The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya

Descripción del Articulo

Why and how do societies transform the environmental rules of economic development, or fail to do so? This article compares the experiences of Chile and Peru in the regulation of smelting activities between 1990 and 2010. Air pollution from smelters in  Chuquicamata  and  La Oroya, each emblematic o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Orihuela, José Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/11417
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/economia/article/view/11417
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Chile
Peru
environment
development
mining
institutions
policy entrepreneurs
id REVPUCP_17e81dd929f9d51fed76dee32da96560
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/11417
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La OroyaLas reglas ambientales del desarrollo económico: la regulación de la contaminación del aire generada por las fundidoras de Chuquicamata y La OroyaOrihuela, José CarlosChilePeruenvironmentdevelopmentmininginstitutionspolicy entrepreneursWhy and how do societies transform the environmental rules of economic development, or fail to do so? This article compares the experiences of Chile and Peru in the regulation of smelting activities between 1990 and 2010. Air pollution from smelters in  Chuquicamata  and  La Oroya, each emblematic of the two countries’ mining industries, did not give rise to nationally destabilising protest. Nevertheless, despite the absence of pressing discontent with pollution, the environmental rules for mining could still be improved as a result of  policy  network activism and through highly idiosyncratic institutional channels. The analysis shows that policy entrepreneurship for Chuquicamata was enhanced by a national institutional environment that favoured bureaucratic autonomy, while parallel action for La Oroya was constrained by a political economy of state weakness and elite disregard.¿Por qué y cómo las sociedades transforman las reglas ambientales del desarrollo económico, o fracasan en hacerlo? Este artículo compara las experiencias de Chile y Perú en la regulación de las actividades de las fundidoras de metales entre 1990 y 2010. La contaminación del aire por parte de las fundidoras en Chuquicamata y La Oroya, sitios mineros emblemáticos de ambos países, no generó protestas nacionales desestabilizadoras. Sin embargo, pese a la ausencia de un fuerte descontento debido a la contaminación, las reglas ambientales para la minería pudieron ser mejoradas como resultado del trabajo de redes de activistas (policy network activism) y a través de canales institucionales altamente idiosincráticos. El análisis muestra que los emprendedores de políticas públicas (policy entrepreneurs) para Chuquicamata se fortalecieron por un ambiente institucional nacional que favoreció la autonomía burocrática, mientras que una acción paralela en La Oroya fue frenada por una economía política enmarcada en la debilidad estatal y el poco interés de las élites.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/economia/article/view/1141710.18800/economia.201402.006Economía; Volume 37 Issue 74 (2014); 213-2462304-43060254-4415reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/economia/article/view/11417/11934Derechos de autor 2014 Economíahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/114172025-07-04T15:14:52Z
dc.title.none.fl_str_mv The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
Las reglas ambientales del desarrollo económico: la regulación de la contaminación del aire generada por las fundidoras de Chuquicamata y La Oroya
title The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
spellingShingle The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
Orihuela, José Carlos
Chile
Peru
environment
development
mining
institutions
policy entrepreneurs
title_short The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
title_full The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
title_fullStr The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
title_full_unstemmed The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
title_sort The environmental rules of economic development: Governing air pollution from smelters in Chuquicamata and La Oroya
dc.creator.none.fl_str_mv Orihuela, José Carlos
author Orihuela, José Carlos
author_facet Orihuela, José Carlos
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Chile
Peru
environment
development
mining
institutions
policy entrepreneurs
topic Chile
Peru
environment
development
mining
institutions
policy entrepreneurs
description Why and how do societies transform the environmental rules of economic development, or fail to do so? This article compares the experiences of Chile and Peru in the regulation of smelting activities between 1990 and 2010. Air pollution from smelters in  Chuquicamata  and  La Oroya, each emblematic of the two countries’ mining industries, did not give rise to nationally destabilising protest. Nevertheless, despite the absence of pressing discontent with pollution, the environmental rules for mining could still be improved as a result of  policy  network activism and through highly idiosyncratic institutional channels. The analysis shows that policy entrepreneurship for Chuquicamata was enhanced by a national institutional environment that favoured bureaucratic autonomy, while parallel action for La Oroya was constrained by a political economy of state weakness and elite disregard.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/economia/article/view/11417
10.18800/economia.201402.006
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/economia/article/view/11417
identifier_str_mv 10.18800/economia.201402.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/economia/article/view/11417/11934
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Economía
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Economía
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Economía; Volume 37 Issue 74 (2014); 213-246
2304-4306
0254-4415
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836736802959917056
score 13.887878
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).