The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move

Descripción del Articulo

Pedro Costa’s Fontainhas Trilogy—Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000), and Juventude em Marcha (2006)—offers a unique approach to the experience of uprooting and exclusion in contemporary Lisbon. Through a minimalist and collaborative aesthetic, the filmmaker constructs a bodily archive that high...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Zavaleta Silva, Cassandra
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32138
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Migración
Gentrificación
Antropología visual
Cuerpos-archivo
Memoria
Migration
Gentrification
Visual anthropology
Archive-bodies
Memory
id REVPUCP_731498a6872192507e4264c487bb91a8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32138
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the moveLa trilogía de Fontainhas: cuerpos en tránsito, memorias en desplazamientoZavaleta Silva, CassandraMigraciónGentrificaciónAntropología visualCuerpos-archivoMemoriaMigrationGentrificationVisual anthropologyArchive-bodiesMemoryPedro Costa’s Fontainhas Trilogy—Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000), and Juventude em Marcha (2006)—offers a unique approach to the experience of uprooting and exclusion in contemporary Lisbon. Through a minimalist and collaborative aesthetic, the filmmaker constructs a bodily archive that highlights the precariousness of the inhabitants of Fontainhas, a predominantly Cape Verdean migrant community. His approach avoids both exoticism and the aestheticization of suffering, placing bodies as active narrators of memories, struggles, and resistance.Each film articulates a specific dimension of this living archive: in Ossos, bodies embody the vulnerability of daily survival; in No Quarto da Vanda, confinement and addiction reveal the inscription of pain in the intimate; and in Juventude em Marcha, Ventura’s walk bears witness to the loss of territory and the persistence of collective memory in the face of gentrification. Taken together, the trilogy shows that displaced bodies are also political agents that challenge the viewer and reconfigure dominant narratives about poverty and migration. This analysis proposes reading Costa’s cinema as an exercise in visual anthropology that problematizes the representation of marginality and proposes an ethics of the gaze. His images remind us that bodies, even when expelled from spaces, resist as living archives capable of transforming memory and challenging oblivion.La Trilogía de Fontainhas de Pedro Costa —Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000) y Juventude em Marcha (2006)— ofrece una aproximación singular a la experiencia del desarraigo y la exclusión en la Lisboa contemporánea. A través de una estética minimalista y colaborativa, el cineasta construye un archivo corporal que visibiliza la precariedad de los habitantes de Fontainhas, comunidad migrante mayoritariamente caboverdiana. Su propuesta evita tanto el exotismo como la estetización del sufrimiento, para situar a los cuerpos como narradores activos de memorias, luchas y resistencias. Cada filme articula una dimensión específica de este archivo vivo: en Ossos, los cuerpos encarnan la vulnerabilidad de la supervivencia cotidiana; en No Quarto da Vanda, el encierro y la adicción revelan la inscripción del dolor en lo íntimo; y en Juventude em Marcha, el andar de Ventura testimonia la pérdida de un territorio y la persistencia de la memoria colectiva frente a la gentrificación. En conjunto, la trilogía muestra que los cuerpos desplazados son también agentes políticos que interpelan al espectador y reconfiguran las narrativas dominantes sobre pobreza y migración. Este análisis propone leer el cine de Costa como un ejercicio de antropología visual que problematiza la representación de la marginalidad y plantea una ética de la mirada. Sus imágenes nos recuerdan que los cuerpos, aun expulsados de los espacios, resisten como archivos vivientes capaces de transformar la memoria y desafiar el olvido.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 133-1432076-27042076-0574reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138/28025http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/321382025-10-07T03:09:28Z
dc.title.none.fl_str_mv The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
La trilogía de Fontainhas: cuerpos en tránsito, memorias en desplazamiento
title The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
spellingShingle The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
Zavaleta Silva, Cassandra
Migración
Gentrificación
Antropología visual
Cuerpos-archivo
Memoria
Migration
Gentrification
Visual anthropology
Archive-bodies
Memory
title_short The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
title_full The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
title_fullStr The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
title_full_unstemmed The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
title_sort The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
dc.creator.none.fl_str_mv Zavaleta Silva, Cassandra
author Zavaleta Silva, Cassandra
author_facet Zavaleta Silva, Cassandra
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Migración
Gentrificación
Antropología visual
Cuerpos-archivo
Memoria
Migration
Gentrification
Visual anthropology
Archive-bodies
Memory
topic Migración
Gentrificación
Antropología visual
Cuerpos-archivo
Memoria
Migration
Gentrification
Visual anthropology
Archive-bodies
Memory
description Pedro Costa’s Fontainhas Trilogy—Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000), and Juventude em Marcha (2006)—offers a unique approach to the experience of uprooting and exclusion in contemporary Lisbon. Through a minimalist and collaborative aesthetic, the filmmaker constructs a bodily archive that highlights the precariousness of the inhabitants of Fontainhas, a predominantly Cape Verdean migrant community. His approach avoids both exoticism and the aestheticization of suffering, placing bodies as active narrators of memories, struggles, and resistance.Each film articulates a specific dimension of this living archive: in Ossos, bodies embody the vulnerability of daily survival; in No Quarto da Vanda, confinement and addiction reveal the inscription of pain in the intimate; and in Juventude em Marcha, Ventura’s walk bears witness to the loss of territory and the persistence of collective memory in the face of gentrification. Taken together, the trilogy shows that displaced bodies are also political agents that challenge the viewer and reconfigure dominant narratives about poverty and migration. This analysis proposes reading Costa’s cinema as an exercise in visual anthropology that problematizes the representation of marginality and proposes an ethics of the gaze. His images remind us that bodies, even when expelled from spaces, resist as living archives capable of transforming memory and challenging oblivion.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-10-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138/28025
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 133-143
2076-2704
2076-0574
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609398389014528
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).