Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age

Descripción del Articulo

It is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ceballos-Marón, Natalia Andrea, Sevilla-Vallejo, Santiago
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/587
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Autorregulación
Comprensión lectora
Era digital
Educación
Self-regulation
Reading comprehension
Digital age
Education
id REVUCV_12db296aa3101162c94b56943c365223
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/587
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital ageLa autorregulación emocional y la comprensión lectora en la era digitalCeballos-Marón, Natalia AndreaSevilla-Vallejo, SantiagoAutorregulaciónComprensión lectoraEra digitalEducaciónSelf-regulationReading comprehensionDigital ageEducationIt is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools. In this article, we will address the importance of self-regulation in school-age children and reading comprehension, from the perspective of educational technologies. The objective is to demonstrate how to achieve an effective connection between emotional and cognitive processes in the educational environment. Data are presented on an investigation carried out in the province of Córdoba, Argentina, and on two tools that emerged from it: digitized TIRC task to measure cognitive reevaluation; and Narrative Action Reading Comprehension rubric (CLAN), which studies this competence by linguistic levels. Finally, some recommendations are described to take into account from the educators' perspective.Resulta de gran importancia comprender la necesidad de fomentar la regulación emocional en niños, con el fin de lograr mejorar la comprensión lectora en niños. En la situación actual de crisis sanitaria, que se estudia en relación a Argentina, los vínculos afectivos y el aprendizaje deben ser desarrollados mediante las herramientas digitales disponibles. En el presente trabajo abordaremos la importancia de la autorregulación en niños de edad escolar, y la comprensión lectora desde la perspectiva de las tecnologías educativas. El objetivo consiste en demostrar cómo lograr una conexión eficaz entre los procesos emocionales y cognitivos en el ámbito educativo. Se presentan datos sobre una investigación llevada a cabo en la provincia de Córdoba República Argentina y sobre dos herramientas que surgieron a partir de la misma: Tarea TIRC digitalizada para medir reevaluación cognitiva; y rúbrica de Comprensión Lectora de Acción Narrativa, (CLAN), que estudia esta competencia por niveles lingüísticos. Finalmente, se describen algunas recomendaciones para tener en cuenta desde la perspectiva de los educadores.Universidad Cesar Vallejo2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/58710.18050/ucv-hacer.v9i4.2644UCV Hacer; Vol. 9 No. 4 (2020): October - December; 65-76UCV Hacer; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre - Diciembre; 65-762414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587/576https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/5872022-11-28T16:54:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
La autorregulación emocional y la comprensión lectora en la era digital
title Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
spellingShingle Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
Ceballos-Marón, Natalia Andrea
Autorregulación
Comprensión lectora
Era digital
Educación
Self-regulation
Reading comprehension
Digital age
Education
title_short Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
title_full Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
title_fullStr Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
title_full_unstemmed Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
title_sort Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
dc.creator.none.fl_str_mv Ceballos-Marón, Natalia Andrea
Sevilla-Vallejo, Santiago
author Ceballos-Marón, Natalia Andrea
author_facet Ceballos-Marón, Natalia Andrea
Sevilla-Vallejo, Santiago
author_role author
author2 Sevilla-Vallejo, Santiago
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Autorregulación
Comprensión lectora
Era digital
Educación
Self-regulation
Reading comprehension
Digital age
Education
topic Autorregulación
Comprensión lectora
Era digital
Educación
Self-regulation
Reading comprehension
Digital age
Education
description It is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools. In this article, we will address the importance of self-regulation in school-age children and reading comprehension, from the perspective of educational technologies. The objective is to demonstrate how to achieve an effective connection between emotional and cognitive processes in the educational environment. Data are presented on an investigation carried out in the province of Córdoba, Argentina, and on two tools that emerged from it: digitized TIRC task to measure cognitive reevaluation; and Narrative Action Reading Comprehension rubric (CLAN), which studies this competence by linguistic levels. Finally, some recommendations are described to take into account from the educators' perspective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587
10.18050/ucv-hacer.v9i4.2644
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v9i4.2644
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587/576
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 9 No. 4 (2020): October - December; 65-76
UCV Hacer; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre - Diciembre; 65-76
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846245724556099584
score 12.7837925
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).