La imagen “distorsionada”: sobre la relación entre perdón y deformidad en los textos Walter Benjamin
Descripción del Articulo
“Distorted Picture: on the Relationship Between Forgiveness and Deformity on Walter Benjamin’s Worka”. The hunchback we find here and there in Benjaminian texts, an image that Benjamin himself describes as the prototype of the distortion (“dem Urbilde der Entstellung”) is also the prototype of the s...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/22212 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/22212 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Distortion Walter Benjamin Hunchback Forgiveness Distorsión Jorobado Perdón |
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La imagen “distorsionada”: sobre la relación entre perdón y deformidad en los textos Walter BenjaminEsparza, Daniel R.DistortionWalter BenjaminHunchbackForgivenessDistorsiónWalter BenjaminJorobadoPerdón“Distorted Picture: on the Relationship Between Forgiveness and Deformity on Walter Benjamin’s Worka”. The hunchback we find here and there in Benjaminian texts, an image that Benjamin himself describes as the prototype of the distortion (“dem Urbilde der Entstellung”) is also the prototype of the subject in need of forgiveness. A critical reading of the places in which Benjamin refers to this “distorted image” offers the possibility of raising a theory of forgiveness (and, indirectly, of guilt and justice) that does not reduce forgiveness to a legal form, to some specific emotional dynamics, or to an exchange of moral conditions. Instead, I argue the Benjaminian hunchback endows our common understandings of forgiveness with a clear bodily dimension that is simply absent in most contemporary considerations of the matter.La imagen del jorobado que aparece aquí y allá en el corpus benjaminiano, una imagen que el mismo Benjamin califica como el prototipo de la distorsión (“dem Urbilde der Entstellung”) es también el prototipo del sujeto necesitado de perdón. Una lectura crítica de los lugares en los que Benjamin refiere a esta “imagen distorsionada” ofrece la posibilidad de levantar una teoría del perdón (e, indirectamente, de la culpa y de la justicia) que no reduce el perdón a una forma jurídica, a una particular dinámica emocional, o a un intercambio de condiciones morales, sino que la dota además de una clara dimensión corporal que está simplemente ausente en la mayoría de las consideraciones a propósito del perdón desarrolladas en el siglo XX.Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/2221210.18800/arete.202001.003Areté; Vol. 32 Núm. 1 (2020); 59-702223-37411016-913Xreponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/22212/21505http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/222122023-07-12T20:23:12Z |
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