Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age
Descripción del Articulo
It is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/587 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Autorregulación Comprensión lectora Era digital Educación Self-regulation Reading comprehension Digital age Education |
id |
REVUCV_12db296aa3101162c94b56943c365223 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/587 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital ageLa autorregulación emocional y la comprensión lectora en la era digitalCeballos-Marón, Natalia AndreaSevilla-Vallejo, SantiagoAutorregulaciónComprensión lectoraEra digitalEducaciónSelf-regulationReading comprehensionDigital ageEducationIt is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools. In this article, we will address the importance of self-regulation in school-age children and reading comprehension, from the perspective of educational technologies. The objective is to demonstrate how to achieve an effective connection between emotional and cognitive processes in the educational environment. Data are presented on an investigation carried out in the province of Córdoba, Argentina, and on two tools that emerged from it: digitized TIRC task to measure cognitive reevaluation; and Narrative Action Reading Comprehension rubric (CLAN), which studies this competence by linguistic levels. Finally, some recommendations are described to take into account from the educators' perspective.Resulta de gran importancia comprender la necesidad de fomentar la regulación emocional en niños, con el fin de lograr mejorar la comprensión lectora en niños. En la situación actual de crisis sanitaria, que se estudia en relación a Argentina, los vínculos afectivos y el aprendizaje deben ser desarrollados mediante las herramientas digitales disponibles. En el presente trabajo abordaremos la importancia de la autorregulación en niños de edad escolar, y la comprensión lectora desde la perspectiva de las tecnologías educativas. El objetivo consiste en demostrar cómo lograr una conexión eficaz entre los procesos emocionales y cognitivos en el ámbito educativo. Se presentan datos sobre una investigación llevada a cabo en la provincia de Córdoba República Argentina y sobre dos herramientas que surgieron a partir de la misma: Tarea TIRC digitalizada para medir reevaluación cognitiva; y rúbrica de Comprensión Lectora de Acción Narrativa, (CLAN), que estudia esta competencia por niveles lingüísticos. Finalmente, se describen algunas recomendaciones para tener en cuenta desde la perspectiva de los educadores.Universidad Cesar Vallejo2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/58710.18050/ucv-hacer.v9i4.2644UCV Hacer; Vol. 9 No. 4 (2020): October - December; 65-76UCV Hacer; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre - Diciembre; 65-762414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587/576https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/5872022-11-28T16:54:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age La autorregulación emocional y la comprensión lectora en la era digital |
title |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age |
spellingShingle |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age Ceballos-Marón, Natalia Andrea Autorregulación Comprensión lectora Era digital Educación Self-regulation Reading comprehension Digital age Education |
title_short |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age |
title_full |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age |
title_fullStr |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age |
title_full_unstemmed |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age |
title_sort |
Emotional self-regulation and reading comprehension in the digital age |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ceballos-Marón, Natalia Andrea Sevilla-Vallejo, Santiago |
author |
Ceballos-Marón, Natalia Andrea |
author_facet |
Ceballos-Marón, Natalia Andrea Sevilla-Vallejo, Santiago |
author_role |
author |
author2 |
Sevilla-Vallejo, Santiago |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Autorregulación Comprensión lectora Era digital Educación Self-regulation Reading comprehension Digital age Education |
topic |
Autorregulación Comprensión lectora Era digital Educación Self-regulation Reading comprehension Digital age Education |
description |
It is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools. In this article, we will address the importance of self-regulation in school-age children and reading comprehension, from the perspective of educational technologies. The objective is to demonstrate how to achieve an effective connection between emotional and cognitive processes in the educational environment. Data are presented on an investigation carried out in the province of Córdoba, Argentina, and on two tools that emerged from it: digitized TIRC task to measure cognitive reevaluation; and Narrative Action Reading Comprehension rubric (CLAN), which studies this competence by linguistic levels. Finally, some recommendations are described to take into account from the educators' perspective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587 10.18050/ucv-hacer.v9i4.2644 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v9i4.2644 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/587/576 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV Hacer; Vol. 9 No. 4 (2020): October - December; 65-76 UCV Hacer; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre - Diciembre; 65-76 2414-8695 2305-8552 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245724556099584 |
score |
12.7837925 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).