Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima

Descripción del Articulo

Formative feedback must be reflected as a daily strategy in educational action. Therefore, the objective of the research was to determine the relationship between feedback and teamwork in university students of a national university in Metropolitan Lima. The positivist paradigm was followed, under t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Abad-Lezama, Irene Roxana, Pantigoso-Leython, Nathalí, Jara-Llanos, Gleny Secibel, Colina-Ysea, Félix José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1461
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:retroalimentación
trabajo estudiantil
estudiante universitario
relaciones entre pares
agrupamiento educacional
feedback
student work
university student
peer relationships
educational grouping
id REVUCS_169771b3538fe7efaedcc737cbf03674
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1461
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan LimaRetroalimentación y trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima MetropolitanaAbad-Lezama, Irene RoxanaPantigoso-Leython, Nathalí Jara-Llanos, Gleny SecibelColina-Ysea, Félix Joséretroalimentacióntrabajo estudiantilestudiante universitariorelaciones entre paresagrupamiento educacionalfeedbackstudent workuniversity studentpeer relationshipseducational groupingFormative feedback must be reflected as a daily strategy in educational action. Therefore, the objective of the research was to determine the relationship between feedback and teamwork in university students of a national university in Metropolitan Lima. The positivist paradigm was followed, under the quantitative approach, non-experimental design and correlational type. The population and sample was defined by 146 university students from the different departments of the Faculty of Social Sciences and Humanities, who are enrolled in pre-professional practices corresponding to cycles V to X, at a public university in Lima, Peru. The technique was the survey and the questionnaire was used as an instrument. It is concluded that there is a significant relationship between feedback and teamwork in university students, contributing to the academic and professional training of students. Formative feedback must become a daily strategy that allows the educational actors involved in the process to learn to unlearn to build new knowledge, promoting teamwork under a systemic vision.La retroalimentación formativa debe reflejarse como una estrategia cotidiana en la acción educativa. Por lo tanto, la investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre la retroalimentación y el trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima Metropolitana. Siguió el paradigma positivista, bajo el enfoque cuantitativo, diseño no experimental y de tipo correlacional. La población y la muestra quedaron definidas por 146 estudiantes universitarios de los distintos departamentos de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, quienes cursan las prácticas preprofesionales correspondientes a los ciclos del V al X, en una universidad pública en Lima, Perú. La técnica fue la encuesta y como instrumento se utilizó el cuestionario. Se concluye que existe relación significativa entre la retroalimentación y el trabajo en equipo en estudiantes universitarios, contribuyendo en la formación académica y profesional de los estudiantes. La retroalimentación formativa debe convertirse en una estrategia cotidiana que permita a los actores educativos involucrados en el proceso aprender a desaprender para construir nuevos saberes, fomentando el trabajo en equipo bajo una visión sistémica. Universidad Cientifica del Sur2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionresultado de investigación application/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/146110.21142/DES-1503-2023-0041Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; 0041Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 0041Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 00412415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461/1165Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14612023-12-21T19:07:34Z
dc.title.none.fl_str_mv Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
Retroalimentación y trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima Metropolitana
title Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
spellingShingle Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
Abad-Lezama, Irene Roxana
retroalimentación
trabajo estudiantil
estudiante universitario
relaciones entre pares
agrupamiento educacional
feedback
student work
university student
peer relationships
educational grouping
title_short Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
title_full Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
title_fullStr Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
title_full_unstemmed Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
title_sort Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Abad-Lezama, Irene Roxana
Pantigoso-Leython, Nathalí
Jara-Llanos, Gleny Secibel
Colina-Ysea, Félix José
author Abad-Lezama, Irene Roxana
author_facet Abad-Lezama, Irene Roxana
Pantigoso-Leython, Nathalí
Jara-Llanos, Gleny Secibel
Colina-Ysea, Félix José
author_role author
author2 Pantigoso-Leython, Nathalí
Jara-Llanos, Gleny Secibel
Colina-Ysea, Félix José
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv retroalimentación
trabajo estudiantil
estudiante universitario
relaciones entre pares
agrupamiento educacional
feedback
student work
university student
peer relationships
educational grouping
topic retroalimentación
trabajo estudiantil
estudiante universitario
relaciones entre pares
agrupamiento educacional
feedback
student work
university student
peer relationships
educational grouping
description Formative feedback must be reflected as a daily strategy in educational action. Therefore, the objective of the research was to determine the relationship between feedback and teamwork in university students of a national university in Metropolitan Lima. The positivist paradigm was followed, under the quantitative approach, non-experimental design and correlational type. The population and sample was defined by 146 university students from the different departments of the Faculty of Social Sciences and Humanities, who are enrolled in pre-professional practices corresponding to cycles V to X, at a public university in Lima, Peru. The technique was the survey and the questionnaire was used as an instrument. It is concluded that there is a significant relationship between feedback and teamwork in university students, contributing to the academic and professional training of students. Formative feedback must become a daily strategy that allows the educational actors involved in the process to learn to unlearn to build new knowledge, promoting teamwork under a systemic vision.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
resultado de investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461
10.21142/DES-1503-2023-0041
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461
identifier_str_mv 10.21142/DES-1503-2023-0041
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461/1165
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; 0041
Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 0041
Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 0041
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1503-2023
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845611288245305344
score 12.789326
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).