Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020
Descripción del Articulo
Air pollution is addressed in Peru with regulations focused only on its physical dimension, even though it also presents a social dimension and a political dimension. The knowledge contributed by Peruvian universities can be leveraged to design regulations that address this problem with a multidimen...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28948 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28948 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Air pollution Knowledge Environmental regulations Peru Environmental dimensions Contaminación atmosférica Conocimiento Dimensiones ambientales Normativas ambientales Perú |
id |
REVPUCP_2f6647caba1695498636b33162d5256c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28948 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020La contaminación atmosférica como problema multidimensional: aporte de las universidades peruanas durante el periodo 2001-2020Murriel Gonzales, Federico AugustoEschenhagen Durán, María LuisaAir pollutionKnowledgeEnvironmental regulationsPeruEnvironmental dimensionsContaminación atmosféricaConocimientoDimensiones ambientalesNormativas ambientalesPerúAir pollution is addressed in Peru with regulations focused only on its physical dimension, even though it also presents a social dimension and a political dimension. The knowledge contributed by Peruvian universities can be leveraged to design regulations that address this problem with a multidimensional approach; however, its current status is unknown. This work goes beyond a literature review as it aims to answer the research question: What knowledge have Peruvian universities contributed on the physical, social, and political dimensions of air pollution at the national level during the period 2001- 2020? For this purpose, the concepts of the physical, social, and political dimensions of air pollution were used as the theoretical framework, and the state-of-the-art technique as the methodology. Knowledge on air pollution from 84 academic articles from academic journals of 23 Peruvian universities was collected and analyzed. The results indicate that the knowledge provided by Peruvian universities is insufficient to support regulations with a multidimensional approach. Additionally, they reveal gaps in knowledge and show trends followed by these institutions in the last two decades, such as the prevalence of positivism as the main paradigm in knowledge generation.La contaminación atmosférica es afrontada en Perú con normativas enfocadas solo en su dimensión física, aun cuando también presenta una dimensión social y otra política. El conocimiento aportado por las universidades peruanas puede aprovecharse para diseñar normativas que aborden dicha problemática con enfoque multidimensional; sin embargo, se desconoce su situación actual. Este trabajo va más allá de una revisión bibliográfica puesto que apunta a responder la pregunta de investigación: ¿Qué conocimiento han aportado las universidades peruanas sobre la dimensión física, social y política de la contaminación atmosférica, a nivel nacional, durante el periodo 2001-2020? Para tal fin, se utilizaron los conceptos de dimensión física, social y política de la contaminación atmosférica como marco teórico, y la técnica del estado del arte como metodología. Se recolectó y analizó el conocimiento sobre contaminación atmosférica de 84 artículos académicos de revistas académicas de 23 universidades peruanas. Los resultados indican que el conocimiento proporcionado por las universidades peruanas es insuficiente para respaldar normativas con un enfoque multidimensional. Además, revelan lagunas en el conocimiento y muestran tendencias seguidas por estas instituciones en los últimos dos decenios, como la prevalencia del positivismo como paradigma principal en la generación de conocimiento.Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de la Naturaleza, Tierra y Energía (INTE-PUCP)2025-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28948Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 16 (2025): Revista Kawsaypacha; A-0012709-36892523-2894reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28948/27963http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/289482025-09-22T17:58:44Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 La contaminación atmosférica como problema multidimensional: aporte de las universidades peruanas durante el periodo 2001-2020 |
title |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 |
spellingShingle |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 Murriel Gonzales, Federico Augusto Air pollution Knowledge Environmental regulations Peru Environmental dimensions Contaminación atmosférica Conocimiento Dimensiones ambientales Normativas ambientales Perú |
title_short |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 |
title_full |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 |
title_fullStr |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 |
title_full_unstemmed |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 |
title_sort |
Air Pollution as a Multidimensional Problem: Contribution of Peruvian Universities During the Period 2001-2020 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Murriel Gonzales, Federico Augusto Eschenhagen Durán, María Luisa |
author |
Murriel Gonzales, Federico Augusto |
author_facet |
Murriel Gonzales, Federico Augusto Eschenhagen Durán, María Luisa |
author_role |
author |
author2 |
Eschenhagen Durán, María Luisa |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Air pollution Knowledge Environmental regulations Peru Environmental dimensions Contaminación atmosférica Conocimiento Dimensiones ambientales Normativas ambientales Perú |
topic |
Air pollution Knowledge Environmental regulations Peru Environmental dimensions Contaminación atmosférica Conocimiento Dimensiones ambientales Normativas ambientales Perú |
description |
Air pollution is addressed in Peru with regulations focused only on its physical dimension, even though it also presents a social dimension and a political dimension. The knowledge contributed by Peruvian universities can be leveraged to design regulations that address this problem with a multidimensional approach; however, its current status is unknown. This work goes beyond a literature review as it aims to answer the research question: What knowledge have Peruvian universities contributed on the physical, social, and political dimensions of air pollution at the national level during the period 2001- 2020? For this purpose, the concepts of the physical, social, and political dimensions of air pollution were used as the theoretical framework, and the state-of-the-art technique as the methodology. Knowledge on air pollution from 84 academic articles from academic journals of 23 Peruvian universities was collected and analyzed. The results indicate that the knowledge provided by Peruvian universities is insufficient to support regulations with a multidimensional approach. Additionally, they reveal gaps in knowledge and show trends followed by these institutions in the last two decades, such as the prevalence of positivism as the main paradigm in knowledge generation. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-09-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28948 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28948 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28948/27963 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de la Naturaleza, Tierra y Energía (INTE-PUCP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de la Naturaleza, Tierra y Energía (INTE-PUCP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 16 (2025): Revista Kawsaypacha; A-001 2709-3689 2523-2894 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846609484608176128 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).