Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city
Descripción del Articulo
Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioe...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/702 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult. Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto. |
id |
2304-0335_9f1bfb37d14b96fa9e2fea6da5b434a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/702 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern cityBrechas socioeconómicas, generacionales y de género en la educación peruana: una aproximación con datos masivos de una ciudad norteñaArhuis-Inca, Wendy Bazo-Alvarez, Juan Carlos Bazalar-Palacios, Janina Ipanaqué-Zapata, Miguel Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult.Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto.Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels.El objetivo de esta investigación fue determinar la brecha educativa entre géneros, niveles socioeconómicos y grupos generacionales en adultos citadinos. El diseño fue observacional y transversal, utilizando datos del Estudio Poblacional 2016-2017 realizado en Chimbote, Perú. Se observó el logro educativo, sexo, nivel socioeconómico y edad (grupo generacional) de 20,005 personas mayores de 22 años. Los datos fueron resumidos en tablas de contingencia y analizados con la Chi-cuadrado de homogeneidad. Los resultados determinaron que las personas adultas presentaron brecha educativa, evidenciando claro desfavorecimiento en el nivel socioeconómico bajo, notándose en los grupos de nivel educativo secundario y superior. Dentro de los niveles socioeconómicos existen desigualdades educativas, evidenciándose en el logro secundario y superior para las mujeres más pobres y en el nivel superior para las generaciones menos jóvenes de ambos niveles socioeconómicos. Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70210.17162/au.v11i3.702Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 210 - 2252304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702/778Derechos de autor 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapatahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city Brechas socioeconómicas, generacionales y de género en la educación peruana: una aproximación con datos masivos de una ciudad norteña |
title |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city |
spellingShingle |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city Arhuis-Inca, Wendy Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult. Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto. |
title_short |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city |
title_full |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city |
title_fullStr |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city |
title_full_unstemmed |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city |
title_sort |
Gaps in socio-economic, generational and gender in the Peruvian education: An approach with mass data of a northern city |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Arhuis-Inca, Wendy Bazo-Alvarez, Juan Carlos Bazalar-Palacios, Janina Ipanaqué-Zapata, Miguel |
author |
Arhuis-Inca, Wendy |
author_facet |
Arhuis-Inca, Wendy Bazo-Alvarez, Juan Carlos Bazalar-Palacios, Janina Ipanaqué-Zapata, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Bazo-Alvarez, Juan Carlos Bazalar-Palacios, Janina Ipanaqué-Zapata, Miguel |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult. Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto. |
topic |
Gap; gender; socioeconomic level; education level; adult. Brecha; género; nivel socioeconómico; nivel educativo; adulto. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels. El objetivo de esta investigación fue determinar la brecha educativa entre géneros, niveles socioeconómicos y grupos generacionales en adultos citadinos. El diseño fue observacional y transversal, utilizando datos del Estudio Poblacional 2016-2017 realizado en Chimbote, Perú. Se observó el logro educativo, sexo, nivel socioeconómico y edad (grupo generacional) de 20,005 personas mayores de 22 años. Los datos fueron resumidos en tablas de contingencia y analizados con la Chi-cuadrado de homogeneidad. Los resultados determinaron que las personas adultas presentaron brecha educativa, evidenciando claro desfavorecimiento en el nivel socioeconómico bajo, notándose en los grupos de nivel educativo secundario y superior. Dentro de los niveles socioeconómicos existen desigualdades educativas, evidenciándose en el logro secundario y superior para las mujeres más pobres y en el nivel superior para las generaciones menos jóvenes de ambos niveles socioeconómicos. |
description |
Our aim was to determine the educational gap according to gender, socioeconomic status, and generational group among city adults. The study design was observational and cross-sectional, using data from the 2016-2017 Population Study in Chimbote, Peru. We looked at educational attainment, sex, socioeconomic status and age (for defining generational groups) of 20,005 people aged 22 years and over. Data were summarized in cross-tables and analyzed with a Chi-square test of homogeneity. The results showed that adults presented an educational gap, with a clear disadvantage in the lower socioeconomic level, particularly in the secondary and higher education level groups. Within the socioeconomic levels there are educational inequalities, evidenced in secondary and higher achievement for the poorest women and at the higher level for the younger generations of both socioeconomic levels. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702 10.17162/au.v11i3.702 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i3.702 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/702/778 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapata https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Wendy Arhuis-Inca, Juan Carlos Bazo-Alvarez, Janina Bazalar-Palacios, Miguel Ipanaqué-Zapata https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 210 - 225 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i3 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200634504544256 |
score |
13.772458 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).