Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
Descripción del Articulo
The sustainable mobility approach emerged as a way of facing climate crisis, aiming to reduce CO2 emissions. However, despite its innovative character, the strong support from international organisations and consultants, as well as national and local governments, sustainable mobility does not fully...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/28391 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Enfoque de movilidad Movilidad sustentable Territorios relacionales Barreras y facilitadores de movilidad Trayecto Interdependencia Mobility approach Sustainable mobility Relational territories Mobility barriers and enablers Trajectories Interdependence |
id |
REVPUCP_8c4776f6b068d70f0d69c17d19ffd513 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/28391 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American citiesTerritorios relacionales. Propuesta conceptual para situar la movilidad sustentable en ciudades latinoamericanasJirón, PaolaImilan, Walter A.De La Barra, VictoriaEnfoque de movilidadMovilidad sustentableTerritorios relacionalesBarreras y facilitadores de movilidadTrayectoInterdependenciaMobility approachSustainable mobilityRelational territoriesMobility barriers and enablersTrajectoriesInterdependenceThe sustainable mobility approach emerged as a way of facing climate crisis, aiming to reduce CO2 emissions. However, despite its innovative character, the strong support from international organisations and consultants, as well as national and local governments, sustainable mobility does not fully capture the complexity of urban daily living, as the understanding of mobility is generally reduced to the diverse modes of transport and prioritising those with zero emissions. From a relational approach to territories, the daily mobility approach complements that of sustainable mobility and broadens its comprehension by introducing notions like mobility trajectories, interdependence, barriers and enablers. This approach provides more complex ways of understanding contemporary dwelling practices and territorial experiences. Based on mobile ethnographic research carried out in Santiago de Chile, in pandemic and post-pandemic times, this paper presents ways in which daily mobility can complement interventions linked to sustainable mobility. This approach can unveil the political conflicts that are intrinsically part of highly uneven cities, like those in Latin America, and particularly in Chile.El enfoque de movilidad sustentable surge como una nueva manera de enfrentar la crisis climática, con el objetivo principal de reducir la emisión de CO2. No obstante, pese a lo innovador de la perspectiva y del fuerte impulso que ha obtenido de parte de organismos internacionales y consultoras, así como de gobiernos nacionales y locales, dicho enfoque no logra capturar la complejidad de los modos de habitar cotidianamente en la ciudad, pues se reduce a entender la movilidad a partir de los diversos modos de transporte y a priorizar los no emisores de CO2. Desde una mirada relacional del territorio, el enfoque de movilidad cotidiana complementa el de movilidad sustentable y amplía su comprensión. Nociones como trayecto, interdependencia, barreras y facilitadores de movilidad ayudan a dar cuenta de maneras más complejas de habitar y experimentar los territorios. A partir de estudios etnográficos móviles realizados en Santiago de Chile, tanto en momentos pandémicos como pospandémicos, se presentan formas mediante las cuales la movilidad cotidiana puede complementar las intervenciones vinculadas a la movilidad sustentable. Esta mirada ayuda a develar los conflictos políticos que son parte intrínseca de ciudades altamente desiguales, en el contexto latinoamericano y, particularmente, en Chile.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/2839110.18800/ensayo.202404.001Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 4 (2024); 17-322710-29472413-9726reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391/26277http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/283912024-11-25T13:48:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities Territorios relacionales. Propuesta conceptual para situar la movilidad sustentable en ciudades latinoamericanas |
title |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities |
spellingShingle |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities Jirón, Paola Enfoque de movilidad Movilidad sustentable Territorios relacionales Barreras y facilitadores de movilidad Trayecto Interdependencia Mobility approach Sustainable mobility Relational territories Mobility barriers and enablers Trajectories Interdependence |
title_short |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities |
title_full |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities |
title_fullStr |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities |
title_full_unstemmed |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities |
title_sort |
Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Jirón, Paola Imilan, Walter A. De La Barra, Victoria |
author |
Jirón, Paola |
author_facet |
Jirón, Paola Imilan, Walter A. De La Barra, Victoria |
author_role |
author |
author2 |
Imilan, Walter A. De La Barra, Victoria |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Enfoque de movilidad Movilidad sustentable Territorios relacionales Barreras y facilitadores de movilidad Trayecto Interdependencia Mobility approach Sustainable mobility Relational territories Mobility barriers and enablers Trajectories Interdependence |
topic |
Enfoque de movilidad Movilidad sustentable Territorios relacionales Barreras y facilitadores de movilidad Trayecto Interdependencia Mobility approach Sustainable mobility Relational territories Mobility barriers and enablers Trajectories Interdependence |
description |
The sustainable mobility approach emerged as a way of facing climate crisis, aiming to reduce CO2 emissions. However, despite its innovative character, the strong support from international organisations and consultants, as well as national and local governments, sustainable mobility does not fully capture the complexity of urban daily living, as the understanding of mobility is generally reduced to the diverse modes of transport and prioritising those with zero emissions. From a relational approach to territories, the daily mobility approach complements that of sustainable mobility and broadens its comprehension by introducing notions like mobility trajectories, interdependence, barriers and enablers. This approach provides more complex ways of understanding contemporary dwelling practices and territorial experiences. Based on mobile ethnographic research carried out in Santiago de Chile, in pandemic and post-pandemic times, this paper presents ways in which daily mobility can complement interventions linked to sustainable mobility. This approach can unveil the political conflicts that are intrinsically part of highly uneven cities, like those in Latin America, and particularly in Chile. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391 10.18800/ensayo.202404.001 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391 |
identifier_str_mv |
10.18800/ensayo.202404.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391/26277 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 4 (2024); 17-32 2710-2947 2413-9726 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1836736780047482880 |
score |
13.785607 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).