Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima
Descripción del Articulo
Formative feedback must be reflected as a daily strategy in educational action. Therefore, the objective of the research was to determine the relationship between feedback and teamwork in university students of a national university in Metropolitan Lima. The positivist paradigm was followed, under t...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1461 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | retroalimentación trabajo estudiantil estudiante universitario relaciones entre pares agrupamiento educacional feedback student work university student peer relationships educational grouping |
id |
REVUCS_169771b3538fe7efaedcc737cbf03674 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1461 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan LimaRetroalimentación y trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima MetropolitanaAbad-Lezama, Irene RoxanaPantigoso-Leython, Nathalí Jara-Llanos, Gleny SecibelColina-Ysea, Félix Joséretroalimentacióntrabajo estudiantilestudiante universitariorelaciones entre paresagrupamiento educacionalfeedbackstudent workuniversity studentpeer relationshipseducational groupingFormative feedback must be reflected as a daily strategy in educational action. Therefore, the objective of the research was to determine the relationship between feedback and teamwork in university students of a national university in Metropolitan Lima. The positivist paradigm was followed, under the quantitative approach, non-experimental design and correlational type. The population and sample was defined by 146 university students from the different departments of the Faculty of Social Sciences and Humanities, who are enrolled in pre-professional practices corresponding to cycles V to X, at a public university in Lima, Peru. The technique was the survey and the questionnaire was used as an instrument. It is concluded that there is a significant relationship between feedback and teamwork in university students, contributing to the academic and professional training of students. Formative feedback must become a daily strategy that allows the educational actors involved in the process to learn to unlearn to build new knowledge, promoting teamwork under a systemic vision.La retroalimentación formativa debe reflejarse como una estrategia cotidiana en la acción educativa. Por lo tanto, la investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre la retroalimentación y el trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima Metropolitana. Siguió el paradigma positivista, bajo el enfoque cuantitativo, diseño no experimental y de tipo correlacional. La población y la muestra quedaron definidas por 146 estudiantes universitarios de los distintos departamentos de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, quienes cursan las prácticas preprofesionales correspondientes a los ciclos del V al X, en una universidad pública en Lima, Perú. La técnica fue la encuesta y como instrumento se utilizó el cuestionario. Se concluye que existe relación significativa entre la retroalimentación y el trabajo en equipo en estudiantes universitarios, contribuyendo en la formación académica y profesional de los estudiantes. La retroalimentación formativa debe convertirse en una estrategia cotidiana que permita a los actores educativos involucrados en el proceso aprender a desaprender para construir nuevos saberes, fomentando el trabajo en equipo bajo una visión sistémica. Universidad Cientifica del Sur2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionresultado de investigación application/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/146110.21142/DES-1503-2023-0041Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; 0041Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 0041Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 00412415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461/1165Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14612023-12-21T19:07:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima Retroalimentación y trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima Metropolitana |
title |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima |
spellingShingle |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima Abad-Lezama, Irene Roxana retroalimentación trabajo estudiantil estudiante universitario relaciones entre pares agrupamiento educacional feedback student work university student peer relationships educational grouping |
title_short |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima |
title_full |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima |
title_fullStr |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima |
title_full_unstemmed |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima |
title_sort |
Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Abad-Lezama, Irene Roxana Pantigoso-Leython, Nathalí Jara-Llanos, Gleny Secibel Colina-Ysea, Félix José |
author |
Abad-Lezama, Irene Roxana |
author_facet |
Abad-Lezama, Irene Roxana Pantigoso-Leython, Nathalí Jara-Llanos, Gleny Secibel Colina-Ysea, Félix José |
author_role |
author |
author2 |
Pantigoso-Leython, Nathalí Jara-Llanos, Gleny Secibel Colina-Ysea, Félix José |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
retroalimentación trabajo estudiantil estudiante universitario relaciones entre pares agrupamiento educacional feedback student work university student peer relationships educational grouping |
topic |
retroalimentación trabajo estudiantil estudiante universitario relaciones entre pares agrupamiento educacional feedback student work university student peer relationships educational grouping |
description |
Formative feedback must be reflected as a daily strategy in educational action. Therefore, the objective of the research was to determine the relationship between feedback and teamwork in university students of a national university in Metropolitan Lima. The positivist paradigm was followed, under the quantitative approach, non-experimental design and correlational type. The population and sample was defined by 146 university students from the different departments of the Faculty of Social Sciences and Humanities, who are enrolled in pre-professional practices corresponding to cycles V to X, at a public university in Lima, Peru. The technique was the survey and the questionnaire was used as an instrument. It is concluded that there is a significant relationship between feedback and teamwork in university students, contributing to the academic and professional training of students. Formative feedback must become a daily strategy that allows the educational actors involved in the process to learn to unlearn to build new knowledge, promoting teamwork under a systemic vision. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion resultado de investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461 10.21142/DES-1503-2023-0041 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1503-2023-0041 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1461/1165 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; 0041 Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 0041 Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; 0041 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1503-2023 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611288245305344 |
score |
12.789326 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).