Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021
Descripción del Articulo
The main objective of this research work is to analyze how the licensing process is carried out in Public Higher Education Pedagogical Institutes of the Ica Region, year 2021. In order to carry out this research, a methodological procedure based on the qualitative approach has been considered, the r...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Instituto Internacional de Gobierno |
Repositorio: | Igobernanza |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/198 |
Enlace del recurso: | https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Licenciamiento Educación superior pedagógica estándares de licenciamiento Licensure pedagogical higher education licensure standards |
id |
REVIGOB_4e87f99b03ae559f2b8fee8a9b0b3887 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/198 |
network_acronym_str |
REVIGOB |
network_name_str |
Igobernanza |
repository_id_str |
|
spelling |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021Licenciamiento en Institutos de Educación Superior Pedagógicos Públicos de la Región Ica, Año 2021Poquioma Woo, Marina Angélica Paca Pantigoso, Flabio Romeo Portal Machado, Sarita Maribel Granda Guerrero, Nataly Sabina Uribe Quiroz, Milagros Del PilarLicenciamientoEducación superior pedagógicaestándares de licenciamientoLicensurepedagogical higher educationlicensure standardsThe main objective of this research work is to analyze how the licensing process is carried out in Public Higher Education Pedagogical Institutes of the Ica Region, year 2021. In order to carry out this research, a methodological procedure based on the qualitative approach has been considered, the research is of basic type since its main interest is the understanding of the theories regarding licensing in public pedagogical higher education institutes of the Ica Region, the phenomenological design has been used, which seeks the understanding of the ways of acting of the people for data collection, the interview technique and the focus group as well as the documentary review have been used. The results of the research show that the requirements of institutional licensing constitute a great opportunity to improve various aspects of the quality of educational services, among which we can highlight institutional management, academic management, infrastructure, financial forecasting, the participation of educational stakeholders in institutional development, basic complementary educational services, and research management at the level of teachers and students.El presente trabajo de investigación tiene como objetivo principal analizar de qué manera se efectúa el proceso de Licenciamiento en Institutos de Educación Superior Pedagógicos Públicos de la Región Ica, año 2021. Para llevar a cabo esta investigación se ha considerado el procedimiento metodológico qué se basa en el enfoque cualitativo, la investigación es de tipo básica puesto que su interés principal es la comprensión de las teorías respecto al licenciamiento en institutos de educación superior pedagógicos públicos de la Región Ica, se ha utilizado el diseño fenomenológico que busca la comprensión de las formas de actuar de las personas para la recolecta de datos se ha utilizado la técnica de la entrevista y el grupo focal así como la revisión documental. Los resultados de la investigación reflejan que las exigencias del licenciamiento institucional constituyen una gran oportunidad para mejorar diversos aspectos en la calidad del servicio educativo, entre los que podemos destacar , la gestión institucional, la gestión académica, lo relacionado a la infraestructura, la previsión financiera, la participación de los actores educativos en la marcha institucional, los servicios educativos básicos complementarios y lo relacionado a la gestión de la investigación a nivel de docentes y estudiantes.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198IGOBERNANZA; Vol. 5 Núm. 18 (2022): Liderazgo y gestión; 328-3482617-619X10.47865/igob.vol5.n18.2022reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198/351https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1982022-08-02T15:10:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 Licenciamiento en Institutos de Educación Superior Pedagógicos Públicos de la Región Ica, Año 2021 |
title |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 |
spellingShingle |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 Poquioma Woo, Marina Angélica Licenciamiento Educación superior pedagógica estándares de licenciamiento Licensure pedagogical higher education licensure standards |
title_short |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 |
title_full |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 |
title_fullStr |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 |
title_full_unstemmed |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 |
title_sort |
Licensing in Public Pedagogical Higher Education Institutes of the Ica Region, Year 2021 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Poquioma Woo, Marina Angélica Paca Pantigoso, Flabio Romeo Portal Machado, Sarita Maribel Granda Guerrero, Nataly Sabina Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar |
author |
Poquioma Woo, Marina Angélica |
author_facet |
Poquioma Woo, Marina Angélica Paca Pantigoso, Flabio Romeo Portal Machado, Sarita Maribel Granda Guerrero, Nataly Sabina Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar |
author_role |
author |
author2 |
Paca Pantigoso, Flabio Romeo Portal Machado, Sarita Maribel Granda Guerrero, Nataly Sabina Uribe Quiroz, Milagros Del Pilar |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Licenciamiento Educación superior pedagógica estándares de licenciamiento Licensure pedagogical higher education licensure standards |
topic |
Licenciamiento Educación superior pedagógica estándares de licenciamiento Licensure pedagogical higher education licensure standards |
description |
The main objective of this research work is to analyze how the licensing process is carried out in Public Higher Education Pedagogical Institutes of the Ica Region, year 2021. In order to carry out this research, a methodological procedure based on the qualitative approach has been considered, the research is of basic type since its main interest is the understanding of the theories regarding licensing in public pedagogical higher education institutes of the Ica Region, the phenomenological design has been used, which seeks the understanding of the ways of acting of the people for data collection, the interview technique and the focus group as well as the documentary review have been used. The results of the research show that the requirements of institutional licensing constitute a great opportunity to improve various aspects of the quality of educational services, among which we can highlight institutional management, academic management, infrastructure, financial forecasting, the participation of educational stakeholders in institutional development, basic complementary educational services, and research management at the level of teachers and students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198 |
url |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/198/351 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
IGOBERNANZA; Vol. 5 Núm. 18 (2022): Liderazgo y gestión; 328-348 2617-619X 10.47865/igob.vol5.n18.2022 reponame:Igobernanza instname:Instituto Internacional de Gobierno instacron:IGOB |
instname_str |
Instituto Internacional de Gobierno |
instacron_str |
IGOB |
institution |
IGOB |
reponame_str |
Igobernanza |
collection |
Igobernanza |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841716201106964480 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).