Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school

Descripción del Articulo

Given, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Thorne, Cecilia, Morla, Kim, Ucelli, Paola, Nakano, Teresa, Mauchi, Beatriz, Landeo, Lorena, Vásquez, Angie, Huerta, Román
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/6369
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:reading comprehension
ICT
virtual platform
reading comprehension strategies
vocabulary
comprensión de lectura
TIC
plataforma virtual
estrategias de comprensión de lectura
vocabulario
id REVPUCP_2d643d01a5129c0c449a41cba7bdc29e
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/6369
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary schoolEfecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primariaThorne, CeciliaMorla, KimUcelli, PaolaNakano, TeresaMauchi, BeatrizLandeo, LorenaVásquez, AngieHuerta, Románreading comprehensionICTvirtual platformreading comprehension strategiesvocabularycomprensión de lecturaTICplataforma virtualestrategias de comprensión de lecturavocabularioGiven, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension. In order to do this, the reading comprehension strategies and vocabulary activities from the research-based digital environment ICON were adapted to design the platform LEO. A total of 88 fifth graders from urban middle-to-low-income private schools from Lima participated in this quasi-experimental study, which involved acontrol group and a treatment group that participated in a 12-week teacher-mediated digital intervention. All participants were administered reading and vocabulary assessments pre and post intervention. Results revealed that students who participated in the intervention achieved higher comprehension scores for narrative texts and higher vocabulary scores than those of the control group.Frente a los bajos resultados que los niños peruanos obtienen en las pruebas nacionales e internacionales de comprensión de lectura y tomando en consideración el aumento de inversión en tecnología en las instituciones educativas del país, el presente estudio buscó desarrollar y evaluar una herramienta virtual para mejorar la comprensión de lectura. Para ello, se adaptaron las estrategias de comprensión de lectura y ejercicios de vocabulario del entorno virtual ICON y se diseñó la plataforma LEO. Un total de 88 estudiantes de quinto grado de primaria, provenientes de colegios privados de nivel socioeconómico medio-bajo de Lima Metropolitana, participaron en este estudio cuasi-experimental, con un grupo control y un grupo que participó en la intervención digital a lo largo de 12 semanas. Todos los participantes fueron evaluados utilizando pruebas de entrada y salida de comprensión de lectura y vocabulario. Los resultados revelaron que los estudiantes que interactuaron con la plataforma LEO obtuvieron resultados significativamente más altos en la comprensión de textos narrativos y vocabulario luego de finalizada la intervención, respecto a sus puntajes al inicio de la misma y también en comparación con el grupo que no empleó la plataforma.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/636910.18800/psico.201301.001Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2013); 3-352223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369/6423info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/63692020-03-04T20:26:09Z
dc.title.none.fl_str_mv Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
Efecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria
title Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
spellingShingle Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
Thorne, Cecilia
reading comprehension
ICT
virtual platform
reading comprehension strategies
vocabulary
comprensión de lectura
TIC
plataforma virtual
estrategias de comprensión de lectura
vocabulario
title_short Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
title_full Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
title_fullStr Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
title_full_unstemmed Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
title_sort Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
dc.creator.none.fl_str_mv Thorne, Cecilia
Morla, Kim
Ucelli, Paola
Nakano, Teresa
Mauchi, Beatriz
Landeo, Lorena
Vásquez, Angie
Huerta, Román
author Thorne, Cecilia
author_facet Thorne, Cecilia
Morla, Kim
Ucelli, Paola
Nakano, Teresa
Mauchi, Beatriz
Landeo, Lorena
Vásquez, Angie
Huerta, Román
author_role author
author2 Morla, Kim
Ucelli, Paola
Nakano, Teresa
Mauchi, Beatriz
Landeo, Lorena
Vásquez, Angie
Huerta, Román
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv reading comprehension
ICT
virtual platform
reading comprehension strategies
vocabulary
comprensión de lectura
TIC
plataforma virtual
estrategias de comprensión de lectura
vocabulario
topic reading comprehension
ICT
virtual platform
reading comprehension strategies
vocabulary
comprensión de lectura
TIC
plataforma virtual
estrategias de comprensión de lectura
vocabulario
description Given, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension. In order to do this, the reading comprehension strategies and vocabulary activities from the research-based digital environment ICON were adapted to design the platform LEO. A total of 88 fifth graders from urban middle-to-low-income private schools from Lima participated in this quasi-experimental study, which involved acontrol group and a treatment group that participated in a 12-week teacher-mediated digital intervention. All participants were administered reading and vocabulary assessments pre and post intervention. Results revealed that students who participated in the intervention achieved higher comprehension scores for narrative texts and higher vocabulary scores than those of the control group.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369
10.18800/psico.201301.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369
identifier_str_mv 10.18800/psico.201301.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369/6423
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2013); 3-35
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900919731945472
score 13.093635
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).