Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
Descripción del Articulo
The aim of this predictive study was to analyze the degree of influence of study satisfaction (SS) on academic procrastination (AP). One hundred forty- eight (148) psychology students (111 women) between 18 and 32 years old (M = 22.41) were evaluated using the Brief Scale of Study Satisfaction and t...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2017 |
| Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
| Repositorio: | Liberabit |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/50 |
| Enlace del recurso: | http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | satisfacción con los estudios procrastinación académica análisis de regresión estudiantes universitarios |
| id |
REVLI_84c67dd2bb86263657336ac32226fdfe |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/50 |
| network_acronym_str |
REVLI |
| network_name_str |
Liberabit |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary studyInfluencia de la satisfacción con los estudios sobre la procrastinación académica en estudiantes de psicología: un estudio preliminarDominguez-Lara, Sergio AlexisCampos-Uscanga, Yolandasatisfacción con los estudiosprocrastinación académicaanálisis de regresiónestudiantes universitariosThe aim of this predictive study was to analyze the degree of influence of study satisfaction (SS) on academic procrastination (AP). One hundred forty- eight (148) psychology students (111 women) between 18 and 32 years old (M = 22.41) were evaluated using the Brief Scale of Study Satisfaction and the Academic Procrastination Scale. After preliminary analyses focused on the scores reliability (α > 0.70) and correlations between dimensions, a regression analysis was performed to determine how much of the variability in the AP dimensions’ scores is explained by the variations in the SS. For that purpose, a method that uses bivariate correlations corrected for attenuation and provides confidence intervals under a bootstrap approach of the associated statistics was applied. All analyses were assessed from an effect size approach. The results indicate that the influence of SS on AP was not significant. These findings provide new ways to implement studies in order to understand the procrastinating behavior in the university setting. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09El objetivo del presente estudio predictivo fue analizar el grado de influencia de la satisfacción con los estudios (SE) sobre la procrastinación académica (PA). Fueron evaluados 148 estudiantes de Psicología (111 mujeres) entre 18 y 32 años (M = 22.41) con la Escala Breve de Satisfacción con los Estudios y la Escala de Procrastinación Académica. Luego de análisis preliminares enfocados en la confiabilidad de las puntuaciones (α > .70) y las correlaciones entre dimensiones, fue realizado un análisis de regresión para determinar cuánta variabilidad en los puntajes de las dimensiones de la PA es explicada a partir de las variaciones en la SE. Para ello, fue empleado un método que utiliza las correlaciones bivariadas corregidas por atenuación y brinda intervalos de confianza bajo un enfoque bootstrap de los estadísticos asociados. Todos los análisis fueron valorados desde un enfoque de magnitud del efecto. Los resultados indican que la influencia de la SE sobre la PA no fue significativa. Estos hallazgos brindan nuevas rutas para implementar estudios a fin de comprender la conducta procrastinadora en el ámbito universitario. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09Universidad de San Martín de Porres2017-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 1352223-76661729-4827reponame:Liberabitinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/50http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/70Derechos de autor 2017 Sergio Alexis Dominguez-Lara, Yolanda Campos-Uscangahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/502017-11-30T16:42:41Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study Influencia de la satisfacción con los estudios sobre la procrastinación académica en estudiantes de psicología: un estudio preliminar |
| title |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study |
| spellingShingle |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study Dominguez-Lara, Sergio Alexis satisfacción con los estudios procrastinación académica análisis de regresión estudiantes universitarios |
| title_short |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study |
| title_full |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study |
| title_fullStr |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study |
| title_full_unstemmed |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study |
| title_sort |
Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Dominguez-Lara, Sergio Alexis Campos-Uscanga, Yolanda |
| author |
Dominguez-Lara, Sergio Alexis |
| author_facet |
Dominguez-Lara, Sergio Alexis Campos-Uscanga, Yolanda |
| author_role |
author |
| author2 |
Campos-Uscanga, Yolanda |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
satisfacción con los estudios procrastinación académica análisis de regresión estudiantes universitarios |
| topic |
satisfacción con los estudios procrastinación académica análisis de regresión estudiantes universitarios |
| description |
The aim of this predictive study was to analyze the degree of influence of study satisfaction (SS) on academic procrastination (AP). One hundred forty- eight (148) psychology students (111 women) between 18 and 32 years old (M = 22.41) were evaluated using the Brief Scale of Study Satisfaction and the Academic Procrastination Scale. After preliminary analyses focused on the scores reliability (α > 0.70) and correlations between dimensions, a regression analysis was performed to determine how much of the variability in the AP dimensions’ scores is explained by the variations in the SS. For that purpose, a method that uses bivariate correlations corrected for attenuation and provides confidence intervals under a bootstrap approach of the associated statistics was applied. All analyses were assessed from an effect size approach. The results indicate that the influence of SS on AP was not significant. These findings provide new ways to implement studies in order to understand the procrastinating behavior in the university setting. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09 |
| publishDate |
2017 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50 |
| url |
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/50 http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/70 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Sergio Alexis Dominguez-Lara, Yolanda Campos-Uscanga http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Sergio Alexis Dominguez-Lara, Yolanda Campos-Uscanga http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
| dc.source.none.fl_str_mv |
LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135 LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135 LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135 2223-7666 1729-4827 reponame:Liberabit instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
| instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
| instacron_str |
USMP |
| institution |
USMP |
| reponame_str |
Liberabit |
| collection |
Liberabit |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846887767784554496 |
| score |
12.605999 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).