Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers

Descripción del Articulo

This exploratory study investigates the implementation of four virtual assistants designed to enhance the teaching management of university professors without compromising educational quality or student engagement. A mixed-methods approach, descriptive-exploratory in nature, was adopted using a non-...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: López Tineo, Nataly Katherine Virginia, Reyes Tejada, Grecia Stefany, Wong Lam, Lorenzo Javier, Llanco Gonzales, Diego Israel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1990
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Virtual Assistants
innovation
generative artificial intelligence
teaching management Professors
ChatGPT
higher education
Asistentes virtuales
innovación
inteligencia artificial generativa
gestión de enseñanza
educación superior
id REVUCS_e471c8a8ff6b49003b33543586e055e4
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1990
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of TeachersImplementación de asistentes virtuales basados en inteligencia artificial generativa creados en el Laboratorio EDU-INNOVA para mejorar la enseñanza de los docentesLópez Tineo, Nataly Katherine VirginiaReyes Tejada, Grecia StefanyWong Lam, Lorenzo JavierLlanco Gonzales, Diego IsraelVirtual Assistantsinnovationgenerative artificial intelligenceteaching management ProfessorsChatGPThigher educationAsistentes virtualesinnovacióninteligencia artificial generativagestión de enseñanzaChatGPTeducación superiorThis exploratory study investigates the implementation of four virtual assistants designed to enhance the teaching management of university professors without compromising educational quality or student engagement. A mixed-methods approach, descriptive-exploratory in nature, was adopted using a non-experimental cross-sectional design. The study population consisted of full-time faculty members from the Department of Basic Courses who achieved the highest scores in their teaching performance evaluations. The Minimum Viable Product (MVP) sample included nine of these Universidad Científica del Sur’s faculty members, impacting a total of 1060 students. The results indicate significant improvements in optimizing faculty time and the quality of educational activities provided, demonstrating the potential of ChatGPT-based virtual assistants to optimize teaching management in higher education.La integración de tecnologías emergentes como la inteligencia artificial generativa (IAGen) puede transformar la enseñanza al automatizar la generación de información para docentes, ya que reduce el tiempo dedicado a actividades en el aula. Este estudio descriptivo exploratorio investiga la implementación de cuatro asistentes virtuales diseñados para mejorar la gestión de la enseñanza de docentes universitarios sin comprometer la calidad educativa. Se adoptó un enfoque de investigación mixto, de tipo descriptivo-exploratorio, utilizando un diseño no experimental transversal. La muestra del producto mínimo viable (PMV) incluyó a 9 docentes de la Universidad Científica del Sur, quienes impactaron a un total de 1060 estudiantes. Los resultados indican mejoras significativas en la optimización del tiempo de los docentes y en la calidad de las actividades educativas proporcionadas, al demostrar el potencial de los asistentes virtuales basados en ChatGPT para optimizar la gestión de la enseñanza en la educación superior.Universidad Cientifica del Sur2025-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextotextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/199010.21142/DES-1702-2025-0020Desde el Sur; Vol. 17 No. 2 (2025): The professional identity of teachers in the era of artificial intelligence: Challenges and redefinitions in the Latin American context; e0020Desde el Sur; Vol. 17 Núm. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e0020Desde el Sur; v. 17 n. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e00202415-09592076-267410.21142/DES-1702-2025reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990/DES-1702-2025-0020Derechos de autor 2025 Nataly Katherine Virginia López Tineo, Grecia Stefany Reyes Tejada, Lorenzo Javier Wong Lam, Diego Israel Llanco Gonzalesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/19902025-05-06T14:29:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
Implementación de asistentes virtuales basados en inteligencia artificial generativa creados en el Laboratorio EDU-INNOVA para mejorar la enseñanza de los docentes
title Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
spellingShingle Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
López Tineo, Nataly Katherine Virginia
Virtual Assistants
innovation
generative artificial intelligence
teaching management Professors
ChatGPT
higher education
Asistentes virtuales
innovación
inteligencia artificial generativa
gestión de enseñanza
ChatGPT
educación superior
title_short Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
title_full Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
title_fullStr Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
title_full_unstemmed Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
title_sort Implementation of Virtual Assistants based on Generative Artificial Intelligence created in the EDU-INNOVA Laboratory to improve the Teaching of Teachers
dc.creator.none.fl_str_mv López Tineo, Nataly Katherine Virginia
Reyes Tejada, Grecia Stefany
Wong Lam, Lorenzo Javier
Llanco Gonzales, Diego Israel
author López Tineo, Nataly Katherine Virginia
author_facet López Tineo, Nataly Katherine Virginia
Reyes Tejada, Grecia Stefany
Wong Lam, Lorenzo Javier
Llanco Gonzales, Diego Israel
author_role author
author2 Reyes Tejada, Grecia Stefany
Wong Lam, Lorenzo Javier
Llanco Gonzales, Diego Israel
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Virtual Assistants
innovation
generative artificial intelligence
teaching management Professors
ChatGPT
higher education
Asistentes virtuales
innovación
inteligencia artificial generativa
gestión de enseñanza
ChatGPT
educación superior
topic Virtual Assistants
innovation
generative artificial intelligence
teaching management Professors
ChatGPT
higher education
Asistentes virtuales
innovación
inteligencia artificial generativa
gestión de enseñanza
ChatGPT
educación superior
description This exploratory study investigates the implementation of four virtual assistants designed to enhance the teaching management of university professors without compromising educational quality or student engagement. A mixed-methods approach, descriptive-exploratory in nature, was adopted using a non-experimental cross-sectional design. The study population consisted of full-time faculty members from the Department of Basic Courses who achieved the highest scores in their teaching performance evaluations. The Minimum Viable Product (MVP) sample included nine of these Universidad Científica del Sur’s faculty members, impacting a total of 1060 students. The results indicate significant improvements in optimizing faculty time and the quality of educational activities provided, demonstrating the potential of ChatGPT-based virtual assistants to optimize teaching management in higher education.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-04-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
text
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990
10.21142/DES-1702-2025-0020
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990
identifier_str_mv 10.21142/DES-1702-2025-0020
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1990/DES-1702-2025-0020
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 17 No. 2 (2025): The professional identity of teachers in the era of artificial intelligence: Challenges and redefinitions in the Latin American context; e0020
Desde el Sur; Vol. 17 Núm. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e0020
Desde el Sur; v. 17 n. 2 (2025): La identidad profesional del docente en la era de la inteligencia artificial: desafíos y resignificaciones en el contexto latinoamericano; e0020
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1702-2025
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844342927864627200
score 12.807994
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).