Formative evaluation in the framework of the competences approach

Descripción del Articulo

The objective of the article was to carry out a bibliographic review on the formative evaluation, given the problems observed in basic education, referring to the difficulties in the evaluation practice in the classroom, from the management of the concepts, the planning and the application of the sa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bizarro, Wilfredo, Sucari, Wilson, Quispe-Coaquira, Angela
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/45
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Evaluación formativa
competencias
prácticas evaluativas
aprendizaje
enseñanza
Formative evaluation
competences
evaluative practices
learning
teaching
id REVIE_3737a121672ee7809541fbe759a03386
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/45
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Formative evaluation in the framework of the competences approachEvaluación formativa en el marco del enfoque por competenciasBizarro, WilfredoSucari, WilsonQuispe-Coaquira, AngelaEvaluación formativacompetenciasprácticas evaluativasaprendizajeenseñanzaFormative evaluationcompetencesevaluative practiceslearningteachingThe objective of the article was to carry out a bibliographic review on the formative evaluation, given the problems observed in basic education, referring to the difficulties in the evaluation practice in the classroom, from the management of the concepts, the planning and the application of the same in the development of the teaching-learning process, this in the competences-centered approach to learning; answering the questions; what and how we understand formative evaluation, what is evaluated, what is evaluated, what is evaluated, when is evaluated, who evaluates and how it is evaluated. The methodology used was focused on qualitative documentary research. It is concluded that the individual and collective performance of the students who are coparticipants of their evaluation must be evaluated, this implies the feedback according to the evidences, thus generating a transformation of the evaluative practice in the improvement of the learning with autonomy and reflection.El objetivo del artículo fue realizar una revisión bibliográfica sobre la evaluación formativa, dada la problemática observada en la educación básica, referido a las dificultades en la práctica evaluativa en aula, desde el manejo de los conceptos, la planificación y la aplicación de la misma en el desarrollo del proceso enseñanza aprendizaje, esto en el enfoque de competencias centrado en los aprendizajes; respondiendo las preguntas; qué y cómo entendemos a la evaluación formativa, qué se evalúa, para qué se evalúa, con qué se evalúa, cuándo se evalúa, quiénes evalúan y cómo se evalúa. La metodología empleada se centró en la investigación documental, de tipo cualitativo. Se concluye que se debe valorar el desempeño individual y colectivo de los estudiantes quienes son copartícipes de su evaluación, ello implica la retroalimentación en función a las evidencias, así generar una transformación de la práctica evaluativa en la mejora de los aprendizajes con autonomía y reflexión.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/4510.35622/j.rie.2019.03.r001Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 3 (2019); 374-3902664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45/88Derechos de autor 2019 Wilfredo Bizarro, Wilson Sucari, Angela Quispe-Coaquirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/452024-11-22T15:20:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Formative evaluation in the framework of the competences approach
Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias
title Formative evaluation in the framework of the competences approach
spellingShingle Formative evaluation in the framework of the competences approach
Bizarro, Wilfredo
Evaluación formativa
competencias
prácticas evaluativas
aprendizaje
enseñanza
Formative evaluation
competences
evaluative practices
learning
teaching
title_short Formative evaluation in the framework of the competences approach
title_full Formative evaluation in the framework of the competences approach
title_fullStr Formative evaluation in the framework of the competences approach
title_full_unstemmed Formative evaluation in the framework of the competences approach
title_sort Formative evaluation in the framework of the competences approach
dc.creator.none.fl_str_mv Bizarro, Wilfredo
Sucari, Wilson
Quispe-Coaquira, Angela
author Bizarro, Wilfredo
author_facet Bizarro, Wilfredo
Sucari, Wilson
Quispe-Coaquira, Angela
author_role author
author2 Sucari, Wilson
Quispe-Coaquira, Angela
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Evaluación formativa
competencias
prácticas evaluativas
aprendizaje
enseñanza
Formative evaluation
competences
evaluative practices
learning
teaching
topic Evaluación formativa
competencias
prácticas evaluativas
aprendizaje
enseñanza
Formative evaluation
competences
evaluative practices
learning
teaching
description The objective of the article was to carry out a bibliographic review on the formative evaluation, given the problems observed in basic education, referring to the difficulties in the evaluation practice in the classroom, from the management of the concepts, the planning and the application of the same in the development of the teaching-learning process, this in the competences-centered approach to learning; answering the questions; what and how we understand formative evaluation, what is evaluated, what is evaluated, what is evaluated, when is evaluated, who evaluates and how it is evaluated. The methodology used was focused on qualitative documentary research. It is concluded that the individual and collective performance of the students who are coparticipants of their evaluation must be evaluated, this implies the feedback according to the evidences, thus generating a transformation of the evaluative practice in the improvement of the learning with autonomy and reflection.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45
10.35622/j.rie.2019.03.r001
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.03.r001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45/88
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Wilfredo Bizarro, Wilson Sucari, Angela Quispe-Coaquira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Wilfredo Bizarro, Wilson Sucari, Angela Quispe-Coaquira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 3 (2019); 374-390
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846615977072001024
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).