Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy

Descripción del Articulo

This article reflects on the contradictions of the caósmica valoration of globalization in the educational systems intoned and seen from the decolonial philosophy. Being the research, of bibliographic documentary type and theoretical-conceptual review, based on the interpretation that gives the qual...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Huanca-Arohuanca, Jesús, Sucari, Wilson, Moriano, José, Sapana-Valdivia, Nancy
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/48
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Filosofía
globalización
neoliberalismo
política
educación
Philosophy
globalization
neoliberalism
politics
education
id REVIE_06890bb469bad99a51bd5d4034424e2a
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/48
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophyValoración caósmica de la globalización en los sistemas educativos: una aproximación crítica desde la filosofía decolonialHuanca-Arohuanca, JesúsSucari, WilsonMoriano, JoséSapana-Valdivia, NancyFilosofíaglobalizaciónneoliberalismopolíticaeducaciónPhilosophyglobalizationneoliberalismpoliticseducationThis article reflects on the contradictions of the caósmica valoration of globalization in the educational systems intoned and seen from the decolonial philosophy. Being the research, of bibliographic documentary type and theoretical-conceptual review, based on the interpretation that gives the qualitative methodological orientation. In that vein, the results reveal the focus of the civilizing resistance on the education of emerging underworlds, based on the approach to the importance of critical humanizing teaching, focusing on the reality of students with canons responding to educational prognosis, but that generate rational and efficient contradictions against those that manage globalization. In conclusion, an education based on a decolonial model that is not only dedicated to instructing but teaching critical thinking, it turns out to be in the end a danger for the system - world capitaloceno, danger to be born with this pronouncement from those who teach, receive the teaching and from those who do not yet know that they will join the project of the educational act with a censor sense.El presente artículo reflexiona sobre las contradicciones de la valoración caósmica de la globalización en los sistemas educativos entonados y vistos desde la filosofía decolonial. Siendo la investigación, de tipo documental bibliográfica y de examinación teórico-conceptual, basado en la interpretación que da la orientación metodológica cualitativa. En esa línea, los resultados revelan el foco de la resistencia civilizatoria en la educación de los submundos emergentes basados en el planteamiento de la importancia de una enseñanza crítica humanizadora, centrada en la realidad de los estudiantes con cánones que respondan a la prognosis educativa, pero, que generen contradicciones racionales y eficientes frente a los que manejan la globalización.  En conclusión, una educación basada en un modelo decolonial que no solamente está dedicado a instruir sino a enseñar el pensar crítico, resulta al final un peligro para el sistema-mundo capitaloceno, peligro que ha de nacer con ese pronunciamiento desde los que enseñan, reciben la enseñanza y desde los que aún no saben que se sumarán al proyecto del acto educacional con sentido censor.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/4810.35622/j.rie.2019.04.001Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 411-4212664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48/94Derechos de autor 2019 Jesús Huanca-Arohuanca; Wilson Sucari; José Moriano, Nancy Sapana-Valdiviahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/482024-11-22T15:20:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
Valoración caósmica de la globalización en los sistemas educativos: una aproximación crítica desde la filosofía decolonial
title Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
spellingShingle Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
Huanca-Arohuanca, Jesús
Filosofía
globalización
neoliberalismo
política
educación
Philosophy
globalization
neoliberalism
politics
education
title_short Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
title_full Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
title_fullStr Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
title_full_unstemmed Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
title_sort Caósmica valuation of the globalization in the educational systems: a critical approach from decolonial philosophy
dc.creator.none.fl_str_mv Huanca-Arohuanca, Jesús
Sucari, Wilson
Moriano, José
Sapana-Valdivia, Nancy
author Huanca-Arohuanca, Jesús
author_facet Huanca-Arohuanca, Jesús
Sucari, Wilson
Moriano, José
Sapana-Valdivia, Nancy
author_role author
author2 Sucari, Wilson
Moriano, José
Sapana-Valdivia, Nancy
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Filosofía
globalización
neoliberalismo
política
educación
Philosophy
globalization
neoliberalism
politics
education
topic Filosofía
globalización
neoliberalismo
política
educación
Philosophy
globalization
neoliberalism
politics
education
description This article reflects on the contradictions of the caósmica valoration of globalization in the educational systems intoned and seen from the decolonial philosophy. Being the research, of bibliographic documentary type and theoretical-conceptual review, based on the interpretation that gives the qualitative methodological orientation. In that vein, the results reveal the focus of the civilizing resistance on the education of emerging underworlds, based on the approach to the importance of critical humanizing teaching, focusing on the reality of students with canons responding to educational prognosis, but that generate rational and efficient contradictions against those that manage globalization. In conclusion, an education based on a decolonial model that is not only dedicated to instructing but teaching critical thinking, it turns out to be in the end a danger for the system - world capitaloceno, danger to be born with this pronouncement from those who teach, receive the teaching and from those who do not yet know that they will join the project of the educational act with a censor sense.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48
10.35622/j.rie.2019.04.001
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.04.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/48/94
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Jesús Huanca-Arohuanca; Wilson Sucari; José Moriano, Nancy Sapana-Valdivia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Jesús Huanca-Arohuanca; Wilson Sucari; José Moriano, Nancy Sapana-Valdivia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 411-421
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846615977098215424
score 13.135628
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).