condori, José Luis
Mariaca Mamani, Jheand Simionne
Yanqui Santos, Fabiola Elizabeth
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Paradigma
Sociocrítico
Reflexión
Social
Transformación
Investigación
Paradigm
Sociocritical
Reflection
Social
Transformation
Research
topic Paradigma
Sociocrítico
Reflexión
Social
Transformación
Investigación
Paradigm
Sociocritical
Reflection
Social
Transformation
Research
description This article aims to analyze the socio-critical paradigm in its relationship with scientific research, which is why the paradigm is previously defined as the representation of the commitment of the members of a scientific community with a way of exercising or guiding scientific practice. Likewise, it seeks to conceptualize the socio-critical paradigm, which is based on social criticism with a tendency to self-reflection, understanding that knowledge is built on the basis of concerns that arise from the needs of certain social groups (Maldonado, 2018), where Unlike the positivist paradigm, the researcher is no longer just an observer to become a generator of change that facilitates social transformations. On the other hand, the origins, position of authors, characteristics, principles and applications in different specialties are analyzed. Finally, the conclusions seek to reflect on the applicability of the socio-critical paradigm in our society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/216
10.18050/psiquemag.v9i2.2656
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/216
identifier_str_mv 10.18050/psiquemag.v9i2.2656
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/216/206
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 30-39
PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 30-39
2307-0846
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846879905890959360
score 12.636967
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).