Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
Descripción del Articulo
This exploratory study investigates the implementation of four virtual assistants designed to enhance the teaching management of university professors without compromising educational quality or student engagement. A mixed-methods approach, descriptive-exploratory in nature, was adopted using a non-...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1990 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Virtual Assistants innovation generative artificial intelligence teaching management Professors ChatGPT higher education Asistentes virtuales innovación inteligencia artificial generativa gestión de enseñanza educación superior |
id |
REVUCS_e471c8a8ff6b49003b33543586e055e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1990 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of TeachersImplementación de asistentes virtuales basados en inteligencia artificial generativa creados en el Laboratorio EDU-INNOVA para mejorar la enseñanza de los docentesLópez Tineo, Nataly Katherine VirginiaReyes Tejada, Grecia StefanyWong Lam, Lorenzo JavierLlanco Gonzales, Diego IsraelVirtual Assistantsinnovationgenerative artificial intelligenceteaching management ProfessorsChatGPThigher educationAsistentes virtualesinnovacióninteligencia artificial generativagestión de enseñanzaChatGPTeducación superiorThis exploratory study investigates the implementation of four virtual assistants designed to enhance the teaching management of university professors without compromising educational quality or student engagement. A mixed-methods approach, descriptive-exploratory in nature, was adopted using a non-experimental cross-sectional design. The study population consisted of full-time faculty members from the Department of Basic Courses who achieved the highest scores in their teaching performance evaluations. The Minimum Viable Product (MVP) sample included nine of these Universidad Científica del Sur’s faculty members, impacting a total of 1060 students. The results indicate significant improvements in optimizing faculty time and the quality of educational activities provided, demonstrating the potential of ChatGPT-based virtual assistants to optimize teaching management in higher education.La integración de tecnologías emergentes como la inteligencia artificial generativa (IAGen) puede transformar la enseñanza al automatizar la generación de información para docentes, ya que reduce el tiempo dedicado a actividades en el aula. Este estudio descriptivo exploratorio investiga la implementación de cuatro asistentes virtuales diseñados para mejorar la gestión de la enseñanza de docentes universitarios sin comprometer la calidad educativa. Se adoptó un enfoque de investigación mixto, de tipo descriptivo-exploratorio, utilizando un diseño no experimental transversal. La muestra del producto mínimo viable (PMV) incluyó a 9 docentes de la Universidad Científica del Sur, quienes impactaron a un total de 1060 estudiantes. Los resultados indican mejoras significativas en la optimización del tiempo de los docentes y en la calidad de las actividades educativas proporcionadas, al demostrar el potencial de los asistentes virtuales basados en ChatGPT para optimizar la gestión de la enseñanza en la educación superior.Universidad Cientifica del Sur2025-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextotextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/199010.21142/DES-1702-2025-0020Desde el Sur; Vol. 17 No. 2 (2025): The professional identity of teachers in the era of artificial intelligence: Challenges and redefinitions in the Latin American context; e0020Desde el Sur; Vol. 17 Núm. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e0020Desde el Sur; v. 17 n. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e00202415-09592076-267410.21142/DES-1702-2025reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990/DES-1702-2025-0020Derechos de autor 2025 Nataly Katherine Virginia López Tineo, Grecia Stefany Reyes Tejada, Lorenzo Javier Wong Lam, Diego Israel Llanco Gonzalesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/19902025-05-06T14:29:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers Implementación de asistentes virtuales basados en inteligencia artificial generativa creados en el Laboratorio EDU-INNOVA para mejorar la enseñanza de los docentes |
title |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers |
spellingShingle |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers López Tineo, Nataly Katherine Virginia Virtual Assistants innovation generative artificial intelligence teaching management Professors ChatGPT higher education Asistentes virtuales innovación inteligencia artificial generativa gestión de enseñanza ChatGPT educación superior |
title_short |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers |
title_full |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers |
title_fullStr |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers |
title_full_unstemmed |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers |
title_sort |
Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
López Tineo, Nataly Katherine Virginia Reyes Tejada, Grecia Stefany Wong Lam, Lorenzo Javier Llanco Gonzales, Diego Israel |
author |
López Tineo, Nataly Katherine Virginia |
author_facet |
López Tineo, Nataly Katherine Virginia Reyes Tejada, Grecia Stefany Wong Lam, Lorenzo Javier Llanco Gonzales, Diego Israel |
author_role |
author |
author2 |
Reyes Tejada, Grecia Stefany Wong Lam, Lorenzo Javier Llanco Gonzales, Diego Israel |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Virtual Assistants innovation generative artificial intelligence teaching management Professors ChatGPT higher education Asistentes virtuales innovación inteligencia artificial generativa gestión de enseñanza ChatGPT educación superior |
topic |
Virtual Assistants innovation generative artificial intelligence teaching management Professors ChatGPT higher education Asistentes virtuales innovación inteligencia artificial generativa gestión de enseñanza ChatGPT educación superior |
description |
This exploratory study investigates the implementation of four virtual assistants designed to enhance the teaching management of university professors without compromising educational quality or student engagement. A mixed-methods approach, descriptive-exploratory in nature, was adopted using a non-experimental cross-sectional design. The study population consisted of full-time faculty members from the Department of Basic Courses who achieved the highest scores in their teaching performance evaluations. The Minimum Viable Product (MVP) sample included nine of these Universidad Científica del Sur’s faculty members, impacting a total of 1060 students. The results indicate significant improvements in optimizing faculty time and the quality of educational activities provided, demonstrating the potential of ChatGPT-based virtual assistants to optimize teaching management in higher education. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-04-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto text |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990 10.21142/DES-1702-2025-0020 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1702-2025-0020 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990/DES-1702-2025-0020 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 17 No. 2 (2025): The professional identity of teachers in the era of artificial intelligence: Challenges and redefinitions in the Latin American context; e0020 Desde el Sur; Vol. 17 Núm. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e0020 Desde el Sur; v. 17 n. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e0020 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1702-2025 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844342927864627200 |
score |
12.807994 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).