Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city

Descripción del Articulo

Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arhuis-Inca, Wendy, Bazo-Alvarez, Juan Carlos, Bazalar-Palacios, Janina, Ipanaqué-Zapata, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/702
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.
Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto.
id 2304-0335_9f1bfb37d14b96fa9e2fea6da5b434a5
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/702
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern cityBrechas socioeconómicas, generacionales y de género en la educación peruana: una aproximación con datos masivos de una ciudad norteñaArhuis-Inca, Wendy Bazo-Alvarez, Juan Carlos Bazalar-Palacios, Janina Ipanaqué-Zapata, Miguel Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto.Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels.El objetivo de esta investigación fue determinar la brecha educativa entre géneros, niveles socioeconómicos y grupos generacionales en adultos citadinos. El diseño fue observacional y transversal, utilizando datos del Estudio Poblacional 2016-2017 realizado en Chimbote, Perú. Se observó el logro educativo, sexo, nivel socioeconómico y edad (grupo generacional) de 20,005 personas      mayores de 22 años. Los datos fueron resumidos en tablas de contingencia y analizados con la Chi-cuadrado de homogeneidad. Los resultados determinaron que las personas adultas presentaron brecha educativa, evidenciando claro desfavorecimiento en el nivel socioeconómico bajo, notándose en los grupos de nivel educativo secundario y superior. Dentro de los niveles socioeconómicos existen desigualdades educativas, evidenciándose en el logro secundario y superior para las mujeres más pobres y en el nivel superior para las generaciones menos jóvenes de ambos niveles socioeconómicos. Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70210.17162/au.v11i3.702Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 210 - 2252304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702/778Derechos de autor 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapatahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
Brechas socioeconómicas, generacionales y de género en la educación peruana: una aproximación con datos masivos de una ciudad norteña
title Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
spellingShingle Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
Arhuis-Inca, Wendy
Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.
Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto.
title_short Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
title_full Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
title_fullStr Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
title_full_unstemmed Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
title_sort Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
dc.creator.none.fl_str_mv Arhuis-Inca, Wendy
Bazo-Alvarez, Juan Carlos
Bazalar-Palacios, Janina
Ipanaqué-Zapata, Miguel
author Arhuis-Inca, Wendy
author_facet Arhuis-Inca, Wendy
Bazo-Alvarez, Juan Carlos
Bazalar-Palacios, Janina
Ipanaqué-Zapata, Miguel
author_role author
author2 Bazo-Alvarez, Juan Carlos
Bazalar-Palacios, Janina
Ipanaqué-Zapata, Miguel
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.
Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto.
topic Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.
Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto.
dc.description.none.fl_txt_mv Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels.
El objetivo de esta investigación fue determinar la brecha educativa entre géneros, niveles socioeconómicos y grupos generacionales en adultos citadinos. El diseño fue observacional y transversal, utilizando datos del Estudio Poblacional 2016-2017 realizado en Chimbote, Perú. Se observó el logro educativo, sexo, nivel socioeconómico y edad (grupo generacional) de 20,005 personas      mayores de 22 años. Los datos fueron resumidos en tablas de contingencia y analizados con la Chi-cuadrado de homogeneidad. Los resultados determinaron que las personas adultas presentaron brecha educativa, evidenciando claro desfavorecimiento en el nivel socioeconómico bajo, notándose en los grupos de nivel educativo secundario y superior. Dentro de los niveles socioeconómicos existen desigualdades educativas, evidenciándose en el logro secundario y superior para las mujeres más pobres y en el nivel superior para las generaciones menos jóvenes de ambos niveles socioeconómicos.
description Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702
10.17162/au.v11i3.702
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i3.702
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702/778
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapata
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapata
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 210 - 225
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i3
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634504544256
score 13.772458
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).