Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021

Descripción del Articulo

The main objective of this research work is to analyze how the licensing process is carried out in Public Higher Education Pedagogical Institutes of the Ica Region, year 2021. In order to carry out this research, a methodological procedure based on the qualitative approach has been considered, the r...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Poquioma Woo, Marina Angélica, Paca Pantigoso, Flabio Romeo, Portal Machado, Sarita Maribel, Granda Guerrero, Nataly Sabina, Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Instituto Internacional de Gobierno
Repositorio:Igobernanza
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/198
Enlace del recurso:https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Licenciamiento
Educación superior pedagógica
estándares de licenciamiento
Licensure
pedagogical higher education
licensure standards
id REVIGOB_4e87f99b03ae559f2b8fee8a9b0b3887
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/198
network_acronym_str REVIGOB
network_name_str Igobernanza
repository_id_str
spelling Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021Licenciamiento en Institutos de Educación Superior Pedagógicos Públicos de la Región Ica, Año 2021Poquioma Woo, Marina Angélica Paca Pantigoso, Flabio Romeo Portal Machado, Sarita Maribel Granda Guerrero, Nataly Sabina Uribe Quiroz, Milagros Del PilarLicenciamientoEducación superior pedagógicaestándares de licenciamientoLicensurepedagogical higher educationlicensure standardsThe main objective of this research work is to analyze how the licensing process is carried out in Public Higher Education Pedagogical Institutes of the Ica Region, year 2021. In order to carry out this research, a methodological procedure based on the qualitative approach has been considered, the research is of basic type since its main interest is the understanding of the theories regarding licensing in public pedagogical higher education institutes of the Ica Region, the phenomenological design has been used, which seeks the understanding of the ways of acting of the people for data collection, the interview technique and the focus group as well as the documentary review have been used. The results of the research show that the requirements of institutional licensing constitute a great opportunity to improve various aspects of the quality of educational services, among which we can highlight institutional management, academic management, infrastructure, financial forecasting, the participation of educational stakeholders in institutional development, basic complementary educational services, and research management at the level of teachers and students.El presente trabajo de investigación tiene como objetivo principal analizar de qué manera se efectúa el proceso de Licenciamiento en Institutos de Educación Superior Pedagógicos Públicos de la Región Ica, año 2021. Para llevar a cabo esta investigación se ha considerado el procedimiento metodológico qué se basa en el enfoque cualitativo, la investigación es de tipo básica puesto que su interés principal es la comprensión de las teorías respecto al licenciamiento en institutos   de   educación superior pedagógicos públicos de la Región Ica, se ha utilizado el diseño fenomenológico que busca la comprensión de las formas de actuar de las personas para la recolecta de datos se ha utilizado la técnica de la entrevista y el grupo focal así como la revisión documental. Los resultados de la investigación reflejan que las exigencias del licenciamiento  institucional constituyen una gran oportunidad para mejorar diversos aspectos en la calidad del servicio educativo, entre los que podemos destacar , la gestión institucional, la gestión académica, lo relacionado a la infraestructura, la previsión financiera, la participación de los actores educativos en la marcha institucional, los servicios  educativos básicos complementarios  y lo relacionado a la gestión de la investigación a nivel de docentes y estudiantes.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198IGOBERNANZA; Vol. 5 Núm. 18 (2022): Liderazgo y gestión; 328-3482617-619X10.47865/igob.vol5.n18.2022reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198/351https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1982022-08-02T15:10:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
Licenciamiento en Institutos de Educación Superior Pedagógicos Públicos de la Región Ica, Año 2021
title Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
spellingShingle Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
Poquioma Woo, Marina Angélica
Licenciamiento
Educación superior pedagógica
estándares de licenciamiento
Licensure
pedagogical higher education
licensure standards
title_short Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
title_full Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
title_fullStr Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
title_full_unstemmed Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
title_sort Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
dc.creator.none.fl_str_mv Poquioma Woo, Marina Angélica
Paca Pantigoso, Flabio Romeo
Portal Machado, Sarita Maribel
Granda Guerrero, Nataly Sabina
Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar
author Poquioma Woo, Marina Angélica
author_facet Poquioma Woo, Marina Angélica
Paca Pantigoso, Flabio Romeo
Portal Machado, Sarita Maribel
Granda Guerrero, Nataly Sabina
Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar
author_role author
author2 Paca Pantigoso, Flabio Romeo
Portal Machado, Sarita Maribel
Granda Guerrero, Nataly Sabina
Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Licenciamiento
Educación superior pedagógica
estándares de licenciamiento
Licensure
pedagogical higher education
licensure standards
topic Licenciamiento
Educación superior pedagógica
estándares de licenciamiento
Licensure
pedagogical higher education
licensure standards
description The main objective of this research work is to analyze how the licensing process is carried out in Public Higher Education Pedagogical Institutes of the Ica Region, year 2021. In order to carry out this research, a methodological procedure based on the qualitative approach has been considered, the research is of basic type since its main interest is the understanding of the theories regarding licensing in public pedagogical higher education institutes of the Ica Region, the phenomenological design has been used, which seeks the understanding of the ways of acting of the people for data collection, the interview technique and the focus group as well as the documentary review have been used. The results of the research show that the requirements of institutional licensing constitute a great opportunity to improve various aspects of the quality of educational services, among which we can highlight institutional management, academic management, infrastructure, financial forecasting, the participation of educational stakeholders in institutional development, basic complementary educational services, and research management at the level of teachers and students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198
url https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198/351
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
dc.source.none.fl_str_mv IGOBERNANZA; Vol. 5 Núm. 18 (2022): Liderazgo y gestión; 328-348
2617-619X
10.47865/igob.vol5.n18.2022
reponame:Igobernanza
instname:Instituto Internacional de Gobierno
instacron:IGOB
instname_str Instituto Internacional de Gobierno
instacron_str IGOB
institution IGOB
reponame_str Igobernanza
collection Igobernanza
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841716201106964480
score 12.873224
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).