Social Imaginaries of Peru: Simulation and Simulacrum in the Advertising of the Inca Kola Soft Drink Brand
Descripción del Articulo
This essay addresses the issue of social imaginaries in Peru and their relationship with the advertising of the Inca Kola soft drink brand, focusing on the concepts of simulation and simulacrum. Social imaginaries are shared representations that influence the way people perceive their social reality...
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28009 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/28009 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
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Social Imaginaries of Peru: Simulation and Simulacrum in the Advertising of the Inca Kola Soft Drink BrandImaginarios sociales de Perú: simulación y simulacro en la publicidad de la marca de refrescos Inca KolaRojas Virijivich, RodolfoSocial imaginariesSimulationSimulacrumAdvertisingInca KolaPeruImaginarios socialesSimulaciónSimulacroPublicidadInca KolaPerúThis essay addresses the issue of social imaginaries in Peru and their relationship with the advertising of the Inca Kola soft drink brand, focusing on the concepts of simulation and simulacrum. Social imaginaries are shared representations that influence the way people perceive their social reality, and are expressed through stories, legends, myths and images. On the other hand, simulation refers to the creation of copies without an original, images of things that do not exist, and simulacrum implies the disturbance and challenge of reality itself. The reflection seeks to establish a link between these concepts and analyze how Inca Kola’s advertising constructs social imaginaries based on simulations, instead of reality. This raises the problem of idealizing aspects of reality that cannot be fulfilled, since simulation originates in the utopia of equivalence. According to Baudrillard (1994/1998, Chapter 2), we live in a society where reality and representations are confused, and simulation is based on the belief that everything can be replaced by its image.El presente ensayo aborda el tema de los imaginarios sociales en el Perú y su relación con la publicidad de la marca de gaseosas Inca Kola; para ello, se centra en los conceptos de simulación y simulacro. Los imaginarios sociales son representaciones compartidas que influyen en la forma en que las personas perciben su realidad social, y se expresan a través de historias, leyendas, mitos e imágenes. Por otro lado, la simulación se refiere a la creación de copias sin un original, imágenes de cosas que no existen; y el simulacro implica la perturbación y el desafío de la realidad misma. La reflexión busca establecer un vínculo entre estos conceptos y analizar cómo la publicidad de Inca Kola construye imaginarios sociales basados en simulaciones y no en la realidad. Esto plantea el problema de idealizar aspectos de la realidad que no pueden cumplirse, ya que la simulación se origina en la utopía de la equivalencia. Según Baudrillard (1994/1998, Capítulo 2), vivimos en una sociedad en la que la realidad y las representaciones se confunden, y la simulación se basa en la creencia de que todo puede ser reemplazado por su imagen.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/28009Conexión; No. 20 (2023): Communication and Visual Culture: Contemporary Narratives from Visuality; 139-156Conexión; Núm. 20 (2023): Comunicación y cultura visual: narrativas contemporáneas desde la visualidad; 139-156Conexión; n. 20 (2023): Comunicación y cultura visual: narrativas contemporáneas desde la visualidad; 139-1562413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/28009/26004http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/28009/26193http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/28009/26241Derechos de autor 2024 Conexióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/280092024-11-27T14:20:48Z |
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This essay addresses the issue of social imaginaries in Peru and their relationship with the advertising of the Inca Kola soft drink brand, focusing on the concepts of simulation and simulacrum. Social imaginaries are shared representations that influence the way people perceive their social reality, and are expressed through stories, legends, myths and images. On the other hand, simulation refers to the creation of copies without an original, images of things that do not exist, and simulacrum implies the disturbance and challenge of reality itself. The reflection seeks to establish a link between these concepts and analyze how Inca Kola’s advertising constructs social imaginaries based on simulations, instead of reality. This raises the problem of idealizing aspects of reality that cannot be fulfilled, since simulation originates in the utopia of equivalence. According to Baudrillard (1994/1998, Chapter 2), we live in a society where reality and representations are confused, and simulation is based on the belief that everything can be replaced by its image. |
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