Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study

Descripción del Articulo

The aim of this predictive study was to analyze the degree of influence of study satisfaction (SS) on academic procrastination (AP). One hundred forty- eight (148) psychology students (111 women) between 18 and 32 years old (M = 22.41) were evaluated using the Brief Scale of Study Satisfaction and t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Dominguez-Lara, Sergio Alexis, Campos-Uscanga, Yolanda
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Liberabit
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/50
Enlace del recurso:http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:satisfacción con los estudios
procrastinación académica
análisis de regresión
estudiantes universitarios
id REVLI_84c67dd2bb86263657336ac32226fdfe
oai_identifier_str oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/50
network_acronym_str REVLI
network_name_str Liberabit
repository_id_str
spelling Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary studyInfluencia de la satisfacción con los estudios sobre la procrastinación académica en estudiantes de psicología: un estudio preliminarDominguez-Lara, Sergio AlexisCampos-Uscanga, Yolandasatisfacción con los estudiosprocrastinación académicaanálisis de regresiónestudiantes universitariosThe aim of this predictive study was to analyze the degree of influence of study satisfaction (SS) on academic procrastination (AP). One hundred forty- eight (148) psychology students (111 women) between 18 and 32 years old (M = 22.41) were evaluated using the Brief Scale of Study Satisfaction and the Academic Procrastination Scale. After preliminary analyses focused on the scores reliability (α > 0.70) and correlations between dimensions, a regression analysis was performed to determine how much of the variability in the AP dimensions’ scores is explained by the variations in the SS. For that purpose, a method that uses bivariate correlations corrected for attenuation and provides confidence intervals under a bootstrap approach of the associated statistics was applied. All analyses were assessed from an effect size approach. The results indicate that the influence of SS on AP was not significant. These findings provide new ways to implement studies in order to understand the procrastinating behavior in the university setting. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09El objetivo del presente estudio predictivo fue analizar el grado de influencia de la satisfacción con los estudios (SE) sobre la procrastinación académica (PA). Fueron evaluados 148 estudiantes de Psicología (111 mujeres) entre 18 y 32 años (M = 22.41) con la Escala Breve de Satisfacción con los Estudios y la Escala de Procrastinación Académica. Luego de análisis preliminares enfocados en la confiabilidad de las puntuaciones (α > .70) y las correlaciones entre dimensiones, fue realizado un análisis de regresión para determinar cuánta variabilidad en los puntajes de las dimensiones de la PA es explicada a partir de las variaciones en la SE. Para ello, fue empleado un método que utiliza las correlaciones bivariadas corregidas por atenuación y brinda intervalos de confianza bajo un enfoque bootstrap de los estadísticos asociados. Todos los análisis fueron valorados desde un enfoque de magnitud del efecto. Los resultados indican que la influencia de la SE sobre la PA no fue significativa. Estos hallazgos brindan nuevas rutas para implementar estudios a fin de comprender la conducta procrastinadora en el ámbito universitario. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09Universidad de San Martín de Porres2017-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 1352223-76661729-4827reponame:Liberabitinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/50http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/70Derechos de autor 2017 Sergio Alexis Dominguez-Lara, Yolanda Campos-Uscangahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/502017-11-30T16:42:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
Influencia de la satisfacción con los estudios sobre la procrastinación académica en estudiantes de psicología: un estudio preliminar
title Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
spellingShingle Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
Dominguez-Lara, Sergio Alexis
satisfacción con los estudios
procrastinación académica
análisis de regresión
estudiantes universitarios
title_short Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
title_full Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
title_fullStr Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
title_full_unstemmed Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
title_sort Influence of study satisfaction on academic procrastination in psychology students: a preliminary study
dc.creator.none.fl_str_mv Dominguez-Lara, Sergio Alexis
Campos-Uscanga, Yolanda
author Dominguez-Lara, Sergio Alexis
author_facet Dominguez-Lara, Sergio Alexis
Campos-Uscanga, Yolanda
author_role author
author2 Campos-Uscanga, Yolanda
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv satisfacción con los estudios
procrastinación académica
análisis de regresión
estudiantes universitarios
topic satisfacción con los estudios
procrastinación académica
análisis de regresión
estudiantes universitarios
description The aim of this predictive study was to analyze the degree of influence of study satisfaction (SS) on academic procrastination (AP). One hundred forty- eight (148) psychology students (111 women) between 18 and 32 years old (M = 22.41) were evaluated using the Brief Scale of Study Satisfaction and the Academic Procrastination Scale. After preliminary analyses focused on the scores reliability (α > 0.70) and correlations between dimensions, a regression analysis was performed to determine how much of the variability in the AP dimensions’ scores is explained by the variations in the SS. For that purpose, a method that uses bivariate correlations corrected for attenuation and provides confidence intervals under a bootstrap approach of the associated statistics was applied. All analyses were assessed from an effect size approach. The results indicate that the influence of SS on AP was not significant. These findings provide new ways to implement studies in order to understand the procrastinating behavior in the university setting. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50
url http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/50
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/50/70
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Sergio Alexis Dominguez-Lara, Yolanda Campos-Uscanga
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Sergio Alexis Dominguez-Lara, Yolanda Campos-Uscanga
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
dc.source.none.fl_str_mv LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135
LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135
LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 123 - 135
2223-7666
1729-4827
reponame:Liberabit
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Liberabit
collection Liberabit
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846887767784554496
score 12.605999
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).