Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.

Descripción del Articulo

The research work was carried out at the Institute of Public Pedagogical Higher Education of Arequipa, with the purpose of analyzing, firstly, if there is linguistic discrimination towards native bilinguals and, secondly, to know what are the forms of such exclusion. For the operationalization of va...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Luisa Nataly Aguilar Mescco, Emma Lourdes Durand Gómez, Mauricio Vilca Rodríguez
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Católica de Santa María
Repositorio:Revistas - Universidad Católica de Santa María
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/272
Enlace del recurso:https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Sociolingüística
Habilidades lingüísticas
Discriminación Lingüística
Bilingüismo Nativa.
id REVUCSM_015edc841911894083ccf80366a4969e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/272
network_acronym_str REVUCSM
network_name_str Revistas - Universidad Católica de Santa María
repository_id_str
spelling Linguistic discrimination in nativa bilingualism students. La discriminación lingüística en estudiantes de bilingüismo de nativa.Luisa Nataly Aguilar MesccoEmma Lourdes Durand GómezMauricio Vilca RodríguezSociolingüísticaHabilidades lingüísticasDiscriminación LingüísticaBilingüismo Nativa.The research work was carried out at the Institute of Public Pedagogical Higher Education of Arequipa, with the purpose of analyzing, firstly, if there is linguistic discrimination towards native bilinguals and, secondly, to know what are the forms of such exclusion. For the operationalization of variables, the following dimensions were considered: native bilingualism (Quechua-Castilian; Aymara-Castilian) and four forms of linguistic discrimination. The type of research is descriptive, ex-post-facto design, developed under the quantitative approach. The survey and a 21-question questionnaire were used to collect information; With these materials we were able to obtain data regarding the different forms of linguistic discrimination towards native Quechua-Aymara bilinguals, within the institution in question. The population is made up of 100% of IESPPA students. The conclusions show the existence of linguistic discrimination towards native bilinguals, because most of them are still unclear about the linguistic varieties and that in our environment the prejudice persists that there is only one standard norm, which is presented as unique and valid and this must be applied in all communicative situations and contexts.El trabajo de investigación se desarrolló en el Instituto de Educación Superior Pedagógico Público de Arequipa, con el propósito de analizar, en primer lugar, si existe discriminación lingüística hacia los bilingües de nativa y, en segundo término, conocer cuáles son las formas de tal exclusión. Para la operacionalización de variables se consideró las siguientes dimensiones: bilingüismo de nativa (quechua-castellano; aimara-castellano) y cuatro formas de discriminación lingüística. El tipo de investigación es descriptiva, de diseño ex-post-facto, desarrollada bajo el enfoque cuantitativo. Se utilizó la encuesta y un cuestionario de 21 preguntas para el recojo de información; con estos materiales pudimos obtener datos respecto de las diferentes formas de discriminación lingüística hacia los bilingües nativos quechua-aimaras, dentro de la institución en mención. La población está constituida por el 100% de los estudiantes del IESPPA. Las conclusiones evidencian la existencia de discriminación lingüística hacia los bilingües de nativa, debido a que la mayoría de ellos aún no tiene claro las variedades lingüísticas y que en nuestro medio persiste el prejuicio de que hay una sola norma estándar, que se presenta como única y válida y esta se debe aplicar en todas las situaciones y contextos comunicativos.Universidad Católica de Santa María2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/27210.35286/veritas.v21i2.272Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-201684-78221684-782210.35286/veritas.v21i2reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa Maríainstname:Universidad Católica de Santa Maríainstacron:UCSMspahttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272/192Derechos de autor 2020 Veritasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/2722021-11-19T17:27:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
La discriminación lingüística en estudiantes de bilingüismo de nativa.

title Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
spellingShingle Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
Luisa Nataly Aguilar Mescco
Sociolingüística
Habilidades lingüísticas
Discriminación Lingüística
Bilingüismo Nativa.
title_short Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
title_full Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
title_fullStr Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
title_full_unstemmed Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
title_sort Linguistic discrimination in nativa bilingualism students.
dc.creator.none.fl_str_mv Luisa Nataly Aguilar Mescco
Emma Lourdes Durand Gómez
Mauricio Vilca Rodríguez
author Luisa Nataly Aguilar Mescco
author_facet Luisa Nataly Aguilar Mescco
Emma Lourdes Durand Gómez
Mauricio Vilca Rodríguez
author_role author
author2 Emma Lourdes Durand Gómez
Mauricio Vilca Rodríguez
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Sociolingüística
Habilidades lingüísticas
Discriminación Lingüística
Bilingüismo Nativa.
topic Sociolingüística
Habilidades lingüísticas
Discriminación Lingüística
Bilingüismo Nativa.
description The research work was carried out at the Institute of Public Pedagogical Higher Education of Arequipa, with the purpose of analyzing, firstly, if there is linguistic discrimination towards native bilinguals and, secondly, to know what are the forms of such exclusion. For the operationalization of variables, the following dimensions were considered: native bilingualism (Quechua-Castilian; Aymara-Castilian) and four forms of linguistic discrimination. The type of research is descriptive, ex-post-facto design, developed under the quantitative approach. The survey and a 21-question questionnaire were used to collect information; With these materials we were able to obtain data regarding the different forms of linguistic discrimination towards native Quechua-Aymara bilinguals, within the institution in question. The population is made up of 100% of IESPPA students. The conclusions show the existence of linguistic discrimination towards native bilinguals, because most of them are still unclear about the linguistic varieties and that in our environment the prejudice persists that there is only one standard norm, which is presented as unique and valid and this must be applied in all communicative situations and contexts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272
10.35286/veritas.v21i2.272
url https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272
identifier_str_mv 10.35286/veritas.v21i2.272
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/272/192
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Veritas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Veritas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Santa María
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Santa María
dc.source.none.fl_str_mv Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20
Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20
Veritas; Vol. 21 Núm. 2 (2020): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 15-20
1684-7822
1684-7822
10.35286/veritas.v21i2
reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa María
instname:Universidad Católica de Santa María
instacron:UCSM
instname_str Universidad Católica de Santa María
instacron_str UCSM
institution UCSM
reponame_str Revistas - Universidad Católica de Santa María
collection Revistas - Universidad Católica de Santa María
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846064242379194368
score 13.024504
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).