The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012
Descripción del Articulo
Objective: This research has the general objective to determine the extent to which educational spaces for learning standards technical standards in public educational institutions of the city of Tacna in 2012 are related. &nb...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad Privada de Tacna |
Repositorio: | Revista UPT - Veritas et Scientia |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.172.30.101.191:article/218 |
Enlace del recurso: | http://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/218 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2617-0639_1b940922fc69e69eb96ebc2fdc9716e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.172.30.101.191:article/218 |
network_acronym_str |
2617-0639 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UPT - Veritas et Scientia |
dc.title.none.fl_str_mv |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 Los espacios educativos para el aprendizaje y su relación con los estándares de las normas técnicas, Tacna 2012 |
title |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 |
spellingShingle |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 Vicente Aguilar, Wilfredo Carlos |
title_short |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 |
title_full |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 |
title_fullStr |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 |
title_full_unstemmed |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 |
title_sort |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vicente Aguilar, Wilfredo Carlos |
author |
Vicente Aguilar, Wilfredo Carlos |
author_facet |
Vicente Aguilar, Wilfredo Carlos |
author_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Objective: This research has the general objective to determine the extent to which educational spaces for learning standards technical standards in public educational institutions of the city of Tacna in 2012 are related. Method: This research is developed in the area of the City of Tacna and reaches a segment of the public institutions of initial and secondary level education, primary. For this purpose a representative sample of 32 educational institutions, which allowed analyzing and determining an answer to the research question was chosen. The research process involved the verification of educational and complementary learning spaces that have public educational institutions of the city of Tacna in 2012. The research process involved the administration of technical specifications for data collection, according standards and indicators corresponding to each of the educational learning spaces for students in the city of Tacna in 2012. The research is basic descriptive correlational nature, which seeks to provide answers to questions associated with scohool spaces and meeting standards of technical standards for educational infrastructure. Results: The results have conditions that are complementary teaching and learning spaces that have public educational institutions are low, likewise; it is found that the level of compliance with the standards of the technical standards of educational and supplementary educational learning spaces, in public educational institutions, are low. Conclusion: Finally, it is determined that supplemental educational teaching and learning spaces have significant relationship with the standards of technical standards in public educational institutions of the city of Tacna Objetivo: La presente investigación tiene como objetivo general, determinar en qué medida se relacionan los espacios educativos para el aprendizaje con los estándares de las normas técnicas en las instituciones educativas públicas de la ciudad de Tacna en el año 2012. Método: La presente investigación se desarrolla en el ámbito de la Ciudad de Tacna y alcanza a un segmento de las instituciones públicas del nivel de educación inicial, primaria y secundaria. Para tal efecto se eligió una muestra representativa de 32 instituciones educativas, que permitió analizar y determinar una respuesta al problema de investigación. El proceso de investigación implicó la verificación de los espacios pedagógicos y complementarios para el aprendizaje con que cuentan las instituciones educativas públicas de la ciudad de Tacna en el año 2012. El proceso de investigación conllevó la administración de fichas técnicas de recopilación de datos, de acuerdo a los estándares e indicadores que corresponden a cada uno de los espacios educativos destinados para el aprendizaje de los estudiantes en la ciudad de Tacna en el año 2012. El tipo de investigación es básica, de naturaleza descriptiva correlacional, que busca brindar respuestas a interrogantes asociadas con los espacios escolares y el cumplimiento de los estándares de las normas técnicas para la infraestructura educativa. Resultados: Entre los resultados se tiene que las condiciones en que se encuentran los espacios pedagógicos y complementarios para el aprendizaje con que cuentan las instituciones educativas públicas, son bajas, así mismo; se comprueba que el nivel de cumplimiento de los estándares de las normas técnicas de los espacios educativos pedagógicos y complementarios para el aprendizaje, en las instituciones educativas públicas, son bajas. Conclusión: Finalmente, se determina que los espacios educativos pedagógicos y complementarios para el aprendizaje tienen relación significativa con los estándares de las normas técnicas en las instituciones educativas públicas de la ciudad de Tacna |
description |
Objective: This research has the general objective to determine the extent to which educational spaces for learning standards technical standards in public educational institutions of the city of Tacna in 2012 are related. Method: This research is developed in the area of the City of Tacna and reaches a segment of the public institutions of initial and secondary level education, primary. For this purpose a representative sample of 32 educational institutions, which allowed analyzing and determining an answer to the research question was chosen. The research process involved the verification of educational and complementary learning spaces that have public educational institutions of the city of Tacna in 2012. The research process involved the administration of technical specifications for data collection, according standards and indicators corresponding to each of the educational learning spaces for students in the city of Tacna in 2012. The research is basic descriptive correlational nature, which seeks to provide answers to questions associated with scohool spaces and meeting standards of technical standards for educational infrastructure. Results: The results have conditions that are complementary teaching and learning spaces that have public educational institutions are low, likewise; it is found that the level of compliance with the standards of the technical standards of educational and supplementary educational learning spaces, in public educational institutions, are low. Conclusion: Finally, it is determined that supplemental educational teaching and learning spaces have significant relationship with the standards of technical standards in public educational institutions of the city of Tacna |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/218 10.47796/ves.v4i2.218 |
