Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
Descripción del Articulo
This article reflects on the contradictions of the caósmica valoration of globalization in the educational systems intoned and seen from the decolonial philosophy. Being the research, of bibliographic documentary type and theoretical-conceptual review, based on the interpretation that gives the qual...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/48 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Filosofía globalización neoliberalismo política educación Philosophy globalization neoliberalism politics education |
id |
REVIE_06890bb469bad99a51bd5d4034424e2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/48 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophyValoración caósmica de la globalización en los sistemas educativos: una aproximación crítica desde la filosofía decolonialHuanca-Arohuanca, JesúsSucari, WilsonMoriano, JoséSapana-Valdivia, NancyFilosofíaglobalizaciónneoliberalismopolíticaeducaciónPhilosophyglobalizationneoliberalismpoliticseducationThis article reflects on the contradictions of the caósmica valoration of globalization in the educational systems intoned and seen from the decolonial philosophy. Being the research, of bibliographic documentary type and theoretical-conceptual review, based on the interpretation that gives the qualitative methodological orientation. In that vein, the results reveal the focus of the civilizing resistance on the education of emerging underworlds, based on the approach to the importance of critical humanizing teaching, focusing on the reality of students with canons responding to educational prognosis, but that generate rational and efficient contradictions against those that manage globalization. In conclusion, an education based on a decolonial model that is not only dedicated to instructing but teaching critical thinking, it turns out to be in the end a danger for the system - world capitaloceno, danger to be born with this pronouncement from those who teach, receive the teaching and from those who do not yet know that they will join the project of the educational act with a censor sense.El presente artículo reflexiona sobre las contradicciones de la valoración caósmica de la globalización en los sistemas educativos entonados y vistos desde la filosofía decolonial. Siendo la investigación, de tipo documental bibliográfica y de examinación teórico-conceptual, basado en la interpretación que da la orientación metodológica cualitativa. En esa línea, los resultados revelan el foco de la resistencia civilizatoria en la educación de los submundos emergentes basados en el planteamiento de la importancia de una enseñanza crítica humanizadora, centrada en la realidad de los estudiantes con cánones que respondan a la prognosis educativa, pero, que generen contradicciones racionales y eficientes frente a los que manejan la globalización. En conclusión, una educación basada en un modelo decolonial que no solamente está dedicado a instruir sino a enseñar el pensar crítico, resulta al final un peligro para el sistema-mundo capitaloceno, peligro que ha de nacer con ese pronunciamiento desde los que enseñan, reciben la enseñanza y desde los que aún no saben que se sumarán al proyecto del acto educacional con sentido censor.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/4810.35622/j.rie.2019.04.001Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 411-4212664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48/94Derechos de autor 2019 Jesús Huanca-Arohuanca; Wilson Sucari; José Moriano, Nancy Sapana-Valdiviahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/482024-11-22T15:20:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy Valoración caósmica de la globalización en los sistemas educativos: una aproximación crítica desde la filosofía decolonial |
title |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy |
spellingShingle |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy Huanca-Arohuanca, Jesús Filosofía globalización neoliberalismo política educación Philosophy globalization neoliberalism politics education |
title_short |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy |
title_full |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy |
title_fullStr |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy |
title_full_unstemmed |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy |
title_sort |
Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Huanca-Arohuanca, Jesús Sucari, Wilson Moriano, José Sapana-Valdivia, Nancy |
author |
Huanca-Arohuanca, Jesús |
author_facet |
Huanca-Arohuanca, Jesús Sucari, Wilson Moriano, José Sapana-Valdivia, Nancy |
author_role |
author |
author2 |
Sucari, Wilson Moriano, José Sapana-Valdivia, Nancy |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Filosofía globalización neoliberalismo política educación Philosophy globalization neoliberalism politics education |
topic |
Filosofía globalización neoliberalismo política educación Philosophy globalization neoliberalism politics education |
description |
This article reflects on the contradictions of the caósmica valoration of globalization in the educational systems intoned and seen from the decolonial philosophy. Being the research, of bibliographic documentary type and theoretical-conceptual review, based on the interpretation that gives the qualitative methodological orientation. In that vein, the results reveal the focus of the civilizing resistance on the education of emerging underworlds, based on the approach to the importance of critical humanizing teaching, focusing on the reality of students with canons responding to educational prognosis, but that generate rational and efficient contradictions against those that manage globalization. In conclusion, an education based on a decolonial model that is not only dedicated to instructing but teaching critical thinking, it turns out to be in the end a danger for the system - world capitaloceno, danger to be born with this pronouncement from those who teach, receive the teaching and from those who do not yet know that they will join the project of the educational act with a censor sense. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48 10.35622/j.rie.2019.04.001 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.04.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48/94 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Jesús Huanca-Arohuanca; Wilson Sucari; José Moriano, Nancy Sapana-Valdivia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Jesús Huanca-Arohuanca; Wilson Sucari; José Moriano, Nancy Sapana-Valdivia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 411-421 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846615977098215424 |
score |
13.135628 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).