About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education

Descripción del Articulo

This article discusses how legal education extends the symbolic violence intrinsic to the law and legal discourse. The article, while keeping in mind power relations inherent to legal education, discusses how disciplinary approaches reinforce the symbolic violence conveyed through legal education. T...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Saucier Calderón, Jean-Paul
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/15257
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15257
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación legal
Violencia simbólica
Discurso legal
Ética
Interdisciplinariedad
Legal education
Symbolic violence
Legal discourse
Ethics
Interdisciplinarity
id REVPUCP_5443a5680c56e2ca833eab6da9686380
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/15257
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal EducationDe Profesores, Chamanes y Curanderos: Hacia una Ética de la Violencia en la Educación LegalSaucier Calderón, Jean-PaulEducación legalViolencia simbólicaDiscurso legalÉticaInterdisciplinariedadLegal educationSymbolic violenceLegal discourseEthicsInterdisciplinarityThis article discusses how legal education extends the symbolic violence intrinsic to the law and legal discourse. The article, while keeping in mind power relations inherent to legal education, discusses how disciplinary approaches reinforce the symbolic violence conveyed through legal education. The article presents «Interdisciplinarity» in contrast to a structuring and compartmentalized view of the law, and explains how interdisciplinarity can attenuate symbolic violence in legal education. Having this in mind, the author proposes an «ethics of violence» in legal education that suggests professors should moderate the levels of symbolic violence channeled during the educational process and participate in the unveiling of symbolic violence-generating structures. The article concludes with views on the limits of such an ethical proposition, particularly when considering how an ethics of violence could end up legitimizing the issues it initially sought to oppose.El artículo explora cómo la violencia simbólica del derecho y del discurso jurídico se puede trasladar a la educación legal. Con tal objeto, y tomando en cuenta las relaciones de poder inherentes a la enseñanza del derecho, se analiza en qué medida el pensamiento disciplinario puede reforzar la violencia simbólica transmitida en la enseñanza del derecho. Frente al pensamiento disciplinario, se estudia cómo la interdisciplinariedad se presenta como una contracorriente a una perspectiva estructurante y aislacionista, propiciada por una visión formalista del derecho y de las disciplinas en general. Se expone cómo la interdisciplinariedad permitiría atenuar la violencia simbólica de la enseñanza del derecho. Ante esas observaciones se esboza una pistas de solución desde una ética de la violenciaen la educación legal que consiste principalmente en la moderación de la aplicación de la violencia del derecho y en el desvelamiento de las estructuras generadoras de violencia simbólica. Se concluye observando los límites de esta ética, pues podría resultar un instrumento de legitimación de la misma violencia simbólica.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15257Derecho & Sociedad; Núm. 45 (2015); 403-4142521-599X2079-3634reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15257/15725Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedadhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/152572018-03-17T00:52:54Z
dc.title.none.fl_str_mv About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
De Profesores, Chamanes y Curanderos: Hacia una Ética de la Violencia en la Educación Legal
title About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
spellingShingle About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
Saucier Calderón, Jean-Paul
Educación legal
Violencia simbólica
Discurso legal
Ética
Interdisciplinariedad
Legal education
Symbolic violence
Legal discourse
Ethics
Interdisciplinarity
title_short About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
title_full About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
title_fullStr About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
title_full_unstemmed About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
title_sort About Teachers, Shamans and Healers: Towards an Ethics of Violence in Legal Education
dc.creator.none.fl_str_mv Saucier Calderón, Jean-Paul
author Saucier Calderón, Jean-Paul
author_facet Saucier Calderón, Jean-Paul
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación legal
Violencia simbólica
Discurso legal
Ética
Interdisciplinariedad
Legal education
Symbolic violence
Legal discourse
Ethics
Interdisciplinarity
topic Educación legal
Violencia simbólica
Discurso legal
Ética
Interdisciplinariedad
Legal education
Symbolic violence
Legal discourse
Ethics
Interdisciplinarity
description This article discusses how legal education extends the symbolic violence intrinsic to the law and legal discourse. The article, while keeping in mind power relations inherent to legal education, discusses how disciplinary approaches reinforce the symbolic violence conveyed through legal education. The article presents «Interdisciplinarity» in contrast to a structuring and compartmentalized view of the law, and explains how interdisciplinarity can attenuate symbolic violence in legal education. Having this in mind, the author proposes an «ethics of violence» in legal education that suggests professors should moderate the levels of symbolic violence channeled during the educational process and participate in the unveiling of symbolic violence-generating structures. The article concludes with views on the limits of such an ethical proposition, particularly when considering how an ethics of violence could end up legitimizing the issues it initially sought to oppose.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15257
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15257
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15257/15725
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedad
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedad
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho & Sociedad; Núm. 45 (2015); 403-414
2521-599X
2079-3634
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900362246029312
score 13.361153
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).