url |
http://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/218 |
identifier_str_mv |
10.47796/ves.v4i2.218 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/218/201 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Wilfredo Carlos Vicente Aguilar http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Wilfredo Carlos Vicente Aguilar http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Privada de Tacna |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Privada de Tacna |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 4 Núm. 2 (2015): Veritas et Scientia; pp. 08 - 25 JOURNAL VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol 4 No 2 (2015): Veritas et Scientia; pp. 08 - 25 2617-0639 2307-5139 10.47796/ves.v4i2 reponame:Revista UPT - Veritas et Scientia instname:Universidad Privada de Tacna instacron:UPT |
reponame_str |
Revista UPT - Veritas et Scientia |
collection |
Revista UPT - Veritas et Scientia |
instname_str |
Universidad Privada de Tacna |
instacron_str |
UPT |
institution |
UPT |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701654248048033792 |
spelling |
The educational spaces for learning and their relationship with the standards of the technical norms, Tacna 2012Los espacios educativos para el aprendizaje y su relación con los estándares de las normas técnicas, Tacna 2012Vicente Aguilar, Wilfredo Carlos Objective: This research has the general objective to determine the extent to which educational spaces for learning standards technical standards in public educational institutions of the city of Tacna in 2012 are related. Method: This research is developed in the area of the City of Tacna and reaches a segment of the public institutions of initial and secondary level education, primary. For this purpose a representative sample of 32 educational institutions, which allowed analyzing and determining an answer to the research question was chosen. The research process involved the verification of educational and complementary learning spaces that have public educational institutions of the city of Tacna in 2012. The research process involved the administration of technical specifications for data collection, according standards and indicators corresponding to each of the educational learning spaces for students in the city of Tacna in 2012. The research is basic descriptive correlational nature, which seeks to provide answers to questions associated with scohool spaces and meeting standards of technical standards for educational infrastructure. Results: The results have conditions that are complementary teaching and learning spaces that have public educational institutions are low, likewise; it is found that the level of compliance with the standards of the technical standards of educational and supplementary educational learning spaces, in public educational institutions, are low. Conclusion: Finally, it is determined that supplemental educational teaching and learning spaces have significant relationship with the standards of technical standards in public educational institutions of the city of Tacna Objetivo: La presente investigación tiene como objetivo general, determinar en qué medida se relacionan los espacios educativos para el aprendizaje con los estándares de las normas técnicas en las instituciones educativas públicas de la ciudad de Tacna en el año 2012. Método: La presente investigación se desarrolla en el ámbito de la Ciudad de Tacna y alcanza a un segmento de las instituciones públicas del nivel de educación inicial, primaria y secundaria. Para tal efecto se eligió una muestra representativa de 32 instituciones educativas, que permitió analizar y determinar una respuesta al problema de investigación. El proceso de investigación implicó la verificación de los espacios pedagógicos y complementarios para el aprendizaje con que cuentan las instituciones educativas públicas de la ciudad de Tacna en el año 2012. El proceso de investigación conllevó la administración de fichas técnicas de recopilación de datos, de acuerdo a los estándares e indicadores que corresponden a cada uno de los espacios educativos destinados para el aprendizaje de los estudiantes en la ciudad de Tacna en el año 2012. El tipo de investigación es básica, de naturaleza descriptiva correlacional, que busca brindar respuestas a interrogantes asociadas con los espacios escolares y el cumplimiento de los estándares de las normas técnicas para la infraestructura educativa. Resultados: Entre los resultados se tiene que las condiciones en que se encuentran los espacios pedagógicos y complementarios para el aprendizaje con que cuentan las instituciones educativas públicas, son bajas, así mismo; se comprueba que el nivel de cumplimiento de los estándares de las normas técnicas de los espacios educativos pedagógicos y complementarios para el aprendizaje, en las instituciones educativas públicas, son bajas. Conclusión: Finalmente, se determina que los espacios educativos pedagógicos y complementarios para el aprendizaje tienen relación significativa con los estándares de las normas técnicas en las instituciones educativas públicas de la ciudad de Tacna Universidad Privada de Tacna2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/21810.47796/ves.v4i2.218REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 4 Núm. 2 (2015): Veritas et Scientia; pp. 08 - 25JOURNAL VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol 4 No 2 (2015): Veritas et Scientia; pp. 08 - 252617-06392307-513910.47796/ves.v4i2reponame:Revista UPT - Veritas et Scientiainstname:Universidad Privada de Tacnainstacron:UPTspahttp://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/218/201Derechos de autor 2015 Wilfredo Carlos Vicente Aguilarhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:25:14Zmail@mail.com - |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).