Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities

Descripción del Articulo

The sustainable mobility approach emerged as a way of facing climate crisis, aiming to reduce CO2 emissions. However, despite its innovative character, the strong support from international organisations and consultants, as well as national and local governments, sustainable mobility does not fully...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Jirón, Paola, Imilan, Walter A., De La Barra, Victoria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/28391
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Enfoque de movilidad
Movilidad sustentable
Territorios relacionales
Barreras y facilitadores de movilidad
Trayecto
Interdependencia
Mobility approach
Sustainable mobility
Relational territories
Mobility barriers and enablers
Trajectories
Interdependence
id REVPUCP_8c4776f6b068d70f0d69c17d19ffd513
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/28391
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American citiesTerritorios relacionales. Propuesta conceptual para situar la movilidad sustentable en ciudades latinoamericanasJirón, PaolaImilan, Walter A.De La Barra, VictoriaEnfoque de movilidadMovilidad sustentableTerritorios relacionalesBarreras y facilitadores de movilidadTrayectoInterdependenciaMobility approachSustainable mobilityRelational territoriesMobility barriers and enablersTrajectoriesInterdependenceThe sustainable mobility approach emerged as a way of facing climate crisis, aiming to reduce CO2 emissions. However, despite its innovative character, the strong support from international organisations and consultants, as well as national and local governments, sustainable mobility does not fully capture the complexity of urban daily living, as the understanding of mobility is generally reduced to the diverse modes of transport and prioritising those with zero emissions. From a relational approach to territories, the daily mobility approach complements that of sustainable mobility and broadens its comprehension by introducing notions like mobility trajectories, interdependence, barriers and enablers. This approach provides more complex ways of understanding contemporary dwelling practices and territorial experiences. Based on mobile ethnographic research carried out in Santiago de Chile, in pandemic and post-pandemic times, this paper presents ways in which daily mobility can complement interventions linked to sustainable mobility. This approach can unveil the political conflicts that are intrinsically part of highly uneven cities, like those in Latin America, and particularly in Chile.El enfoque de movilidad sustentable surge como una nueva manera de enfrentar la crisis climática, con el objetivo principal de reducir la emisión de CO2. No obstante, pese a lo innovador de la perspectiva y del fuerte impulso que ha obtenido de parte de organismos internacionales y consultoras, así como de gobiernos nacionales y locales, dicho enfoque no logra capturar la complejidad de los modos de habitar cotidianamente en la ciudad, pues se reduce a entender la movilidad a partir de los diversos modos de transporte y a priorizar los no emisores de CO2. Desde una mirada relacional del territorio, el enfoque de movilidad cotidiana complementa el de movilidad sustentable y amplía su comprensión. Nociones como trayecto, interdependencia, barreras y facilitadores de movilidad ayudan a dar cuenta de maneras más complejas de habitar y experimentar los territorios. A partir de estudios etnográficos móviles realizados en Santiago de Chile, tanto en momentos pandémicos como pospandémicos, se presentan formas mediante las cuales la movilidad cotidiana puede complementar las intervenciones vinculadas a la movilidad sustentable. Esta mirada ayuda a develar los conflictos políticos que son parte intrínseca de ciudades altamente desiguales, en el contexto latinoamericano y, particularmente, en Chile.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/2839110.18800/ensayo.202404.001Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 4 (2024); 17-322710-29472413-9726reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391/26277http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/283912024-11-25T13:48:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
Territorios relacionales. Propuesta conceptual para situar la movilidad sustentable en ciudades latinoamericanas
title Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
spellingShingle Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
Jirón, Paola
Enfoque de movilidad
Movilidad sustentable
Territorios relacionales
Barreras y facilitadores de movilidad
Trayecto
Interdependencia
Mobility approach
Sustainable mobility
Relational territories
Mobility barriers and enablers
Trajectories
Interdependence
title_short Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
title_full Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
title_fullStr Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
title_full_unstemmed Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
title_sort Relational territories. A conceptual proposal to situate sustainable mobility in Latin American cities
dc.creator.none.fl_str_mv Jirón, Paola
Imilan, Walter A.
De La Barra, Victoria
author Jirón, Paola
author_facet Jirón, Paola
Imilan, Walter A.
De La Barra, Victoria
author_role author
author2 Imilan, Walter A.
De La Barra, Victoria
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Enfoque de movilidad
Movilidad sustentable
Territorios relacionales
Barreras y facilitadores de movilidad
Trayecto
Interdependencia
Mobility approach
Sustainable mobility
Relational territories
Mobility barriers and enablers
Trajectories
Interdependence
topic Enfoque de movilidad
Movilidad sustentable
Territorios relacionales
Barreras y facilitadores de movilidad
Trayecto
Interdependencia
Mobility approach
Sustainable mobility
Relational territories
Mobility barriers and enablers
Trajectories
Interdependence
description The sustainable mobility approach emerged as a way of facing climate crisis, aiming to reduce CO2 emissions. However, despite its innovative character, the strong support from international organisations and consultants, as well as national and local governments, sustainable mobility does not fully capture the complexity of urban daily living, as the understanding of mobility is generally reduced to the diverse modes of transport and prioritising those with zero emissions. From a relational approach to territories, the daily mobility approach complements that of sustainable mobility and broadens its comprehension by introducing notions like mobility trajectories, interdependence, barriers and enablers. This approach provides more complex ways of understanding contemporary dwelling practices and territorial experiences. Based on mobile ethnographic research carried out in Santiago de Chile, in pandemic and post-pandemic times, this paper presents ways in which daily mobility can complement interventions linked to sustainable mobility. This approach can unveil the political conflicts that are intrinsically part of highly uneven cities, like those in Latin America, and particularly in Chile.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391
10.18800/ensayo.202404.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391
identifier_str_mv 10.18800/ensayo.202404.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28391/26277
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 4 (2024); 17-32
2710-2947
2413-9726
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836736780047482880
score 13.785607
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).