Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
Descripción del Articulo
The research work was carried out at the Institute of Public Pedagogical Higher Education of Arequipa, with the purpose of analyzing, firstly, if there is linguistic discrimination towards native bilinguals and, secondly, to know what are the forms of such exclusion. For the operationalization of va...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Católica de Santa María |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica de Santa María |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/272 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Sociolingüística Habilidades lingüísticas Discriminación Lingüística Bilingüismo Nativa. |
id |
REVUCSM_015edc841911894083ccf80366a4969e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/272 |
network_acronym_str |
REVUCSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica de Santa María |
repository_id_str |
|
spelling |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. La discriminación lingüística en estudiantes de bilingüismo de nativa.Luisa Nataly Aguilar MesccoEmma Lourdes Durand GómezMauricio Vilca RodríguezSociolingüísticaHabilidades lingüísticasDiscriminación LingüísticaBilingüismo Nativa.The research work was carried out at the Institute of Public Pedagogical Higher Education of Arequipa, with the purpose of analyzing, firstly, if there is linguistic discrimination towards native bilinguals and, secondly, to know what are the forms of such exclusion. For the operationalization of variables, the following dimensions were considered: native bilingualism (Quechua-Castilian; Aymara-Castilian) and four forms of linguistic discrimination. The type of research is descriptive, ex-post-facto design, developed under the quantitative approach. The survey and a 21-question questionnaire were used to collect information; With these materials we were able to obtain data regarding the different forms of linguistic discrimination towards native Quechua-Aymara bilinguals, within the institution in question. The population is made up of 100% of IESPPA students. The conclusions show the existence of linguistic discrimination towards native bilinguals, because most of them are still unclear about the linguistic varieties and that in our environment the prejudice persists that there is only one standard norm, which is presented as unique and valid and this must be applied in all communicative situations and contexts.El trabajo de investigación se desarrolló en el Instituto de Educación Superior Pedagógico Público de Arequipa, con el propósito de analizar, en primer lugar, si existe discriminación lingüística hacia los bilingües de nativa y, en segundo término, conocer cuáles son las formas de tal exclusión. Para la operacionalización de variables se consideró las siguientes dimensiones: bilingüismo de nativa (quechua-castellano; aimara-castellano) y cuatro formas de discriminación lingüística. El tipo de investigación es descriptiva, de diseño ex-post-facto, desarrollada bajo el enfoque cuantitativo. Se utilizó la encuesta y un cuestionario de 21 preguntas para el recojo de información; con estos materiales pudimos obtener datos respecto de las diferentes formas de discriminación lingüística hacia los bilingües nativos quechua-aimaras, dentro de la institución en mención. La población está constituida por el 100% de los estudiantes del IESPPA. Las conclusiones evidencian la existencia de discriminación lingüística hacia los bilingües de nativa, debido a que la mayoría de ellos aún no tiene claro las variedades lingüísticas y que en nuestro medio persiste el prejuicio de que hay una sola norma estándar, que se presenta como única y válida y esta se debe aplicar en todas las situaciones y contextos comunicativos.Universidad Católica de Santa María2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/27210.35286/veritas.v21i2.272Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-201684-78221684-782210.35286/veritas.v21i2reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa Maríainstname:Universidad Católica de Santa Maríainstacron:UCSMspahttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272/192Derechos de autor 2020 Veritasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/2722021-11-19T17:27:02Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. La discriminación lingüística en estudiantes de bilingüismo de nativa. |
title |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. |
spellingShingle |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. Luisa Nataly Aguilar Mescco Sociolingüística Habilidades lingüísticas Discriminación Lingüística Bilingüismo Nativa. |
title_short |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. |
title_full |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. |
title_fullStr |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. |
title_full_unstemmed |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. |
title_sort |
Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Luisa Nataly Aguilar Mescco Emma Lourdes Durand Gómez Mauricio Vilca Rodríguez |
author |
Luisa Nataly Aguilar Mescco |
author_facet |
Luisa Nataly Aguilar Mescco Emma Lourdes Durand Gómez Mauricio Vilca Rodríguez |
author_role |
author |
author2 |
Emma Lourdes Durand Gómez Mauricio Vilca Rodríguez |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Sociolingüística Habilidades lingüísticas Discriminación Lingüística Bilingüismo Nativa. |
topic |
Sociolingüística Habilidades lingüísticas Discriminación Lingüística Bilingüismo Nativa. |
description |
The research work was carried out at the Institute of Public Pedagogical Higher Education of Arequipa, with the purpose of analyzing, firstly, if there is linguistic discrimination towards native bilinguals and, secondly, to know what are the forms of such exclusion. For the operationalization of variables, the following dimensions were considered: native bilingualism (Quechua-Castilian; Aymara-Castilian) and four forms of linguistic discrimination. The type of research is descriptive, ex-post-facto design, developed under the quantitative approach. The survey and a 21-question questionnaire were used to collect information; With these materials we were able to obtain data regarding the different forms of linguistic discrimination towards native Quechua-Aymara bilinguals, within the institution in question. The population is made up of 100% of IESPPA students. The conclusions show the existence of linguistic discrimination towards native bilinguals, because most of them are still unclear about the linguistic varieties and that in our environment the prejudice persists that there is only one standard norm, which is presented as unique and valid and this must be applied in all communicative situations and contexts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272 10.35286/veritas.v21i2.272 |
url |
https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272 |
identifier_str_mv |
10.35286/veritas.v21i2.272 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272/192 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Veritas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Veritas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Santa María |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Santa María |
dc.source.none.fl_str_mv |
Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20 Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20 Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20 1684-7822 1684-7822 10.35286/veritas.v21i2 reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa María instname:Universidad Católica de Santa María instacron:UCSM |
instname_str |
Universidad Católica de Santa María |
instacron_str |
UCSM |
institution |
UCSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica de Santa María |
collection |
Revistas - Universidad Católica de Santa María |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846064242379194368 |
score |
13.024504 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).