The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move
Descripción del Articulo
Pedro Costa’s Fontainhas Trilogy—Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000), and Juventude em Marcha (2006)—offers a unique approach to the experience of uprooting and exclusion in contemporary Lisbon. Through a minimalist and collaborative aesthetic, the filmmaker constructs a bodily archive that high...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32138 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Migración Gentrificación Antropología visual Cuerpos-archivo Memoria Migration Gentrification Visual anthropology Archive-bodies Memory |
id |
REVPUCP_731498a6872192507e4264c487bb91a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32138 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the moveLa trilogía de Fontainhas: cuerpos en tránsito, memorias en desplazamientoZavaleta Silva, CassandraMigraciónGentrificaciónAntropología visualCuerpos-archivoMemoriaMigrationGentrificationVisual anthropologyArchive-bodiesMemoryPedro Costa’s Fontainhas Trilogy—Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000), and Juventude em Marcha (2006)—offers a unique approach to the experience of uprooting and exclusion in contemporary Lisbon. Through a minimalist and collaborative aesthetic, the filmmaker constructs a bodily archive that highlights the precariousness of the inhabitants of Fontainhas, a predominantly Cape Verdean migrant community. His approach avoids both exoticism and the aestheticization of suffering, placing bodies as active narrators of memories, struggles, and resistance.Each film articulates a specific dimension of this living archive: in Ossos, bodies embody the vulnerability of daily survival; in No Quarto da Vanda, confinement and addiction reveal the inscription of pain in the intimate; and in Juventude em Marcha, Ventura’s walk bears witness to the loss of territory and the persistence of collective memory in the face of gentrification. Taken together, the trilogy shows that displaced bodies are also political agents that challenge the viewer and reconfigure dominant narratives about poverty and migration. This analysis proposes reading Costa’s cinema as an exercise in visual anthropology that problematizes the representation of marginality and proposes an ethics of the gaze. His images remind us that bodies, even when expelled from spaces, resist as living archives capable of transforming memory and challenging oblivion.La Trilogía de Fontainhas de Pedro Costa —Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000) y Juventude em Marcha (2006)— ofrece una aproximación singular a la experiencia del desarraigo y la exclusión en la Lisboa contemporánea. A través de una estética minimalista y colaborativa, el cineasta construye un archivo corporal que visibiliza la precariedad de los habitantes de Fontainhas, comunidad migrante mayoritariamente caboverdiana. Su propuesta evita tanto el exotismo como la estetización del sufrimiento, para situar a los cuerpos como narradores activos de memorias, luchas y resistencias. Cada filme articula una dimensión específica de este archivo vivo: en Ossos, los cuerpos encarnan la vulnerabilidad de la supervivencia cotidiana; en No Quarto da Vanda, el encierro y la adicción revelan la inscripción del dolor en lo íntimo; y en Juventude em Marcha, el andar de Ventura testimonia la pérdida de un territorio y la persistencia de la memoria colectiva frente a la gentrificación. En conjunto, la trilogía muestra que los cuerpos desplazados son también agentes políticos que interpelan al espectador y reconfiguran las narrativas dominantes sobre pobreza y migración. Este análisis propone leer el cine de Costa como un ejercicio de antropología visual que problematiza la representación de la marginalidad y plantea una ética de la mirada. Sus imágenes nos recuerdan que los cuerpos, aun expulsados de los espacios, resisten como archivos vivientes capaces de transformar la memoria y desafiar el olvido.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 133-1432076-27042076-0574reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138/28025http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/321382025-10-07T03:09:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move La trilogía de Fontainhas: cuerpos en tránsito, memorias en desplazamiento |
title |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move |
spellingShingle |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move Zavaleta Silva, Cassandra Migración Gentrificación Antropología visual Cuerpos-archivo Memoria Migration Gentrification Visual anthropology Archive-bodies Memory |
title_short |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move |
title_full |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move |
title_fullStr |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move |
title_full_unstemmed |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move |
title_sort |
The Fontainhas Trilogy: bodies in transit, memories on the move |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zavaleta Silva, Cassandra |
author |
Zavaleta Silva, Cassandra |
author_facet |
Zavaleta Silva, Cassandra |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Migración Gentrificación Antropología visual Cuerpos-archivo Memoria Migration Gentrification Visual anthropology Archive-bodies Memory |
topic |
Migración Gentrificación Antropología visual Cuerpos-archivo Memoria Migration Gentrification Visual anthropology Archive-bodies Memory |
description |
Pedro Costa’s Fontainhas Trilogy—Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000), and Juventude em Marcha (2006)—offers a unique approach to the experience of uprooting and exclusion in contemporary Lisbon. Through a minimalist and collaborative aesthetic, the filmmaker constructs a bodily archive that highlights the precariousness of the inhabitants of Fontainhas, a predominantly Cape Verdean migrant community. His approach avoids both exoticism and the aestheticization of suffering, placing bodies as active narrators of memories, struggles, and resistance.Each film articulates a specific dimension of this living archive: in Ossos, bodies embody the vulnerability of daily survival; in No Quarto da Vanda, confinement and addiction reveal the inscription of pain in the intimate; and in Juventude em Marcha, Ventura’s walk bears witness to the loss of territory and the persistence of collective memory in the face of gentrification. Taken together, the trilogy shows that displaced bodies are also political agents that challenge the viewer and reconfigure dominant narratives about poverty and migration. This analysis proposes reading Costa’s cinema as an exercise in visual anthropology that problematizes the representation of marginality and proposes an ethics of the gaze. His images remind us that bodies, even when expelled from spaces, resist as living archives capable of transforming memory and challenging oblivion. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-10-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32138/28025 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 133-143 2076-2704 2076-0574 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846609398389014528 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).